Bromsa! Styr! Där är diket
Att ratta rätt på hala vägbanor. Att veta hur länge sömntabletten sitter i. Och att få veta hur polisen kan kolla både förare och fordon direkt vid vägkanten. Med ena foten redan ute i yrkeslivet har gymnasister i Örebrotrakteten trimmat sitt säkerhetstänkande hela dagen.
– Jaa, skriker alla i bilen på frågan om de vill gasa upp till 70 på halkbanan.
Men då förlängs bromssträckan. Och trailerdragaren sladdar iväg klart utanför konerna som markerar en vägbana.
– Coolt!
Samtidigt ger halkövningarna en nyttig kunskap om hur fordonet beter sig i olika situationer. Och hur chauffören faktiskt kan hantera det.
Efter en och en halv timme på halkbanan summerar Tomas Lidén, utbildningschef på Trafikcenter i Kumla och den som håller i övningen. Eleverna får själva dra slutsatserna av vad som kan hända när de kör 50 eller 70 – eller snabbare än så på vintervägarna.
– Det släpper väldigt lätt, och slänger och far åt alla håll, konstaterar Esmeralda Wenebro från Alléskolan i Örebro.
För henne har yrkesvalet aldrig varit något problem. Med en pappa som är chaufför har hon hängt med på både korta och långa resor. Hon har sovit i en lastbilshytt redan som barn.
– Jag har inget jobb på gång än, men förhoppningsvis får jag ett när skolan är slut.
Hon och de andra runt 30 eleverna från transportgymnasierna i Hallsberg, Örebro och Kumla tar studenten om ett par månader. Och framtidstron är stark.
– Jag har jobb och ska köra kranbil, berättar Samuel Berger från Tullängsskolan.
– Jag ska köra lastbil, tunga och breda specialtransporter tror jag, säger Casper Nilsson från samma skola. Och jag har redan jobb på Norrängens åkeri i Örebro.
– Nja, jag vet inte om det blir lastbil eller lager, fortsätter klasskamraten Pål Berglund.
De fyra kliver ur hytten och då väntar en timme i föreläsningssalen. Sömn och sömnproblem är temat när Lena Leissner, sömnforskare och överläkare vid sjukhuset i Örebro, drar igång. Hennes viktigaste råd till blivande yrkeschaufförer:
– Lär er att läsa era egna trötthetssignaler! Gör sedan något åt saken när du märker dem.
Hon uppmanar också till att inte köra på natten. Och att ta en minitupplur när ögonlocken börjar bli tunga.
– Det var inga överraskningar för den som har gått riskettan, säger Esmeralda Wenebro efteråt. Men det är ju alltid bra att bli påmind.
Trafiksäkerhetsdagen innehåller också en träff med trafikpoliser, som visar sina bilar och allt de kan hålla koll på. Assistanskåren visar hur det går till när ett tungt fordon ska bärgas. Och däckorganisationen Stro pratar om effekten av att välja fel däck.
– Hela dagen handlar om förebyggande arbete, berättar Ingemar Resare, regionchef på Sveriges Åkeriföretag och initiativtagare.
– Jag har varit med på trafiksäkerhetsdagar i Östergötland och sedan har jag tjatat på de andra aktörerna att vi borde ha en här i Kumla/Örebro också.
Övriga arrangörer är Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd samt försäkringsbolaget Trygg Hansa.
– För ett försäkringsbolag är det väl investerade pengar, säger Ingemar Resare. Vi betalar 20 000 per organisation – och att bärga en lastbil som åkt ner i diket kan kosta bra mycket mer.
Gymnasieskolorna är också med och betalar en slant per elev som får träna upp säkerheten i både teori och praktik