Genrebild tidningsbud
Close
Nedläggningar och minskad utgivning av morgontidningar har gjort tidningsbudens framtid oklar i många fall. Bilden är en genrebild och föreställer inte tidningsbud på distributionsbolaget som nämns i texten.
Close

Bud – en hotad yrkeskår?

Tidningsbud. En av Transportarbetareförbundets kärngrupper, tidningsdistributörerna, har blivit allt mindre. Tidningsdöd och minskad utgivningstakt har slagit hårt. Nyligen aviserade Tidningen Ångermanland att det nästa år bara blir utdelning tre dagar i veckan.

I mitten av oktober skedde MBL-förhandlingar på grund av att Tidningen Ångermanland planerar att halvera sin utgivningstakt under nästa år.

– Det är ännu inte klart vilka förändringar det blir för tidningsbuden, innan risk- och konsekvensanalysen är gjord. Osäkerheten gäller framför allt landsbygden, och det är svårt att säga något säkert, säger Åke Wijkmark, ombudsman på avdelning 32 Mellersta Norrland.

– Men jag tror att det kommer påverka abonnenterna rätt mycket, de är ju vana att få morgontidningen sex dagar i veckan. Min personliga reflektion är att risken finns att de blir ännu färre.

Åke Wijkmark var med när tidningsbuden helt skulle avskaffas i Örnsköldsvik, och morgontidningen i stället levereras med post senare på dagen. För fem år sedan, i oktober 2017, gick dåvarande mediekoncernen Mittmedia och distributionsbolaget Tidningstjänst AB (Tab) ut med planen. 50 av 53 tidningsbud förlorade jobbet när Postnord tog över.

– Så allvarliga blir absolut inte konsekvenserna den här gången, säger Åke Wijkmark.

Och Mittmedias satsning, tänkt att bara vara den första i landet, föll inte väl ut. Tidningsbuden kom tillbaka, även om antalet prenumeranter på Örnsköldsviks Allehanda fortsatt att minska. Men Åke Wijkmark framhåller samtidigt att minskningen i utgivning, från sex till tre dagar i veckan, inte innebär att det saknas jobb för tidningsbuden kommande ”tidningsfria” dagar. Paket och annan post som buden levererar tidigt har ökat.

Täcker Ådalen

Tidningen Ångermanland har i sig en historia som speglar utvecklingen i branschen. Från början skapad som en sammanslagning, av socialdemokratiska Nya Norrland och liberala Västernorrlands Allehanda för drygt 20 år sedan, var det redan då en konsekvens av krympande marknad för prenumererade morgontidningar.

Fortfarande har distributionsbolaget Tab ansvaret för utdelningen.

I dag ingår Tidningen Ångermanland, som i huvudsak täcker Kramfors, Sollefteå och Härnösands kommuner, som en av ett fyrtiotal tidningar i Bonnier News Local.

Bonnier har redan skurit hårt i lokaltidningsland. Så sent som i somras la koncernen ner fyra editioner av Lokaltidningen i Skåne: editionerna för Hässleholm, Kristianstad, Sjöbo-Tomelilla och Simrishamn. Utgivningstakten för två andra editioner, Limhamn respektive Svalöv, mer än halverades, från 45 till 22 nummer per år.

Bud tillbaka

Men inte allt behöver betyda parallell avveckling av tidningsbud. Inte bara i Örnsköldsvik har den planerade anpassning till ett nytt medielandskap fått rivas upp.

I Småland drogs det stora varslet, som dåvarande Hallkoncernen lade 2019, tillbaka. Någon uppsägning av de 95 varslade tidningsbuden blev aldrig av.

Enligt den gamla planen skulle både tidningsbud och journalister skulle sägas upp och posten ta över en del av utdelningen. Vidare skulle flera tidningar skulle slås ihop. Dåvarande direktören på Hall Media räknade också med att det i framtiden bara skulle bli digitala utgåvor.

Men Hall Media såldes till två stora medieföretag med inriktning på lokaltidningar norska tidningskoncernen Amedia och Bonnierägda Mittmedia.

Inga bud sades upp på Hall Media i Småland, som i dag alltså också ingår i Bonniersfären. Gamla Hall Media ger i dag ut ett tiotal prenumererade dagstidningar, med olika utgivningstakt: Jönköpings-Posten, Smålands-Tidningen, Vetlanda-Posten, Tranås Tidning, Smålands Dagblad, Värnamo Nyheter, Smålänningen, Falköpings Tidning, Västgöta-Bladet och Skaraborgs Läns Tidning. Dessutom ett antal gratistidningar som delas ut till samtliga hushåll i respektive täckningsområde.

I mitten av november blev det offentligt att Bonnier News Local minskar utgivningsfrekvensen för fem av tidningarna:

Smålänningen går i vår från utgivning fem dagar i veckan till tre, medan Värnamo Nyheter, Falköpings Tidning, Västgöta-Bladet och Skaraborgs Läns Tidning går från fyra till tre dagar. Orsaken till neddragningarna är ökade pappers- och energipriser.

– Vi har en utmaning redan idag när det gäller tryck och distribution på de här titlarna, tidningarna i Västra götaland har också ganska små upplagor vilket gör dem dyra per ex. Till det kommer ökade pappers-, energi- och bränslepriser, säger Carl-Johan Bergman, chef för redaktionell verksamhet på Bonnier News Local, till tidningen Journalisten.

Men Bonniers räknar inte med att några tjänster är i fara på grund av förändringarna:

– Självklart stökar vi till det för läsaren, men inga tjänster påverkas, vi värnar och fortsätter utveckla den lokala journalistiken, säger Carl-Johan Bergman.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Genrebild tidningsbud

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.