Chauffören frias efter Södertäljekraschen
Chauffören frias helt från misstankar om att ha kört vårdslöst. Polisen har i dag lagt ner förundersökningen om sommarens lastbilsolycka på Södertäljebron. Inget brott ligger bakom avkörningen som resulterade i att all södergående trafik fick leds om under två månader.
– Skönt att det är färdigt, säger Jan Lundgren, åkaren i Bjuv som chauffören är anställd hos.
Han fortsätter:
– Det är ju polisen som utreder och avgör, men jag har hela tiden vetat att chauffören inte har varit ovarsam. Hon pratade inte i telefon och hon var inte onykter. En olycka är en olycka.
Natten till den midsommarafton kraschade lastbilen in i räcket på Södertäljebron, på E4 söder om Stockholm. Lastbilen välte och kilades fast, räcken och bärande balkar skadades – både på och under bron. Kaosartade köer blev den omedelbara effekten. Det tog två månader innan trafiken kunde släppas på igen.
I dag, drygt tre månader efter olyckan, är polisen klar med sin utredning. Förundersökningen läggs ner.
– Polisen har kommit fram till att föraren inte har gjort sig skyldig till något brott, säger Mats Eriksson, kommunikatör hos Stockholmspolisen. Hon har inte visat oaktsamhet, vårdslöshet eller haft något uppsåt.
Han berättar att polisen har undersökt lastbilen och släpet utan att hitta några fel eller brister som kan ha bidragit till olyckan. Filmen från en övervakningskamera på bron visar ingenting från olyckstillfället. Däremot har polisen förhört ett stort antal vittnen, enligt Mars Eriksson.
– Det finns inga oberoende vittnen, säger han. Men en person hörde av sig i efterhand och berättade vad han hade sett.
Trafikverkets kostnader för reparationer och alternativa vägar plus extra övervakning har landat på över 20 miljoner kronor. Samhällets kostnader blev hissnande mellan en och två miljarder – per dygn. Uträkningen är professor Jonas Eliassons, Transportarbetaren skrev om den i slutet av augusti.