Bring stoppar protestaktion bland de egna förarna
Åkeriföretaget Bring förbjuder alla sina chaufförer att delta i kampanjen Här stannar Sverige! Bring ser de kvartslånga lastbilsstoppen som en olovlig aktion. Informationen har gått ut till både anställda chaufförer och inhyrda åkerier. – Vi har ingen åsikt om själva tingsrättsdomen som utlöste aktionen, säger Arne Karlsson, åkerichef på Bring Frigo i Helsingborg.
I november kom den friande domen för en makedonsk lastbilschaufför som kört i Sverige utan giltigt körkort. För många åkare och chaufförer blev utslaget den tändande gnistan. Varje dag vid lunchtid och midnatt har tusentals förare valt att ställa lastbilarna i en tyst protest.
Många åkare deltar i aktionen, som kommit till på privat initiativ. Men inte transportjätten Bring. På sitt intranet har företaget gått ut och uppmanat alla förare att köra på som vanligt.
Åkerichef Arne Karlsson säger:
– Aktionen är inte förankrad i vare sig facket eller Biltrafikens Arbetsgivareförbund. Vi har klargjort att chaufförerna inte ska medverka.
Vad händer med förare som ända väljer att ställa lastbilen de 15 minuterna?
– Vi kan aldrig förbjuda en yrkesförare att ta en kvarts paus. Vid upprepade stopp skulle vi kunna göra en utredning, men det är inget jag vill gå ut med nu. Vi får se hur det här utvecklar sig.
Såväl fack som arbetsgivare har i många år påtalad de brister och missförhållande som i dag sätter sin prägel på hela åkerinäringen. Varför stödjer inte Bring kravet på rättvisa villkor på vägarna?
– Det är en fråga som jag inte vill uttala mig om. Bring har inte hela bakgrunden för att kunna avgöra om tingsrättens bedömning är rätt eller fel.
Hur ser stora transportföretag på förarnas vägprotester? Transportarbetaren har kommit över ett mejldokument där ett stort bolag valt att inte gå ut med någon samlad information till förarna. I stället ska arbetsledarna använda färdskrivardata för att kolla om någon anställd har deltagit i aktionen. Löneavdrag kan bli aktuellt, skriver chefen som ändå uppmanar till försiktighet.
Peter Jeppsson, vd i arbetsgivarorganisationen Transportgruppen, uppger att arbetsgivarlägret får en hel del frågor om aktionen, från medier och från oroliga åkare:
– Vi förstår frustrationen som protesten är ett uttryck för. Det bottnar i brister i regelverken och dålig efterlevnad av reglerna, något som skapat ojämlika villkor i åkeribranschen. De är precis de frågorna vi jobbat med länge, bland annat tillsammans med Transport.
– Samtidigt är det synd om aktionen går ut över åkeriernas kunder. Skulle det vara så gagnas inte saken. En del av våra åkare har sagt ungefär så här till sina chaufförer: ”Om ni ska stanna, stanna i så fall trafiksäkert. Och sätt färdskrivaren på rast, för jag tänker inte betala lön under stoppet.”