Cabotage och miljö heta ämnen på Elmia
I dag, onsdag, öppnade den 17 upplagan av Elmia Lastbil, en mässa som lockar stora delar av åkeribranschen. Besökare som eventuellt får nog av krom och lack kan ta del av ett brett seminarieutbud. I Scanias monter visades en ny gasmotor på 340 hästkrafter. Den kan köras på miljövänlig biogas och har nästan samma verkningsgrad som en diesel.
– Alla fordonstillverkare drömmer ju om att vi ska få ett enda förnyelsebart bränsle som kan ersätta de fossila drivmedlen. Men politikerna har varit allt annat än tydliga. Så om vi ska klara målet med en fossilfri fordonsflotta till 2030 måste vi satsa på flera olika bränslen, sa Lars Améen på Scania.
Under mässans första dag var det relativt lugnt och gymnasieungdomar, åkare och vardagslediga chaufförer hade goda möjligheter att snacka med de 425 utställarna.
Nytt för i år är att alla seminarier sker inne i mässhallen och ingår i inträdesbiljetten. Tidigare hölls de i slutna konferensrum och kostade extra.
Ett av seminarierna handlade om trafiksäkerhet och betydelsen av chaufförernas kompetens. Försäkringsbolaget Trygg-Hansa har startat ett projekt där man studerat förarnas beteenden och orsaken till skador och olyckor.
Slutsatsen blev att två faktorer ”sticker ut”. Graden av aggressivitet i körningen och hur arbetssituationen ser ut. Stressade och pressade chaufförer tenderar – inte oväntat – att begå misstag.
Många utställare genomför egna miniseminarier eller föreläsningar. Transportarbetaren slank in i Scanias monter, lagom till en föredragning om gasdrift.
Bolaget har tagit fram en motor som klarar de nya stränga miljökrav, Euro 6, som börjar gälla nästa år. Den finns i två varianter, 280 eller 340 hästkrafter, och bilens tank kan fyllas både med komprimerad gas eller flytande gas, så kallad LNG.
Den flytande gasen innebär att räckvidden ökas från omkring 30–40 mil till uppåt 100 mil. Fast tekniken är komplicerad. Gasen kyls till minus 162 grader. En fulltankad lastbil som står still är i princip tom efter en vecka, när gasen expanderat och pyst ut.
Transport har en egen monter på lastbilsmässan och företrädare för förbundet kommer att delta i flera debatter om åkeribranschens villkor.