Krönika

Lönerna sänks – vinsterna ökar

Krönika. Frimärket ska höjas till 15 kronor och jag tänker på Postnords vd, som fick en löneförhöjning på 22 procent i år, och nu tjänar 840 000 kronor i månaden.

Hyresgästföreningen meddelar att förhandlingarna med bostadsbolagen i Stockholm har strandat. Bolagen krävde till en början en ökning av hyran med 9 (!) procent. I veckans reklamblad är det rea på smör som därmed kostar 49:90 kronor. Kaffet är också på realisation. 99 kronor för två paket. Hurra! Eller?

Inflationen ligger på drygt 9 procent och nästa år förväntas den bli 12–13 procent. Allt har blivit dyrare. Nästa år drar även avtalsrörelsen i gång på allvar. Det kommer att bli en historiskt svår avtalsrörelse. I egenskap av löneslav… eh, jag menar förstås arbetstagare, vill jag att lönerna höjs för att kompensera för den höga inflationen. ”Inga löneförhöjningar för då kommer det bli reallönesänkningar” säger förståsigpåarna men varför är det just våra löner som ska hållas nere?

Samtidigt som vi medlemmar i Transport påverkats negativt av inflationen har de 30 mest omsatta företagen på Stockholmsbörsen ökat sina vinstandelar. Dessa börsjättar har vidare öst pengar över sina vd:ar. Bäst betalt fick Astra Zenecas vd. Han blev 171 miljoner kronor rikare. Få människor i Sverige är börs-vd:ar men håll med om att det sticker i ögonen? Om man jobbar på ett företag som gör stora vinster, samtidigt som ens egen lön sänks, skaver det rejält.

”Hela min politiska gärning kommer att ägnas åt att bekämpa klassklyftor där ensamstående mödrar betalar skattesänkningar åt bättre ställda”, sa Göran Persson till Carl Bildt och växlade sedermera in sitt förtroendekapital till pengar. Men jag tänker banne mig fortsätta kämpa!

Jag leker med tanken att vi går ut i en storskalig strejk om vi inte får igenom våra krav. Om alla medlemmar i LO-facken lägger ner sitt arbete stannar Sverige. Jag drömmer om revolution. De 99 procenten mot den enda procenten.

 

Boktips: Girig-Sverige av Andreas Cervenka.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Daniele:
    9 januari, 2023

    Om bara svenskarna någon gång vågade säga ifrån ,stå upp för varandra och inte acceptera att regeringen och staten ständigt kör över oss ,skulle vi kanske kunankomma nånstans. Men att bara hålla tyst och muttra bittert i lunchrummet tar oss inte framåt ,på något sätt ....snälla människor,vakna!!!! Det är TILLSAMMANS man gör och skapar skillnad,herregud!!!

Lästips:

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Davids krönika. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Alexandras krönika. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Davids krönika. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.