Chaufför – allt mer ett kvinnojobb
Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.
– Jag tycker det finns tjejer överallt. Fler tjejer tar för sig i olika delar av transportbranschen, säger Esmeralda Wenebro, själv kvar på åkeriet som anställde henne för fyra år sedan.
Då hade hon gått ut transportprogrammet på gymnasiet.
I dag är 25 procent av eleverna på gymnasiernas transportutbildningar kvinnor, visar siffror från Tya, som är fackens och arbetsgivarnas gemensamma organ för kunskap och arbetsmiljö i transportsektorn.
Detta antyder att könsbalansen inom yrket är på väg att förändras radikalt. Bland verksamma lastbilschaufförer är nämligen 7 procent kvinnor. Och för de förare som anställdes under förra året var siffran 12 procent, en andel som försiktigt ökar i Tyas återkommande trendindikatorer.
Bristen på förare är fortfarande stor, konstaterar Tya. Närmare hälften av åkerierna räknar med att anställa det närmaste halvåret. De behöver drygt 2 800 chaufförer.
En stor del av åkerierna uppger att de har svårt att hitta personal med rätt utbildning och kompetens. ”För att klara efterfrågan behövs minst 4 000 utbildningsplatser”, konstaterar Tyas Lasse Holm i rapporten.
Esmeralda Wenebro, som bor i Hallsberg, fick jobb direkt efter skolan. Hon kör mellan Sverige och Norge. Blandat pallgods på ditvägen och norska sopor på vägen tillbaka.
– Jag har aldrig blivit bemött annorlunda för att jag är tjej, säger hon. Men jag är ganska tuff själv.