Bzzt ersätter kollektivavtal med ”egenanställningar”
Arbetsvillkor. Mopedtaxiföretaget Bzzt har skyltat med fast lön och kollektivavtal. Nu sägs alla förare upp. Det som gäller nu är rakt ackord och så kallad egenanställning.
Så här står det på Bzzt sajt i dag 10 juli: ”Vi har tecknat kollektivavtal. Så förarna får schyssta löner och har möjlighet att själva påverka när och hur mycket de vill jobba. Det borde vara en självklarhet, men tyvärr är taxibranschen inte direkt känd för sina fantastiska anställningsförhållanden. Låt oss ändra på det!”
Bzzt-förarna kör personer och bud, plus mat för en plattform de samarbetar med. Verksamheten har länge gått knackigt, och med Corona försämrades ekonomin än mer. I en presentation som nu skickats till företagets anställda står det: ”Nu gör vi som övriga branschen”. Det innebär på att Bzzt går över till provisionslön och ”egenanställningsföretag”.
– Först sa företaget upp alla tillsvidareanställningar och gjorde om tjänsterna till visstider. Nu ska vi vara anställda på Cool company, som har ett väldigt konstigt upplägg, säger en anonym förare som är besviken på arbetsgivarens manöver.
Transportarbetaren har tagit del av anställningsvillkoren och anställningsavtalen hos Cool company. Förarna blir så kallade egenanställda, som är ett slags mellanting mellan en vanlig anställning och egenföretagare. Cool company verkar i praktiken som ett bemanningsföretag eller en underentreprenör. På det sättet rundar Bzzt kollektivavtalet med Transport. Något som företaget inte hymlar med.
Med den prissättning som gäller i Bzzt måste förarna hinna med drygt tre körningar per timme för att komma upp i kollektivavtalets timlön, på 123,23 kronor, Transportarbetarens källa uppger att det är närapå omöjligt. Under förarens årslånga anställning i företaget har i princip ingen nått upp till så många körningar.
– Jag tror att lönen kommer sänkas radikalt när vi går över till provision, säger föraren.
Den anställde radar upp försämringar. Från och med nu kräver företaget förstadagsintyg vid sjukskrivning. Skyddsombud blir en person som är anställd på Cool companys huvudkontor.
När idén om egenanställning säljs in till personalen presenteras det som en lysande affär. Förarna får hela 90 procent i provision. Men enligt Transportarbetarens källa är det många anställda som inte förstått att sociala avgifter ska dras på ersättningen. Dessutom ryker tjänstepensionen. Den blir i stället en frivillig insättning på ett Avanza-konto, från den egna lönen.
– Jag har pratat med flera kollegor som tror att lönen kommer att bli högre än vad den i verkligheten blir, säger föraren som Transportarbetaren träffat.
Bzzt har tidigare lyfts fram som ett exempel på att det går att göra så kallade gig-jobb på ett schysst sätt. Men riskkapitalet från investerarna har tagit slut och Bzzt har varit föremål för rekonstruktion i tre månader.
– Vi såg på en gång att vi inte kan ha kvar förare som är anställda. Det första vi gjorde var att kontakta Transport för förhandling, säger företagets vd Sven Wolf, som kallar situationen för ett misslyckande:
– Vi ville få det att fungera. Vi brinner verkligen för att vara framgångsrikt företag och en positiv kraft, både vad gäller klimat och miljö och sociala villkor. Kollektivavtal var en del av det pusslet. Sen har vi kämpat. Men vi har inte nog stora muskler för att vinna mot Uber och andra, som är några av världens största företag. De har vansinniga resurser och subventionerar sina tjänster.
Transportarbetaren har pratat med en förare som säger att det blir svårt om inte omöjligt att komma upp i samma lön som tidigare. Hur ser du på det?
– Vi tror definitivt att det ska gå att tjäna mer. Gör det inte det måste vi ändra ersättningen, annars försvinner förarna till någon annan. Det finns ju en konkurrens om de här personerna, säger Sven Wolf.
Vad är er relation till Cool company, är det ett bemanningsföretag eller en entreprenör?
– Från vårt perspektiv är det en underleverantör. Där förarna är anställda med allt vad det innebär.
Transports centrala ombudsman Mats H Andersson anser att Bzzt undantränger kollektivavtalets villkor och att den negativa spiralen av dåliga villkor i en utsatt bransch fortsätter nedåt.
– Det är för jävligt att människor blir tvingade att ta sina jobb till sämre villkor, säger Mats H Andersson.
Vad rekommenderar du förarna att göra?
– Jag kan inte rekommendera någon att ta anställning till de villkor som gäller på Bzzt. Tar de anställning i alla fall ser jag gärna att de organiserar sig i Transport. Då att vi kan se över möjligheterna att teckna bemannings- eller entreprenörsavtal med Cool company.
Vad har du att säga om den anställningsform Bzzt erbjuder, egenanställning?
– Det är precis som vilken anställning som helst, fast helt utan garantier eller trygghet.