Bud – en hotad yrkeskår?
Tidningsbud. En av Transportarbetareförbundets kärngrupper, tidningsdistributörerna, har blivit allt mindre. Tidningsdöd och minskad utgivningstakt har slagit hårt. Nyligen aviserade Tidningen Ångermanland att det nästa år bara blir utdelning tre dagar i veckan.
I mitten av oktober skedde MBL-förhandlingar på grund av att Tidningen Ångermanland planerar att halvera sin utgivningstakt under nästa år.
– Det är ännu inte klart vilka förändringar det blir för tidningsbuden, innan risk- och konsekvensanalysen är gjord. Osäkerheten gäller framför allt landsbygden, och det är svårt att säga något säkert, säger Åke Wijkmark, ombudsman på avdelning 32 Mellersta Norrland.
– Men jag tror att det kommer påverka abonnenterna rätt mycket, de är ju vana att få morgontidningen sex dagar i veckan. Min personliga reflektion är att risken finns att de blir ännu färre.
Åke Wijkmark var med när tidningsbuden helt skulle avskaffas i Örnsköldsvik, och morgontidningen i stället levereras med post senare på dagen. För fem år sedan, i oktober 2017, gick dåvarande mediekoncernen Mittmedia och distributionsbolaget Tidningstjänst AB (Tab) ut med planen. 50 av 53 tidningsbud förlorade jobbet när Postnord tog över.
– Så allvarliga blir absolut inte konsekvenserna den här gången, säger Åke Wijkmark.
Och Mittmedias satsning, tänkt att bara vara den första i landet, föll inte väl ut. Tidningsbuden kom tillbaka, även om antalet prenumeranter på Örnsköldsviks Allehanda fortsatt att minska. Men Åke Wijkmark framhåller samtidigt att minskningen i utgivning, från sex till tre dagar i veckan, inte innebär att det saknas jobb för tidningsbuden kommande ”tidningsfria” dagar. Paket och annan post som buden levererar tidigt har ökat.
Täcker Ådalen
Tidningen Ångermanland har i sig en historia som speglar utvecklingen i branschen. Från början skapad som en sammanslagning, av socialdemokratiska Nya Norrland och liberala Västernorrlands Allehanda för drygt 20 år sedan, var det redan då en konsekvens av krympande marknad för prenumererade morgontidningar.
Fortfarande har distributionsbolaget Tab ansvaret för utdelningen.
I dag ingår Tidningen Ångermanland, som i huvudsak täcker Kramfors, Sollefteå och Härnösands kommuner, som en av ett fyrtiotal tidningar i Bonnier News Local.
Bonnier har redan skurit hårt i lokaltidningsland. Så sent som i somras la koncernen ner fyra editioner av Lokaltidningen i Skåne: editionerna för Hässleholm, Kristianstad, Sjöbo-Tomelilla och Simrishamn. Utgivningstakten för två andra editioner, Limhamn respektive Svalöv, mer än halverades, från 45 till 22 nummer per år.
Bud tillbaka
Men inte allt behöver betyda parallell avveckling av tidningsbud. Inte bara i Örnsköldsvik har den planerade anpassning till ett nytt medielandskap fått rivas upp.
I Småland drogs det stora varslet, som dåvarande Hallkoncernen lade 2019, tillbaka. Någon uppsägning av de 95 varslade tidningsbuden blev aldrig av.
Enligt den gamla planen skulle både tidningsbud och journalister skulle sägas upp och posten ta över en del av utdelningen. Vidare skulle flera tidningar skulle slås ihop. Dåvarande direktören på Hall Media räknade också med att det i framtiden bara skulle bli digitala utgåvor.
Men Hall Media såldes till två stora medieföretag med inriktning på lokaltidningar norska tidningskoncernen Amedia och Bonnierägda Mittmedia.
Inga bud sades upp på Hall Media i Småland, som i dag alltså också ingår i Bonniersfären. Gamla Hall Media ger i dag ut ett tiotal prenumererade dagstidningar, med olika utgivningstakt: Jönköpings-Posten, Smålands-Tidningen, Vetlanda-Posten, Tranås Tidning, Smålands Dagblad, Värnamo Nyheter, Smålänningen, Falköpings Tidning, Västgöta-Bladet och Skaraborgs Läns Tidning. Dessutom ett antal gratistidningar som delas ut till samtliga hushåll i respektive täckningsområde.
I mitten av november blev det offentligt att Bonnier News Local minskar utgivningsfrekvensen för fem av tidningarna:
Smålänningen går i vår från utgivning fem dagar i veckan till tre, medan Värnamo Nyheter, Falköpings Tidning, Västgöta-Bladet och Skaraborgs Läns Tidning går från fyra till tre dagar. Orsaken till neddragningarna är ökade pappers- och energipriser.
– Vi har en utmaning redan idag när det gäller tryck och distribution på de här titlarna, tidningarna i Västra götaland har också ganska små upplagor vilket gör dem dyra per ex. Till det kommer ökade pappers-, energi- och bränslepriser, säger Carl-Johan Bergman, chef för redaktionell verksamhet på Bonnier News Local, till tidningen Journalisten.
Men Bonniers räknar inte med att några tjänster är i fara på grund av förändringarna:
– Självklart stökar vi till det för läsaren, men inga tjänster påverkas, vi värnar och fortsätter utveckla den lokala journalistiken, säger Carl-Johan Bergman.