Brist på flygtekniker
Flyg. Lastbilschaufförer och taxiförare var först ut. Nu slår också flygbranschen larm om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver rekryteras och utbildas för att plan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Störst är bristen på plåtslagare.
Pandemin med följande flygkris ledde till att en hel del flygteknisk personal blev uppsagda och sökte sig till andra yrken. Dessutom stundar pensionsavgångar som kan äventyra både civilt-, militärt- räddnings- och fraktflyg – på några års sikt.
Det visar den Trendindikator för flyget 2022 som Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) står bakom. Undersökningen görs vart tredje år och bland de tillfrågade företagen finns SAS, Saab, Försvarsmakten och Svenskt ambulansflyg. Rapporten pekar både på behov att nyanställa inom de kommande tre åren och brist på personal redan nu.
– Vi riskerar att flygplan blir stående och inte kan lyfta. Inför varje flygning görs en teknisk check av flygplanet medan större kontroller görs regelbundet. Det är strängt reglerat. Nu försöker branschen rekrytera flygteknisk personal utomlands, i synnerhet plåtslagare, säger projektledare Åsa Backman på Tya.
– Men vi behöver också fylla på med nytt folk, locka unga till de olika flygtekniska yrkena. Många känner inte ens till att de finns.
Fint handlag
Att bli certifierad flygmekaniker tar minst sju år och certifierad tekniker minst fem med utbildning och praktik, förklarar Åsa Backman.
– Så det är svårt att fylla på snabbt med ny personal.
I Sverige finns drygt 40 certifierade underhållsverkstäder, (Part 145-certifieriade enligt Transportstyrelsen) och antalet flygmekaniker och tekniker är inte fler än omkring 2 000. En liten men oumbärlig grupp för hela flygbranschen, betonar Tya i sin rapport.
Allra mest ropar flygbranschen efter flygplåtslagare. Utbildning saknas i Sverige men möjlighet finns att gå bredvid och lära sig av kunniga plåtslagare på hemmaplan, berättar Åsa Backman.
– Yrket kräver ett fint handlag jämförbart med att vara guldsmed.
För den som vill bli flygmekaniker finns ett flygteknikprogram på sju orter i Sverige. Ett antal av skolorna har även Yrkeshögskolans utbildningar till flygtekniker och avioniktekniker med inriktning på el.
Åsa Backman påminner om att försvaret ska växa och att personal till samhällsviktiga transporter som ambulans- och brandflyg liksom polishelikopterflyg behövs.
Hjälp av varandra
Johan Afvander är flygtekniker på Arlanda och beskriver sitt jobb som ”otroligt utvecklande och varierande”.
– Det skiftar från dag till dag och från timme till timme. Man lär sig nya saker hela tiden eftersom flyget är en bransch i ständig förändring. Du mekar och blir skitig om händerna, byter motorer och gör felsökning i vissa system eller jobbar rent digitalt och söker information från olika källor och datorsystem.
Det är flygteknikern som godkänner att planet är helt luftvärdigt och kan flyga vidare, berättar Johan Avander. Så ansvaret är stort.
– Men man har hjälp av olika manualer och beskrivningar, allt arbete är strikt säkerhetsreglerat och man har mycket hjälp av varandra, säger han.