Brexit – katastrof eller välgärning?

Krönika. Man kan konstatera att en stor del av den brittiska arbetarklassen röstade för att lämna EU. Många förvånades över detta. Likaså förvånades man över att många av de brittiska pensionärerna också röstade för att Storbritannien ska lämna det europeiska samarbetet.

Vid en närmare syn på det brittiska samhället är det kanske inte så konstigt att majoriteten av britterna röstade som de gjorde. Stora delar av landet har, i kölvattnet av den nyliberala politiken som förts sedan Thatchers dagar, drabbats av en nedläggningshysteri av traditionella brittiska företag.

Fiskeindustrin har mer än halverats, stålindustrin är nästan helt borta – liksom tusentals arbetstillfällen som aldrig kommer tillbaka. För arbetarna i dessa traditionella näringar är utbildningsnivån låg, och därmed är deras möjligheter att finna ett nytt jobb obefintliga. Någon vuxenutbildning att tala om finns inte, det har inte varit den politiska ledningens främsta mål, tyvärr.

I andra delar av ekonomin, som exempelvis offentliga sektorn, har arbetsgivarna precis som i andra länder i Europa använt möjligheten att anställa billig arbetskraft. Det är framför allt migrantarbetare från de östra delarna av Europa som utnyttjas hänsynslöst.

Kollektivtrafiken har alltid varit ett så kallat ”union-job”, det vill säga ett arbete som omfattats av kollektivavtal och fackligt medlemskap. Men dessa avtal har nu försvunnit.

Så ser det ut i många yrken som traditionellt varit ”union-jobs”. De är helt plötsligt och mindre lustigt ”non union-jobs”. Och därmed har lönerna sjunkit för arbetstagarna, medan vinsterna stigit för företagen.

Mönstret känns igen från hela Europa. Exempelvis arbetar EU mycket med att införa regler som ska underlätta för företagen.

Det låter bra – men är i själva verket ytterligare eftergifter, framför allt åt de multinationella företagen, så att attackerna mot fackföreningarna och arbetstagarna kan fortsätta. Speciellt brittiska företag har under många år haft en antifacklig attityd och en fäbless för att kräva undantag från olika EU-direktiv.

Därför behövs den brittiska fackföreningsrörelsen mer än någonsin. Vi kommer att fortsätta vårt långa samarbete med den – i kampen för rättvisa och konkurrens på lika villkor.

Själv är jag säker på att resultatet av folkomröstningen kommer leda till något gott.

Britterna har visat politiker runt om i Europa att det finns ett djupgående fel i EU-projektet. Det har blivit eliternas projekt i stället för folkets.

Därför finns det nu möjligheter att ändra den politiska inriktningen. Det är tid att stanna upp, tänka efter och sedan forma EU:s framtid efter folkets vilja.

Misslyckas politikerna med den uppgiften är risken mycket stor att vi får se EU:s sammanbrott ganska snart. Om de däremot lyckas kanske vi får se ett Europa som lever upp till de drömmar och ideal som en gång låg till grund för idén om ett enat Europa.

Det är hög tid att visa politiskt ledarskap, både nationellt och i EU!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Foodorabud på moped åker på snöig innerstadsgata i Stockholm

Ett steg mot bättre villkor för plattformsarbetare

Gigarbetare. Regeringen tar hjälp av arbetsmarknadens parter för att förbättra plattformsarbetarnas villkor. Utredare tillsatt för att få en svensk lag på plats.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.