Brott på återvinningen anmäls inte

Brott. De flesta brotten på landets återvinningscentraler anmäls inte till polisen. De noteras inte heller internt, visar branschorganisationen Avfall Sveriges undersökning om inbrott, stölder, hot och våld. I rapporten finns också goda exempel på åtgärder.

Avfall Sverige har frågat kommunerna om läget på återvinningscentralerna. Några hårda siffror från enkäten:

  • Varje dag utsätts anställda runt om i landet för hot och stölder.
  • Hos ungefär 68 procent av de kommuner som har svarat anmäls inte ens hälften av brotten till polis. De antecknas inte heller internt.
  • 40 procent uppger att hot och våld inte förekommer på anläggningen, från övriga anläggningar rapporteras incidenter när kunder inte följer anvisningarna, sorterar fel eller inte betalar avgifter. Och vid stölder.
  • Vid 43 procent av anläggningarna förkommer ensamarbete.

– Enkäten bekräftar den samma bild som vi hade tidigare, berättar Britta Moutakis, Avfall Sveriges rådgivare för återvinningscentraler. Det mest anmärkningsvärda är att hot, våld och stölder i så hög utsträckning inte anmäls.

Hur kommer det sig?

– Våra medlemmar berättar att en polisanmälan ofta inte leder någon vart, trots att de har signalement och andra uppgifter. Så en av slutsatserna i rapporten är att polisen måste ta de här problemen på större allvar.

Ett sätt att påverka polisen i den riktningen är att Avfall Sverige skickar med en hovrättsdom till sina medlemmar. Bolaget Borås energi & miljö anmälde stölder, men de misstänkta männen friades i tingsrätten. Då överklagade bolaget – och männen dömdes i hovrätten.

Fler orsaker?

– Personalen på återvinningscentralerna kan ha byggt upp en tolerans när det gäller hot, säger Britta Moutakis. De kanske suckar lite i stället för att anmäla till arbetsgivaren.

Själv konstaterar hon att inbrott, stölder, hot och våld i första hand är ett arbetsmiljöproblem. I sin rapport redovisar Avfall Sverige en rad åtgärder, insamlade från kommunerna, som ska motverka brottsligheten.

– Det finns inte en åtgärd som löser problemen, utan det måste till en kombination, säger hon. Varje kommun behöver systematiskt se över sina egna rutiner.

Organisationen rekommenderar sina medlemmar att inte ha anställda som jobbar ensamma på en återvinningsanläggning. Andra åtgärder är utbildning och rutiner som bygger på att personalen ska backa undan och kontakta polis när något händer. Liksom en kombination av stängsel, väktare och kameraövervakning.  Att gömma undan och låsa in eftertraktat elektronikavfall och bilbatterier är också ett sätt att minska riskerna.

– Samtidigt vittnar en del kommuner om en katt och råtta-lek, säger Britta Moutakis. När en åtgärd är gjord hittar tjuvarna på ett sätt att ta sig förbi den … och då måste kommunen hitta på nästa hinder.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Close up of building contractor shaking hands with worker at construction site.

Hr-konsult sökte medlemmar –Transport misstänker gult fack

Plattformar. På Linkedin annonserar Frilans finans hr-rådgivare efter styrelsemedlemmar till ett nytt fackförbund för plattformsarbetstagare. Bolagets vd som tidigare har velat starta en ”gul” fackförening säger att han inte står bakom – men välkomnar – initiativet.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.