Bromma kan läggas ned 2025
Flyg. Det är fullt möjligt att avveckla Bromma flygplats redan om fyra år. Det enligt utredningen som på tisdagen lämnades över till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Men många frågor återstår.
Bromma flygplats framtid – eller avveckling – har diskuterats i snart 50 år. I våras tillsatte regeringen en utredning om nedläggning. Regeringen vill lägga ned flygplatsen i Stockholms kommun.
– Regeringen bör gå till riksdagen med en skrivelse för att informera om sin avsikt och sina skäl till nedläggning, sa utredaren Magnus Persson vid en pressträff i går.
Enligt honom är avvecklingen i sig fullt möjlig att göra någon gång mellan 2025 och 2027.
– Det finns egentligen inga extremt stora hinder, det går att genomföra, sa Magnus Persson i samband med överlämnandet av utredningen.
Infrastrukturminster Tomas Eneroth uttryckte att det var bra att man nått så pass långt:
– Vår uppfattning i regeringen är tydlig, vi vill lägga ner Bromma och säkra kapaciteten på Arlanda, sa han.
Komplicerat
Men utredningen visar också att en nedläggning av Bromma är en komplex fråga, som också påverkas av klimatdebatt och förändringar till följd av pandemin. Innan flyget återhämtar sig till de volymer som rådde före pandemin kan det dröja ända till 2040, enligt utredaren. Han konstaterar också att det i dagsläget finns kapacitet på Arlanda, men att det senare krävs en ombyggnad för att ta över flygtrafik från Bromma.
En majoritet i riksdagen är emot planerna på nedläggning. Moderaterna, Liberalerna och Kristdemokraterna i trafikutskottet har gemensamt tagit ställning mot regeringen i frågan. Också Sverigedemokraterna och Centern är kritiska.
Efter gårdagens presskonferens hördes också kritik från Stockholms Handelskammare:
– När en plan och relevanta beslut för den långsiktiga flygkapaciteten saknas så är denna utredning att betrakta som prematur och inte speciellt relevant, säger Carl Bergkvist, näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare, i ett pressmeddelande.
Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) är däremot övertygad om att det minskade flygandet inte är något övergående. Utredningens slutsatser ligger i linje med vad Miljöpartiet tidigare sagt, enligt Helldén:
– Alla vet att det är en omfattande förändring av flygmönster som kommer att sitta i, framför allt vad gäller inrikesflyget.
Daniel Helldén påminde på tisdagen också om bakgrunden till de aktualiserade planerna på nedläggningen av Bromma flygplats:
– Det man bestämde för tio år sedan i Alliansregeringen var att flygplatsverksamheter ska drivas affärsmässigt och att Swedavia ska göra bedömningarna. Då är det uppenbart att den kommer att läggas ner nu.