Kenth Magnusson, transportare sedan 43 år, värjer sig mot att bli kallad ”Gotlands canasta-kung”. Men med en lång rad mästerskapstitlar i bagaget får han kanske vänja sig vid benämningen.
Close
Kenth Magnusson, transportare sedan 43 år, värjer sig mot att bli kallad ”Gotlands canasta-kung”. Men med en lång rad mästerskapstitlar i bagaget får han kanske vänja sig vid benämningen.
Close

Canasta är Kenths stora passion

Månadens medlem. Stuveriarbetaren Kenth Magnusson har hunnit med en hel del fackliga uppdrag under sina 43 år som transportare. Men med ålderns rätt har han lagt de flesta uppdragen åt sidan, och ägnar mer fritid åt engagemanget i Visby Canastaklubb.

Från början var det meningen att köket skulle bli hans arbetsplats. Som ung gick gotlänningen Kenth Magnusson en ettårig kockutbildning, och mönstrade på en båt som fartygskock.

– Men efter tre veckor som kock och elva månader som mässman, så tänkte jag ”aldrig mer kock”. Det var så dåligt betalt, säger Kenth.

Han ser dock inte kockutbildningen som bortkastad.

– Det var inte många ungkarlar förr som stod och gjorde kroppkakor till middag, som jag gjorde. Och matlagning är ett stort intresse än i dag.

Sedan han mönstrat av blev det sommarjobb som truckförare på ett bryggeri, där ett åkeri som hette Svelast brukade hämta läsk och lämna tomglas.

– Sommarjobbet tog slut på en fredag, och samma dag kom en av killarna från Svelast och frågade vad jag skulle göra sedan. ”Vet inte”, sa jag. ”Men kom och kör truck hos oss då”, sade han. Måndagen efter började jag lossa trailers i hamnen åt Svelast, och på den vägen är det.

Efter Svelast blev det några år på Gotlandsbolaget, och 1987 blev Kenth anställd vid Gotlands stuveri. Sedan den där dagen på bryggeriet har han jobbat nästan 45 år i anslutning till Visby hamn – och sett stuveriverksamheten växa stadigt under hela tiden.

– Förr var vi bara sju–åtta stycken, och då tyckte jag nog att vi var ett mer sammansvetsat gäng. Men det här är fortfarande världens bästa jobb. Ena dagen kör du maskin, andra dagen lastar du bagage. Det blir aldrig enformigt.

Transportmedlem har han varit hela tiden, och genom åren har han varit både skyddsombud och sektionsordförande. I dag nöjer han sig dock med att tjänstgöra som försäkringsrådgivare.

– Nu tycker jag att de yngre kan sköta uppdragen. Jag har lite andra åtaganden, bland annat sitter jag i styrelsen för canastaklubben, berättar Kenth.

Visby Canastaklubb är Sveriges äldsta canastaklubb, grundad 1951 och fortfarande aktiv med ett 40-tal medlemmar. Kenth gick med för ett tiotal år sedan, och förutom styrelsearbetet upptar själva spelandet en hel del av hans tid.

– När jag började kunde man ju spela dygnet runt, i princip. Nu blir det 48 måndagar om året och vi spelar väl tre timmar varje gång, så… ja, det blir ju en del timmar nu också.

Under de tio år han varit med i canastaklubben har Kenth hunnit bli flerfaldig klubbmästare, distriktsmästare (förra året knep han båda titlarna), Årets canastaspelare, med mera.

– Det är både tur och skicklighet – man ska ha lite flyt också. Nu i maj blir det Östersjömästerskapen tillsammans med ett gäng finska spelare. Vi träffas på Ålandsfärjan och spelar, äter och umgås, både på båten och i land i Helsingfors. Det ser jag verkligen fram emot.

Canasta spelas med två kortlekar, inklusive jokrar, och det går i högt tempo när Kenth blandar, delar ut till bordet och ger en engagerad genomgång av reglerna. Det är inte helt lätt att hänga med, men tydligen spelar man parvis och ska samla olika kortkombinationer. Men vad är det som gör canasta så fängslande?

– Man spelar inte om pengar eller så, utan det är socialt, man kommer ut och träffar folk. Och så får man använda hjärnkontoret lite grann, avslutar Kenth.

 

Tommy Harnesk

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

Arbets-liv
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.