Chaufför friad – färdskrivare inte bevis nog för fortkörning

Först blev lastbilschauffören dömd till böter för att ha kört för fort. Sedan blev han friad i domstol eftersom det inte gick att bevisa att färdskrivaren verkligen hade visat rätt. Helt rätt att fria honom, anser färdskrivarexperten Thomas Morell.

När Polisen i maj förra året stoppade den 43-årige lastbilschauffören för en hastighetskontroll undersöktes bara färdskrivarens uppgifter. Enligt den skulle chauffören ha kört 92 kilometer i timmen på 80-väg. Chauffören själv sa att han inte hade kört för fort och hävdade att man inte kan göra en hastighetsbedömning bara genom att kolla uppgifterna i färdskrivaren. Även däcken måste kontrolleras. Detta gjordes inte.

Saken prövades i tingsrätten som gick på Polisens linje. Chauffören dömdes till böter på 2 000 kronor för att ha kört för fort. Chauffören överklagade till kammarrätten som friade honom. Anledning: Färdskrivarens tillförlitlighet hade inte säkerställts, alltså kan den inte ensam utgöra något bevis.

Kammarrättens bedömning verkar helt rimlig. Det anser Thomas Morell, regionchef för Sveriges Åkeriföretag Skaraborg med färdskrivare som sin specialitet. Han har också jobbat som bilinspektör inom Polisen i tolv år. Han understryker vikten av att koppla ihop färdskrivaren med fordonets däckdimension.

– Du får ju olika rullhastighet på ett hjul beroende på hur stort det är, säger han. Man måste programmera färdskrivaren för den rullhastigheten så att den får rätt värden och verkligen visar rätt hastighet. Är det gjort, ja då är färdskrivaren ett säkert instrument både vad gäller vägsträcka och hastighet. Men du måste du ju också säkerställa att den faktiskt är korrekt.

Och det har inte gjorts i det här fallet. Har kammarrätten alltså gjort en klok bedömning?

– Ja det tycker jag. Är det inte säkerställt så vet man inte heller att utrustningen verkligen har visat rätt värde.

Vet du hur vanligt det är att chaufförer döms till böter utan att alla värden är helt säkerställda?

– Det finns många som accepterar och skriver på en ordningsbot på plats och då finns ingen som får reda på det. Så det här är en fråga som man egentligen inte vet hur pass stor den är.

– Men jag har haft ett fall där föraren rapporterades för en hastighetsöverträdelse utan att säkerställa att det var rätt däckdimension. Det säkerställdes inte heller om han verkligen hade kört utan släp på en motorväg. Men han blev ändå fälld i tingsrätten och hovrätten ville inte ta upp ärendet. Högsta Domstolen beviljade inget prövningstillstånd. Vi hade velat lyfta diskussionen där: Ska man fälla någon för en hastighetsöverträdelse via färdskrivaren så måste polismannen säkerställa att utrustningen visar korrekt. Det ingår att göra en kontroll på däckdimensionen.

Den som blir stoppad av Polis och anklagad för ett brott behöver aldrig skriva på någon bot på plats, säger Thomas Morell.

– Var och en har en självklar rätt att alltid få sin sak prövad i domstol. Det står inskrivet i lag. Har du väl skrivit på en ordningsbot så är det en lagakraftvunnen dom som du inte kan överklaga. Den här kunskapen är dålig ute bland chaufförer och åkare, så de skriver på.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett femte tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.