Dennis Blomqvist, Bzzt podtaxi

Bzzt budchaufförer hamnar i juridiskt gungfly

Budkörning. Mopedtaxiföretaget Bzzt är en av många aktörer som kräver att personalen blir ”egenanställda”. Det är en anställningsform någonstans mitt emellan egenföretagare och vanlig anställd. En lösning som sätter arbetsmarknadens normala regler ur spel, exempelvis rätten till a-kassa.

Egenanställning har funnits ända sedan 1990-talet och beskrivs ingående på Skatteverkets hemsida. Ändå var anställningsformen länge ganska okänd – trots att företag som Frilans Finans hårdlanserat tjänsten i olika reklamkampanjer.

Tanken med egenanställning var ursprungligen att personer som tar enstaka uppdrag, exempelvis hantverkare eller skribenter, skulle slippa starta firma eller bolag. Med tillhörande krav på F-skatt och momsregistrering.

Den som sålt en tjänst kunde i stället vända sig till ett egenanställningsbolag. Bolaget fakturerar sedan kunden och betalar in skatt och arbetsgivaravgifter. Det som blir kvar – efter provision till egenanställningsföretaget – får ”frilansaren” ut som lön. Som vanlig så kallad A-skattare.

Transport är ett fackförbund som ser med oro på utvecklingen. Inte minst på grund av att egenanställning allt oftare tvingas på nya yrkesgrupper, som matbud. I vissa fall kan buden inte ens välja vilket egenanställningsföretag som ska sköta det administrativa, utan är piskade att ta det som uppdragsgivaren bestämt. Så är det i fallet Bzzt.

Med hjälp av arbetsrättsjurister har Transport granskat egenanställningen och vilka konsekvenser den kan få för personer som avlönas som frilansare.

Slutsatsen blir att det är en sorts gungfly där tydlig rättspraxis saknas. Frilansaren har visserligen en anställning, i egenanställningsbolaget, men bara precis de timmar som uppdraget pågick.

Det här får konsekvenser för rätten till a-kassa. Flera förvaltningsdomstolar har prövat om egenanställda har rätt till ersättning, eller om de ska betraktas som egenföretagare och bli utan.

I ett mål slår Kammarrätten i Jönköping fast att ”det är klarlagt att bolag som Frilans Finans inte kan jämställas med en vanlig arbetsgivare”. Domstolen hänvisar också till en statlig utredning som uttalat att ”personer som själva via en mellanman (egenanställningsföretaget) letar uppdrag och därmed konkurrerar med andra företagare borde bedömas vara företagare…”

Ett antal egenanställda har överklagat avslag på a-kasseersättning, och har i de flesta fall förlorat. Faktorer som påverkat bedömningen är om personen i fråga tidigare haft F-skattsedel eller varit formellt anställd. Och om ”frilansaren” haft en eller flera uppdragsgivare.

Nästa fallgrop är Försäkringskassan och möjligheten att få sjukpenning. Här tycks myndigheten göra en generösare bedömning. Vanligtvis jämställs egenanställda med andra anställda.

Transports utredning visar sammanfattningsvis att det råder stor osäkerhet om vilka rättigheter som gäller för egenanställda. Samma oklarhet finns kring arbetsmiljöansvaret.

Förbundet överväger nu om, och hur, frågan ska drivas vidare politiskt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Karin Malmsten:
    27 juli, 2020

    Väldigt bra att det skrivs om dessa avarter till anställningar i Facebook. Tror att artiklar i Facebook når ut till många fler än artiklar tex i facktidningar. Facebook når ju ut till alla, även de som inte är fackligt anslutna.

Lästips:

Wolt är en av de största leverantörerna i Sverige. Foto: Justina Öster

Domstol: Matbudsföretag har arbetsmiljöansvar

Gig-jobb. Wolt har ansvaret för sina kurirers arbetsmiljö, anser Kammarrätten. Bolaget är förvånat och planerar en överklagan.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Hungry Panda-bud i Chinatown. Med stenkoll på sina mobiler. Foto: Jörgen Cardell

Covid-19 satte fart på matleveranserna

Gigjobb. Londons borgmästare Sadiq Khan har sagt att det finns ungefär 40 000 förare som levererar restaurangmat till hem och arbetsplatser i staden. Det märks verkligen i gatubilden. Oftast är det unga män, med rötter i länder utanför England, som kör omkring med färgglada boxar på ryggen. Ju snabbare de kör, desto högre blir timpengen.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.