Kenth Magnusson, transportare sedan 43 år, värjer sig mot att bli kallad ”Gotlands canasta-kung”. Men med en lång rad mästerskapstitlar i bagaget får han kanske vänja sig vid benämningen.
Close
Kenth Magnusson, transportare sedan 43 år, värjer sig mot att bli kallad ”Gotlands canasta-kung”. Men med en lång rad mästerskapstitlar i bagaget får han kanske vänja sig vid benämningen.
Close

Canasta är Kenths stora passion

Månadens medlem. Stuveriarbetaren Kenth Magnusson har hunnit med en hel del fackliga uppdrag under sina 43 år som transportare. Men med ålderns rätt har han lagt de flesta uppdragen åt sidan, och ägnar mer fritid åt engagemanget i Visby Canastaklubb.

Från början var det meningen att köket skulle bli hans arbetsplats. Som ung gick gotlänningen Kenth Magnusson en ettårig kockutbildning, och mönstrade på en båt som fartygskock.

– Men efter tre veckor som kock och elva månader som mässman, så tänkte jag ”aldrig mer kock”. Det var så dåligt betalt, säger Kenth.

Han ser dock inte kockutbildningen som bortkastad.

– Det var inte många ungkarlar förr som stod och gjorde kroppkakor till middag, som jag gjorde. Och matlagning är ett stort intresse än i dag.

Sedan han mönstrat av blev det sommarjobb som truckförare på ett bryggeri, där ett åkeri som hette Svelast brukade hämta läsk och lämna tomglas.

– Sommarjobbet tog slut på en fredag, och samma dag kom en av killarna från Svelast och frågade vad jag skulle göra sedan. ”Vet inte”, sa jag. ”Men kom och kör truck hos oss då”, sade han. Måndagen efter började jag lossa trailers i hamnen åt Svelast, och på den vägen är det.

Efter Svelast blev det några år på Gotlandsbolaget, och 1987 blev Kenth anställd vid Gotlands stuveri. Sedan den där dagen på bryggeriet har han jobbat nästan 45 år i anslutning till Visby hamn – och sett stuveriverksamheten växa stadigt under hela tiden.

– Förr var vi bara sju–åtta stycken, och då tyckte jag nog att vi var ett mer sammansvetsat gäng. Men det här är fortfarande världens bästa jobb. Ena dagen kör du maskin, andra dagen lastar du bagage. Det blir aldrig enformigt.

Transportmedlem har han varit hela tiden, och genom åren har han varit både skyddsombud och sektionsordförande. I dag nöjer han sig dock med att tjänstgöra som försäkringsrådgivare.

– Nu tycker jag att de yngre kan sköta uppdragen. Jag har lite andra åtaganden, bland annat sitter jag i styrelsen för canastaklubben, berättar Kenth.

Visby Canastaklubb är Sveriges äldsta canastaklubb, grundad 1951 och fortfarande aktiv med ett 40-tal medlemmar. Kenth gick med för ett tiotal år sedan, och förutom styrelsearbetet upptar själva spelandet en hel del av hans tid.

– När jag började kunde man ju spela dygnet runt, i princip. Nu blir det 48 måndagar om året och vi spelar väl tre timmar varje gång, så… ja, det blir ju en del timmar nu också.

Under de tio år han varit med i canastaklubben har Kenth hunnit bli flerfaldig klubbmästare, distriktsmästare (förra året knep han båda titlarna), Årets canastaspelare, med mera.

– Det är både tur och skicklighet – man ska ha lite flyt också. Nu i maj blir det Östersjömästerskapen tillsammans med ett gäng finska spelare. Vi träffas på Ålandsfärjan och spelar, äter och umgås, både på båten och i land i Helsingfors. Det ser jag verkligen fram emot.

Canasta spelas med två kortlekar, inklusive jokrar, och det går i högt tempo när Kenth blandar, delar ut till bordet och ger en engagerad genomgång av reglerna. Det är inte helt lätt att hänga med, men tydligen spelar man parvis och ska samla olika kortkombinationer. Men vad är det som gör canasta så fängslande?

– Man spelar inte om pengar eller så, utan det är socialt, man kommer ut och träffar folk. Och så får man använda hjärnkontoret lite grann, avslutar Kenth.

 

Tommy Harnesk

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Kultur
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Hallå där!

Helena Wahlberg

…ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet. Du brinner för att få till fler och bättre rastplatser för lastbilar. Varför är det så viktigt?

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Månadens klubb
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.