Bring stoppar protestaktion bland de egna förarna

Åkeriföretaget Bring förbjuder alla sina chaufförer att delta i kampanjen Här stannar Sverige! Bring ser de kvartslånga lastbilsstoppen som en olovlig aktion. Informationen har gått ut till både anställda chaufförer och inhyrda åkerier. – Vi har ingen åsikt om själva tingsrättsdomen som utlöste aktionen, säger Arne Karlsson, åkerichef på Bring Frigo i Helsingborg.

I november kom den friande domen för en makedonsk lastbilschaufför som kört i Sverige utan giltigt körkort. För många åkare och chaufförer blev utslaget den tändande gnistan. Varje dag vid lunchtid och midnatt har tusentals förare valt att ställa lastbilarna i en tyst protest.

Många åkare deltar i aktionen, som kommit till på privat initiativ. Men inte transportjätten Bring. På sitt intranet har företaget gått ut och uppmanat alla förare att köra på som vanligt.

Åkerichef Arne Karlsson säger:

– Aktionen är inte förankrad i vare sig facket eller Biltrafikens Arbetsgivareförbund. Vi har klargjort att chaufförerna inte ska medverka.

Vad händer med förare som ända väljer att ställa lastbilen de 15 minuterna?

– Vi kan aldrig förbjuda en yrkesförare att ta en kvarts paus. Vid upprepade stopp skulle vi kunna göra en utredning, men det är inget jag vill gå ut med nu. Vi får se hur det här utvecklar sig.

Såväl fack som arbetsgivare har i många år påtalad de brister och missförhållande som i dag sätter sin prägel på hela åkerinäringen. Varför stödjer inte Bring kravet på rättvisa villkor på vägarna?

– Det är en fråga som jag inte vill uttala mig om. Bring har inte hela bakgrunden för att kunna avgöra om tingsrättens bedömning är rätt eller fel.

Hur ser stora transportföretag på förarnas vägprotester? Transportarbetaren har kommit över ett mejldokument där ett stort bolag valt att inte gå ut med någon samlad information till förarna. I stället ska arbetsledarna använda färdskrivardata för att kolla om någon anställd har deltagit i aktionen. Löneavdrag kan bli aktuellt, skriver chefen som ändå uppmanar till försiktighet.

Peter Jeppsson, vd i arbetsgivarorganisationen Transportgruppen, uppger att arbetsgivarlägret får en hel del frågor om aktionen, från medier och från oroliga åkare:

– Vi förstår frustrationen som protesten är ett uttryck för. Det bottnar i brister i regelverken och dålig efterlevnad av reglerna, något som skapat ojämlika villkor i åkeribranschen. De är precis de frågorna vi jobbat med länge, bland annat tillsammans med Transport.

– Samtidigt är det synd om aktionen går ut över åkeriernas kunder. Skulle det vara så gagnas inte saken. En del av våra åkare har sagt ungefär så här till sina chaufförer: ”Om ni ska stanna, stanna i så fall trafiksäkert. Och sätt färdskrivaren på rast, för jag tänker inte betala lön under stoppet.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.