Bring: Vi följer lagar och regler
”Våra chaufförer är inte utstationerade i Jönköping.” Bring hävdar i ett svar till Transportarbetaren att bolaget följer alla lagar och regler som gäller, men vill inte låta sig intervjuas.
Striden om de slovakiska chaufförerna i Jönköping går vidare.
Transport har anmält Bring trucking till Arbetsmiljöverket och hävdar att chaufförerna är utstationerade i Sverige och ska vara anmälda till utstationeringsregistret.
Arbetsmiljöverket anser frågan för svårt att utreda, säger sig sakna resurser och vill inte ”jaga företag på det sättet”.
Enligt Bring har Arbetsmiljöverket konstaterat att bolaget inte bryter mot några regler. Men bolagets representanter ställer inte upp på intervju.
I mejl svär sig Bring fria från alla anklagelser:
”Vi på Bring följer de lagar och direktiv som finns för utstationering. Enligt de uppgifter som vi har fått från Arbetsmiljöverket rörande anmälan som gjordes mot oss från Transportarbetarförbundet i maj fanns det inget som visade på att vi har brutit mot de lagar och direktiv som finns för detta”, skriver informationschef Adam Leth.
Bolaget nekar kategoriskt till att det gör fel:
”Våra chaufförer är inte utstationerade i Jönköping, skulle de vara det skulle vi naturligtvis anmäla dem till utstationeringsregistret.
De lastbilar som cirkulerar i Jönköping är internationella transporter (ett fåtal berörs av cabotage) vilka direktiv och lagar vi följer.”
Enligt Transports iakttagelser sover chaufförerna över i sina bilar när de är parkerade i Jönköping. Chaufförerna har också tillgång till en depå där de kan äta och duscha.
Men det är helt naturligt enligt Brings informationschef Adam Leth, som skriver i mejl:
”Vi på Bring ser det som en skyldighet för oss och en rättighet för våra chaufförer att vi kan erbjuda en bra arbetsmiljö ex. möjlighet till vila, sköta sin hygien och äta sin mat i våra lokaler.”
Slovakiska Bring trucking är ett dotterbolag till norska Bring, som bland annat konkurrera med Post Nord om postutdelningen i stora delar av landet.
I Jönköping kör Bring kontinuerligt laster åt Ikea till Oslo.
Om förarna skulle bedömas vara utstationerade ska de följa svenska lagar för bland annat arbetsmiljö och arbetstider. De ska också ha minst lägstalöner enligt avtal.
Bring riskerar en sanktionsavgift på 20 000 kronor om Arbetsmiljöverket bedömer att chaufförerna ska vara registrerade i utstationeringsregistret.