Budens väg till facket
Cykelbud. Uppstickarföretag säljer restaurangmat som levereras direkt till dörren. Skitvillkor varnar Transport, som nu försöker organisera buden.
Dennis Hull Andersson började jobba på matbudsföretaget Foodora i september förra året. Företaget är störst i branschen. Han började precis som alla andra med kontrakt på en månad i taget, för att sedan gå upp till tre. Med två nya jobb har han valt att inte skriva på ett nytt kontrakt, men han tänker jobba lite då och då.
Han är en av dem som valt att engagera sig i Transport för att kämpa för bättre villkor för cykelbuden.
– Jag vill hänga kvar på Foodora och hjälpa till att styra upp det här. Osäkra jobb är ett framväxande problem som kan bli större. Jag är lite besviken att det har skrivits om oss som att vi är utsatta människor det är synd om. Det som händer är mycket större. Nu handlar det inte längre om att upprätthålla det facket har vunnit, utan om att kämpa från botten igen, säger han och fortsätter:
– Många säger att budjobbet är en väg in på arbetsmarknaden, men det är inte en rimlig ursäkt för att se förbi alla brister.
Transports avdelning 5 i Stockholm har en uppsökerigrupp som leds av Simon Bartosz. Han möter upp uppsökarna Sofia Södergren, Andreas Ramström, Martin Fröjd och Christofer Ebenholtz på Medborgarplatsen i Stockholm. I några veckor har extra fokus lagts på att ta kontakt med cykelbud.
– Vi försöker hela tiden hitta nya sätt att hitta nya medlemmar och fackliga ledare på arbetsplatser, säger Simon Bartosz.
Dagen började tidig förmiddag i en annan del av staden, på Östermalm, där har Foodora sitt huvudkontor. Dit hade några i gruppen tagit sig för att träffa bud som hämtade sin utrustning i ett garage, som dessutom är verkstad och sophus för de människor som bor i samma hus.
– Vi hängde där utanför och pratade med lite anställda. När det blev mindre folk där, drog vi till de restauranger som säljer mat med bud lite mer frekvent, säger Martin Fröjd.
Det finns flera matbudsföretag. Näst störst är Uber Eats. Foodora försöker främst locka till sig cykelintresserade som ser jobbet och cykling som en livsstil. Där jobbar de anställda med kontrakt på en månad i taget. Lönen har baserats på provision, men ska enligt uppgifter vara på väg att gå över till ren timlön. På Uber Eats är lönen provisionsbaserad och betalas genom ett egenanställningsföretag. En reporter på Breakit cyklade för företaget i två veckor och snittade en lön på 39 kronor i timmen.
– Det är viktigt att inte bara säga hej en gång, vi är ute och syns hela tiden, säger Andreas Ramström.
En vanlig fråga uppsökarna ställer är: Hur har du det på jobbet? För att sedan fråga om de har försäkringar och vad facket kan göra.
Förutom dåliga löner har många bud osäkra försäkringsvillkor, ingen tjänstepension och en farlig arbetsmiljö. Flera bud har blivit påkörda och det finns fall då de blivit utan sjuklön. Arbetsmiljöverket har lämnat in en lång lista med åtgärder som behöver göras hos Foodora.
Kaffet är slut och det är dags för uppsökarna att dra vidare.
– Vi har redan haft en bra dag, vi har pratat med 15 personer på två timmar, säger Christofer Ebenholtz.
Tillbaka till Dennis Hull Andersson. Han tror att matbud kan bli ett bra jobb och att det finns möjlighet att fler vågar sig på fackligt engagemang, trots att alla anställda har otrygga jobb.
– Vi har redan pressat på företaget och fått dem att ta tag i sjuklön och försäkringar. Antingen vågar folk engagera sig för att vi är starka som grupp, och att vi är tillräckligt många som är taggade, eller så blir det svårt, säger Dennis Hull Andersson.