Buden tar över Transportarbetaren
I mer än 100 år har Transportarbetaren delats ut via Posten. Men snart går uppdraget över till tidningsbuden, en yrkesgrupp som ju tillhör Transport.
Första numret av Transportarbetaren kom ut 1897. Vem som spred de allra första tidningarna är inte helt klart, men uppdraget gick snart till Postverkets brevbärare.
De senaste 20 åren har informationsflödet ändrats dramatiskt. Brev och snigelpost minskar. I takt med att även morgontidningarnas upplagor sjunker jagar distributionsföretagen nya produkter att dela ut.
Runt om i Sverige bär buden redan ut fackliga tidningar, magasin, småpaket och reklambilagor. Nu står alltså Transportarbetaren på tur. Från och med marsnumret, som kommer ut sista dagarna i februari, tar tidningsbuden över.
Upplagan på 63 000 tidningar skickas då till MTD i Norsborg. MTD är ett bolag som landets distributionsföretag tillsammans startat – just för att kunna utveckla extraprodukterna.
Varför byter Transportarbetaren till MTD?
• Det ger mer jobb till förbundets tidningsbud.
• Tidningen och förbundet sparar pengar på omläggningen. I första hand för att tidningarna inte längre behöver adresseras hos tryckeriet.
• Tidningen kommer ut snabbare. Ordinarie utdelningsdag blir torsdag.
Varför har vi inte gjort omläggningen tidigare?
Svaret är att Posten skött uppdraget på ett utmärkt sätt. Tidigare var också Jönköpingsområdet en vit fläck på MTD:s karta.
Nu klarar MTD cirka 95 procent av upplagan, som får buden ta över. Resten, cirka 3 000 av Transports medlemmar, kommer även i fortsättningen att få tidningen via Postens brevbärare.
Varför skjuts omläggningen upp en månad?
Främst på grund av at Transport, Handels och Hotell- och restaurangfacket har sjösatt ett nytt gemensamt administrativt system. Med målet att effektivisera verksamheten lägger förbundet om allt från medlemsregister till arkivsystem för ärenden och förhandlingar.
Vanliga medlemmar märker av det genom exempelvis nya rutiner för inloggning på förbundets hemsida.
– Det nya systemet ger oss möjlighet att förbättra servicen till medlemmarna och vi kan på ett effektivare sätt organisera anställda ute på arbetsplatserna, sammanfattar Transports förbundskassör Tommy Wreeth.