Chaufför friad – färdskrivare inte bevis nog för fortkörning

Först blev lastbilschauffören dömd till böter för att ha kört för fort. Sedan blev han friad i domstol eftersom det inte gick att bevisa att färdskrivaren verkligen hade visat rätt. Helt rätt att fria honom, anser färdskrivarexperten Thomas Morell.

När Polisen i maj förra året stoppade den 43-årige lastbilschauffören för en hastighetskontroll undersöktes bara färdskrivarens uppgifter. Enligt den skulle chauffören ha kört 92 kilometer i timmen på 80-väg. Chauffören själv sa att han inte hade kört för fort och hävdade att man inte kan göra en hastighetsbedömning bara genom att kolla uppgifterna i färdskrivaren. Även däcken måste kontrolleras. Detta gjordes inte.

Saken prövades i tingsrätten som gick på Polisens linje. Chauffören dömdes till böter på 2 000 kronor för att ha kört för fort. Chauffören överklagade till kammarrätten som friade honom. Anledning: Färdskrivarens tillförlitlighet hade inte säkerställts, alltså kan den inte ensam utgöra något bevis.

Kammarrättens bedömning verkar helt rimlig. Det anser Thomas Morell, regionchef för Sveriges Åkeriföretag Skaraborg med färdskrivare som sin specialitet. Han har också jobbat som bilinspektör inom Polisen i tolv år. Han understryker vikten av att koppla ihop färdskrivaren med fordonets däckdimension.

– Du får ju olika rullhastighet på ett hjul beroende på hur stort det är, säger han. Man måste programmera färdskrivaren för den rullhastigheten så att den får rätt värden och verkligen visar rätt hastighet. Är det gjort, ja då är färdskrivaren ett säkert instrument både vad gäller vägsträcka och hastighet. Men du måste du ju också säkerställa att den faktiskt är korrekt.

Och det har inte gjorts i det här fallet. Har kammarrätten alltså gjort en klok bedömning?

– Ja det tycker jag. Är det inte säkerställt så vet man inte heller att utrustningen verkligen har visat rätt värde.

Vet du hur vanligt det är att chaufförer döms till böter utan att alla värden är helt säkerställda?

– Det finns många som accepterar och skriver på en ordningsbot på plats och då finns ingen som får reda på det. Så det här är en fråga som man egentligen inte vet hur pass stor den är.

– Men jag har haft ett fall där föraren rapporterades för en hastighetsöverträdelse utan att säkerställa att det var rätt däckdimension. Det säkerställdes inte heller om han verkligen hade kört utan släp på en motorväg. Men han blev ändå fälld i tingsrätten och hovrätten ville inte ta upp ärendet. Högsta Domstolen beviljade inget prövningstillstånd. Vi hade velat lyfta diskussionen där: Ska man fälla någon för en hastighetsöverträdelse via färdskrivaren så måste polismannen säkerställa att utrustningen visar korrekt. Det ingår att göra en kontroll på däckdimensionen.

Den som blir stoppad av Polis och anklagad för ett brott behöver aldrig skriva på någon bot på plats, säger Thomas Morell.

– Var och en har en självklar rätt att alltid få sin sak prövad i domstol. Det står inskrivet i lag. Har du väl skrivit på en ordningsbot så är det en lagakraftvunnen dom som du inte kan överklaga. Den här kunskapen är dålig ute bland chaufförer och åkare, så de skriver på.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar har efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffas igen imorgon.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Close up of building contractor shaking hands with worker at construction site.

Hr-konsult sökte medlemmar –Transport misstänker gult fack

Plattformar. På Linkedin annonserar Frilans finans hr-rådgivare efter styrelsemedlemmar till ett nytt fackförbund för plattformsarbetstagare. Bolagets vd som tidigare har velat starta en ”gul” fackförening säger att han inte står bakom – men välkomnar – initiativet.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.