Claes Engholm tävlar i ordvitsar och kör budbil i Stockholm. ”Ibland blir ordvitsandet lite som att vrida ur en disktrasa, det gäller att få ur sig det sista skämtet. Det är då det kanske går lite väl långt också.”
Close
Claes Engholm tävlar i ordvitsar och kör budbil i Stockholm. ”Ibland blir ordvitsandet lite som att vrida ur en disktrasa, det gäller att få ur sig det sista skämtet. Det är då det kanske går lite väl långt också.”
Close

Budbilschauffören som alltid vill göra en poäng

Månadens medlem. Budbilschaufför Claes Engholm är en av Sveriges främsta ordvitsare. Han har deltagit i SM ett flertal gånger och säger själv att han är bra på att hålla låda. Transportarbetaren träffar honom över en lunch vid ett gråmulet Telefonplan.

Han bor i Hägersten i Stockholm och jobbar som kurir på Fedex Express. Tidigare körde Claes Engholm värdetransporter för Panaxia och för några år sedan arbetade han också fackligt. När Transport­arbetaren träffar honom bjuds det på lunchbuffé med efterrätt och Claes Engholm börjar med marängsvissen.

– Jag har kommit fram till att man äter mindre om man gör så här. Även om jag är mätt efter att jag avslutat varmrätten så trycker jag alltid i mig efterrätt. Men äter jag efterrätten först, är det lättare att avstå från det sista av varmrätten.

Efter en stunds samtal känns resonemanget kring baklängesmåltiden inte så konstigt. Claes Engholm verkar eftertänksamt vrida och vända på de flesta situationer han ställs inför. Ibland för att hitta en ny infallsvinkel, men oftast för att finna en ny ordvits.

– Jag tror det är ett biologiskt tillstånd. Man bygger ju fler synapser i hjärnan om man tänker mycket på något hela tiden och nu kan jag inte stänga av, säger han.

Den ständigt pågående processen bidrar också till Claes Engholms goda improvisationsförmåga, som ledde till seger i Ordvits-SM 2011. Att han har lätt för språk hjälper också förstås. I gymnasiet hade han femma i ryska, spanska och engelska. Tyvärr har Claes förlorat sin SM-titel och inte lyckats ta tillbaka den än.

– 2012 förlorade jag i finalen mot en äldre herre, Anders Nielsen, som har ett större förråd med ordvitsar än jag. Jag improviserar oftast, men han kan alltid dra en ur fickan, så att säga. Sen är han också nästan dubbelt så gammal vilket har gett honom mer tid att samla på sig skämt.

I Ordvits-SM möts deltagarna i tre moment. I det första får de tävlande två minuter på sig att framföra eget material. Claes Engholm brukar försöka välja aktuella ämnen från nyhetsflödet. I det andra momentet möts deltagarna en mot en. De turas om att hitta ordvitsar i en detaljrik bild och det gäller att komma på så många som möjligt. I den tredje och sista delen möts de tävlande en mot en, men improviserar kring fler och mer sparsmakade bilder. Om en deltagare inte lyckas hitta något i bilden att vitsa om, får motståndaren chansen. Flest ordvitsar vinner. Alla moment bedöms av en domarpanel och publiken. Är en ordvits för långsökt kan den dömas ut.

Humor är förstås mer än något att tävla i. Claes Engholm tycker framför allt att det är ett bra socialt smörjmedel, som funkar bra bland både kunder och arbetskamrater. Som när han levererar tyg till en sömnadsateljé. Då säger han att det är full rulle. Om ordern är slarvigt packad, borde den ansvarige sys in och praktikanten är i de flesta fall en mönsterelev. Men det är inte alltid omgivningen hänger med.

– Det hörs på tonfallet om jag skämtar och ibland tar det lite tid för nya bekantskaper att lära sig höra skillnad. Men när folk väl insett vad som försiggår brukar det smitta av sig. Min tjej har blivit riktigt vass på ordvitsar, till exempel, säger han.

Trots sin begåvning har Claes Engholm ingen tanke på att byta jobb och satsa på en karriär som komiker. Han trivs bra på jobbet och ägnar hellre kvällarna åt att spela brädspel än att slita på mer eller mindre kända humorklubbar. Han påpekar att spelandet faktiskt också handlar om att göra en poäng eller två.

– Jag hörde Magnus Betnér berätta om alla ensamma hotellnätter, långt från familj och vänner, när han är på turné. Det skulle inte vara något för mig. Och det här budbilsjobbet rullar ju på bra, säger Claes Engholm och skrattar.

 

Jonas Löfvenberg

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

Arbets-liv
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.