Cabonline begär tillstånd för 600 egna taxibilar
Taxi. Mitt under corona-krisen har taxijätten Cabonline Group ansökt om och fått tillstånd att sätta 600 egna taxifordon i trafik. Åtgärden skapar oro bland de hundratals anlitade åkare som hittills stått för alla bilar och chaufförer.
– Ska Cabonline börja konkurrera med sina egna åkare nu, undrar flera transportörer som Transportarbetaren pratat med.
– Åkarna behöver inte vara oroliga. Att vi söker tillstånd betyder inte att vi sätter bilar i trafik. Det är en nödåtgärd, för att säkerställa att vi klarar färdtjänstavtalet i Stockholm, säger Magnus Klintbäck, vd i Sverigetaxi som ingår i Cabonline.
I Sverige är det vanligt att taxitrafiken styrs av stora taxiföretag, beställningscentraler, som inte har några egna bilar eller förare. De finns i stället hos kontrakterade åkare. I stora bolag kan det handla om hundratals åkerier med ett eller flera fordon.
Så fungerar exempelvis Taxi Stockholm och landets största taxikoncern, Cabonline Group.
Pandemin har slagit extremt hårt mot taxinäringen och därför har Cabonlines ansökan om att få sätta 600 egna bilar i trafik väckt förvåning i branschen. Tillståndet, som Transportstyrelsen utfärdade i mitten av april, gäller för två av dotterbolagen som ingår i koncernen. 300 bilar avser Sverigetaxi i Stockholm AB och 300 får rulla för Taxi Kurir i Stockholm AB.
Kritiska röster frågar sig hur seriöst det är att sätta egna bilar i trafik, samtidigt som åkarna går på knäna. En annan undrar om baktanken är att köpa upp taxibilar billigt, nu när det är generalkris i hela branschen.
En fråga som ställs är om Cabonline nu desperat försöker gardera sig – för att klara det stora färdtjänstavtalet som koncernen har i Stockholms län fram till år 2022.
Magnus Klintbäck säger:
– Det är vanligt att kommunala upphandlare kräver att anbudsgivarna har egna bilar. Vi har haft några tillstånd sedan tidigare. Att vi nu utökar med 600 har helt med corona att göra.
– Det är mängder av taxiåkerier som går i konkurs nu. Det kan bli så illa att vi inte klarar färdtjänstuppdraget i höst. Då måste vi ha en säkerhetsplanka. Fast vi ska egentligen inte bedriva trafik själva, den ska ligga hos åkarna.
Klintbäck anser att åkarna bör sätta värde på de samhällsbetalda körningarna och koncernens åtgärder för att säkerställa kontraktet med kommunerna och regionen i Stockholm:
– Färdtjänsten har gjort att Cabonline trots allt har ett hyfsat läge. De körningarna fortsätter till 60-70 procent. Vi får inte tappa avtalet.