Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.

När ett transportföretag utför en olaglig inrikestransport, i strid med cabotagereglerna, kan polisen tillsammans med Transportstyrelsen dela ut en sanktionsavgift. Avgiften har tidigare varit 40 000 kronor, men enligt regeringens förslag höjs den nu till 60 000 kronor. Därmed kommer Sverige att bli dyrast i EU för den som åker dit för cabotagefusk.

När DHL friades i en rättsprocess om beställaransvar ansåg domstolen att lagen är otydlig om vad som är att betrakta som en cabotagetransport. Som reglerna ser ut i dag har en lastbil som gjort en internationell transport till Sverige rätt att göra tre stycken inrikestransporter inom sju dagar.

I den aktuella tvisten hade ett polskt åkeri lastat ett flertal kollin som skulle köras till sex olika mottagare i fem kommuner. Domstolen valde att se det som en samlad cabotagetransport, eftersom det inte finns någon närmare definition av vad som räknas som cabotage.

Nu förtydligas reglerna. En cabotagetransport kan vara en enda transport. Men det kan också vara när en lastning på en terminal leder till flera lossningar. Alternativt ett flertal lastningar som leder till en lossning. Men för att lastning/lossning på flera ställen ska vara lagligt måste det vara samma ”ursprungliga avsändare”, enligt hovrätten.

Nya föreskrifter

Tommy Jonsson jobbar med Transports Ordning och reda-verksamhet. Han har varit ute med polisen många gånger, och sett dem stoppa ekipage som bryter mot reglerna.

– Det regeringen gör nu är att ta fram tillämpningsföreskrifter. Det fanns ingen sån och därför kunde DHL gå fria.

Enligt Jonsson har trafikpolisen i regel tolkat det som att en lastning som leder till en lossning är att betrakta som en enskild cabotagetransport. Med den nya skrivelsen ser han en risk att det faktiskt blir mer osund konkurrens från utländska låglöneåkerier.

– Kruxet är att nu vet vi inte vem som kommer att räknas som avsändare. Kan ett lagerhotell räknas? Jag menar att om du levererar till sex olika mottagare så är det sex cabotagetransporter. Vi kommer nog att få se en rättslig tvist om hur det ska tolkas.

Magnus Falk är Transports samhällspolitiska chef. Han är positiv till att sanktionsavgifterna höjs:

– Jag tycker att vi ska vara i framkant i Europa med att bekämpa fusket.

Han har också reagerat på formuleringen ”ursprunglig avsändare” och frågar sig vem som räknas. Regeringen föreslår också att transportköparnas, eller speditörernas, beställaransvar blir tydligare.

– Vi har hela tiden sagt att vi behöver ett starkt och kraftigt beställaransvar. Den lag vi har i dag är tandlös. Om det här hjälper är svårt att svara på. Men jag är glad för alla förstärkningar, om vi fått välja hade vi så klart sett ännu mer.

Falk väntar med spänning på regeringens stora utredning om införandet av EU:s mobilitetspaket, som innebär helt nya regler för hur den internationella lastbilstrafiken ska se ut. Men han konstaterar luttrat:

– Det rör sig om komplicerad lagstiftning och det är svårt att förutspå vad fuskarna ska göra. Vi hade gärna sett de annonserade skärpningarna tidigare, men bättre sent än aldrig.

Regeringen planerar att införa de nya cabotagereglerna till den 15 oktober.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Transportarbetarens logga

80 jobb riskerar att förloras när Alviks trafik säger upp avtal

Arbetslöshet. Det Luleåbaserade transportföretaget Alviks trafik har sagt upp kontakten med Schenker, DSV och Tempcon Norrland. Nu riskerar 80 chaufförer att bli av med jobbet.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.