Bromsa! Styr! Där är diket

Att ratta rätt på hala vägbanor. Att veta hur länge sömntabletten sitter i. Och att få veta hur polisen kan kolla både förare och fordon direkt vid vägkanten. Med ena foten redan ute i yrkeslivet har gymnasister i Örebrotrakteten trimmat sitt säkerhetstänkande hela dagen.

– Jaa, skriker alla i bilen på frågan om de vill gasa upp till 70 på halkbanan.

Men då förlängs bromssträckan. Och trailerdragaren sladdar iväg klart utanför konerna som markerar en vägbana.

– Coolt!

Samtidigt ger halkövningarna en nyttig kunskap om hur fordonet beter sig i olika situationer. Och hur chauffören faktiskt kan hantera det.

Efter en och en halv timme på halkbanan summerar Tomas Lidén, utbildningschef på Trafikcenter i Kumla och den som håller i övningen. Eleverna får själva dra slutsatserna av vad som kan hända när de kör 50 eller 70 – eller snabbare än så på vintervägarna.

– Det släpper väldigt lätt, och slänger och far åt alla håll, konstaterar Esmeralda Wenebro från Alléskolan i Örebro.

För henne har yrkesvalet aldrig varit något problem. Med en pappa som är chaufför har hon hängt med på både korta och långa resor. Hon har sovit i en lastbilshytt redan som barn.

– Jag har inget jobb på gång än, men förhoppningsvis får jag ett när skolan är slut.

Hon och de andra runt 30 eleverna från transportgymnasierna i Hallsberg, Örebro och Kumla tar studenten om ett par månader. Och framtidstron är stark.

– Jag har jobb och ska köra kranbil, berättar Samuel Berger från Tullängsskolan.

– Jag ska köra lastbil, tunga och breda specialtransporter tror jag, säger Casper Nilsson från samma skola. Och jag har redan jobb på Norrängens åkeri i Örebro.

– Nja, jag vet inte om det blir lastbil eller lager, fortsätter klasskamraten Pål Berglund.

De fyra kliver ur hytten och då väntar en timme i föreläsningssalen. Sömn och sömnproblem är temat när Lena Leissner, sömnforskare och överläkare vid sjukhuset i Örebro, drar igång. Hennes viktigaste råd till blivande yrkeschaufförer:

– Lär er att läsa era egna trötthetssignaler! Gör sedan något åt saken när du märker dem.

Hon uppmanar också till att inte köra på natten. Och att ta en minitupplur när ögonlocken börjar bli tunga.

– Det var inga överraskningar för den som har gått riskettan, säger Esmeralda Wenebro efteråt. Men det är ju alltid bra att bli påmind.

Trafiksäkerhetsdagen innehåller också en träff med trafikpoliser, som visar sina bilar och allt de kan hålla koll på. Assistanskåren visar hur det går till när ett tungt fordon ska bärgas. Och däckorganisationen Stro pratar om effekten av att välja fel däck.

– Hela dagen handlar om förebyggande arbete, berättar Ingemar Resare, regionchef på Sveriges Åkeriföretag och initiativtagare.

– Jag har varit med på trafiksäkerhetsdagar i Östergötland och sedan har jag tjatat på de andra aktörerna att vi borde ha en här i Kumla/Örebro också.

Övriga arrangörer är Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd samt försäkringsbolaget Trygg Hansa.

– För ett försäkringsbolag är det väl investerade pengar, säger Ingemar Resare. Vi betalar 20 000 per organisation – och att bärga en lastbil som åkt ner i diket kan kosta bra mycket mer.

Gymnasieskolorna är också med och betalar en slant per elev som får träna upp säkerheten i både teori och praktik

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.