Cabotageavgift godkänd av EU
40 000 kronor är inte för högt straff när det gäller brott mot cabotagereglerna. EU har tittat närmare på de svenska reglerna – och kommer inte med någon kritik.
I mars förra året skärptes de svenska reglerna som ska hindra att utländska lastbilar körs i otillåten inrikestrafik. Polisen kan stoppa ett fordon och omedelbart ta ut en sanktionsavgift om brott mot cabotagereglerna avslöjas, det vill säga om en utländsk lastbil har gått i fler inrikestransporter än tillåtet i Sverige.
Sanktionsavgiften är 40 000 kronor och ska betalas på plats.
Oproportionerligt hög summa, funderade EU-kommissionen. Näringsdepartementet fick svara på en rad frågor kring de svenska reglerna i allmänhet och sanktionsavgiften i synnerhet.
I tisdags fick näringsdepartementet beskedet att EU-kommissionen inte går vidare med ärendet.
”Väldigt positivt för Sverige och för regeringens arbete för schysta villkor och sund konkurrens i åkeribranschen”, kommenterar Elin Tibell, pressekreterare hos infrastrukturminister Anna Johansson, när hon mejlar beskedet från EU.