Krönika

Bromsa ner – och tänk efter

Davids krönika. Det regnade på Grönland i höstas. 7 miljarder ton föll enligt tidningarna och det är första gången det över huvud taget sker. FN:s klimatpanel har gått igenom 14 000 miljörapporter och konstaterar att havsnivån kommer att stiga med mellan 0,5 och 1 meter i hela världen till nästa millennieskifte om inget görs.

”Skiter la ja i, låt miljömupparna hålla på å larma!” säger säkert en del.

”Bara å bygga vallar mot havet”, säger kanske andra.

Men om det går så illa som det faktiskt kan gå, så kommer miljontals hektar odlingsmark att hamna under vatten. En del åar och floder börjar förmodligen gå baklänges, därmed förstörs dricksvatten och städer som Göteborg kan bli obeboeliga.

Med största säkerhet kommer de flesta barn, även de som i dag sitter tryggt fastspända i SUV:arnas baksäten, att drabbas på ett eller annat sätt. Och förmodligen blir de rätt gramse på oss om vi inte försöker förhindra katastrofen.

 

Så vad kan vi göra för att något mildra framtida generationers dom över oss? En hel del tror jag. Sverige är i och för sig inte den värsta nedskitaren i världen – fast om man räknar per person så är det just det vi är, med alla våra resor och vår ohämmade konsumtion av utländska varor.

Men det är ändå inte rimligt att helt sluta åka bil. Vi måste ta oss till jobbet och till olika aktiviteter. Mat måste vi äta och konsumera en del varor såväl som media och kultur.

Fast även ”klimattvivlaren” skulle kunna samåka till jobbet (man kan göra som en kollega – skriva ett kontrakt om att inte prata på vägen). Det kan gå att planera matinköpen så att bara en bil behövs i hushållet. Att köpa en ny elbil, som Miljöpartisterna förespråkar, är däremot direkt kontraproduktivt. Det tar minst tjugo år innan den ”betalat av” de utsläpp som själva tillverkningen ger.

 

Däremot kan man ”miljötrimma” sin gamla bil och köra med mer miljövänliga bränslen. Planering är också bra, att inte slänga mat, hemestra (klimatet har ju blivit så varmt nu) plus en massa andra saker.

Jag är övertygad om att en vanlig familj kan spara många tiotusenlappar per år, särskilt i dessa dyrtider. Ja att det kan bli en sport att spara pengar och därmed miljö för att kanske ta ledigt och göra något verkligt roligt.

Det är klart att man ska fortsätta cruisa med amerikanaren ibland. Men det finns mycket att göra för att freda sitt samvete så att barnbarnsbarnen blir lite mindre sura på oss en vacker dag. För det är få av oss som kan säga att vi inget visste…

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Thomas L:
    1 februari, 2022

    Det behövs folk som du David. I en regering.

  2. Gregor Fritjofson:
    16 januari, 2022

    Tja! Håller med såklart. Fakta måste repeteras som du gör. BRAAAA!!!

Lästips:

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Äntligen en bok där facket är med

Davids krönika. Egentligen borde jag kanske inte göra reklam för mig själv och skriva detta. Men varför låta bli nu när jag har möjlighet? Min förra bok hette Den fredlösa och kom 2022. Nu är det dags igen och den nya boken heter Du är en av oss.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Jag ser med tilltro på förbundets framtid

Ordförandeord. En fungerande organisation byggs alltid från grunden och kräver både kontinuerligt underhåll och förnyelse. Detta gäller givetvis även för en fackförening.

Foto: Peter Fredriksson/Teknik i Väst Arvika

Första eldrivna sopbilen i Arvika

Miljö. Renhållningsavdelningens första eldrivna sopbil är nu på rull i Arvika, för att minska utsläppen av växthusgaser.

Arbetsvillkor inom taxi

Taxibranschen är ett av de mest orättvisa yrken jag har sett i Sverige

Debatt. Jag jobbar för Taxi Stockholm, ett av de taxibolag som har kollektivavtal och anses ha bättre arbetsvillkor för sina chaufförer jämfört med andra bolag. Det säger många erfarna chaufförer som tidigare har jobbat för andra företag. Jag vill beskriva de vanliga rutinerna i detta bolag, som enligt många chaufförer anses vara det bästa i Stockholm.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Äntligen en bok där facket är med

Chaufförsliv. Egentligen borde jag kanske inte göra reklam för mig själv och skriva detta. Men varför låta bli nu när jag har möjlighet? Min förra bok hette Den fredlösa och kom 2022. Nu är det dags igen och den nya boken heter Du är en av oss.

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Gröt – från fattigmat till hetaste trenden

Mat. I det svenska bondesamhället var gröt en stapelvara, serverad både till frukost och middag. Under större delen av 1900-talet och början av 2000-talet förknippades gröt främst med äldre generationer och småbarn. Men nu har gröten gjort en remarkabel comeback och pryder menyerna på trendiga kaféer och restauranger.

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Jag ser med tilltro på förbundets framtid

Ordförandeord. En fungerande organisation byggs alltid från grunden och kräver både kontinuerligt underhåll och förnyelse. Detta gäller givetvis även för en fackförening.

Vad får man säga?

Ledare. Och hur får man säga det? Runt om oss sker attacker mot det fria ordet. I Sverige liksom i andra länder.

AMF har sålt sitt innehav i Uber

Replik. Till att börja med. LO och Taxi Stockholm är helt överens om att Uber och andra gigbolag genom sin affärsmodell skapar oreda på arbetsmarknaden och agerar med oschyst konkurrens mot seriösa aktörer i taxibranschen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.