Dennis Blomqvist, Bzzt podtaxi

Bzzt budchaufförer hamnar i juridiskt gungfly

Budkörning. Mopedtaxiföretaget Bzzt är en av många aktörer som kräver att personalen blir ”egenanställda”. Det är en anställningsform någonstans mitt emellan egenföretagare och vanlig anställd. En lösning som sätter arbetsmarknadens normala regler ur spel, exempelvis rätten till a-kassa.

Egenanställning har funnits ända sedan 1990-talet och beskrivs ingående på Skatteverkets hemsida. Ändå var anställningsformen länge ganska okänd – trots att företag som Frilans Finans hårdlanserat tjänsten i olika reklamkampanjer.

Tanken med egenanställning var ursprungligen att personer som tar enstaka uppdrag, exempelvis hantverkare eller skribenter, skulle slippa starta firma eller bolag. Med tillhörande krav på F-skatt och momsregistrering.

Den som sålt en tjänst kunde i stället vända sig till ett egenanställningsbolag. Bolaget fakturerar sedan kunden och betalar in skatt och arbetsgivaravgifter. Det som blir kvar – efter provision till egenanställningsföretaget – får ”frilansaren” ut som lön. Som vanlig så kallad A-skattare.

Transport är ett fackförbund som ser med oro på utvecklingen. Inte minst på grund av att egenanställning allt oftare tvingas på nya yrkesgrupper, som matbud. I vissa fall kan buden inte ens välja vilket egenanställningsföretag som ska sköta det administrativa, utan är piskade att ta det som uppdragsgivaren bestämt. Så är det i fallet Bzzt.

Med hjälp av arbetsrättsjurister har Transport granskat egenanställningen och vilka konsekvenser den kan få för personer som avlönas som frilansare.

Slutsatsen blir att det är en sorts gungfly där tydlig rättspraxis saknas. Frilansaren har visserligen en anställning, i egenanställningsbolaget, men bara precis de timmar som uppdraget pågick.

Det här får konsekvenser för rätten till a-kassa. Flera förvaltningsdomstolar har prövat om egenanställda har rätt till ersättning, eller om de ska betraktas som egenföretagare och bli utan.

I ett mål slår Kammarrätten i Jönköping fast att ”det är klarlagt att bolag som Frilans Finans inte kan jämställas med en vanlig arbetsgivare”. Domstolen hänvisar också till en statlig utredning som uttalat att ”personer som själva via en mellanman (egenanställningsföretaget) letar uppdrag och därmed konkurrerar med andra företagare borde bedömas vara företagare…”

Ett antal egenanställda har överklagat avslag på a-kasseersättning, och har i de flesta fall förlorat. Faktorer som påverkat bedömningen är om personen i fråga tidigare haft F-skattsedel eller varit formellt anställd. Och om ”frilansaren” haft en eller flera uppdragsgivare.

Nästa fallgrop är Försäkringskassan och möjligheten att få sjukpenning. Här tycks myndigheten göra en generösare bedömning. Vanligtvis jämställs egenanställda med andra anställda.

Transports utredning visar sammanfattningsvis att det råder stor osäkerhet om vilka rättigheter som gäller för egenanställda. Samma oklarhet finns kring arbetsmiljöansvaret.

Förbundet överväger nu om, och hur, frågan ska drivas vidare politiskt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Karin Malmsten:
    27 juli, 2020

    Väldigt bra att det skrivs om dessa avarter till anställningar i Facebook. Tror att artiklar i Facebook når ut till många fler än artiklar tex i facktidningar. Facebook når ju ut till alla, även de som inte är fackligt anslutna.

Lästips:

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Hungry Panda-bud i Chinatown. Med stenkoll på sina mobiler. Foto: Jörgen Cardell

Covid-19 satte fart på matleveranserna

Gigjobb. Londons borgmästare Sadiq Khan har sagt att det finns ungefär 40 000 förare som levererar restaurangmat till hem och arbetsplatser i staden. Det märks verkligen i gatubilden. Oftast är det unga män, med rötter i länder utanför England, som kör omkring med färgglada boxar på ryggen. Ju snabbare de kör, desto högre blir timpengen.

Mattias Samuelsson, utredare LO. Foto: LO

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.