Lastbil som kört in i Åhléns på Drottninggatan, terrorattentat.
Close
Drottninggatan den 7 april.
Close

Chauffören jobbar igen efter kapningen

Terrordåd. Spendrups chaufför som fick sin lastbil kapad vid terrorattacken i Stockholm var sjukskriven i fyra, fem månader men jobbar igen. – Det är jätteroligt och funkar mycket bra, säger driftchef Stefan Karlsson.

Chauffören hade tidsbegränsad anställning vid olyckan, men har nu fått fast tjänst och professionellt samtalsstöd.

Hans närmaste chef säger att varken han eller olyckschauffören ”vill gräva upp” händelsen igen.

– Även om jag förstår att det finns ett allmänt intresse. Det har varit förfärligt.

”Lastbil kapad” står det i företaget Bryggeritransport i Bergslagens anmälan till Arbetsmiljöverket. Det var ett dotterbolag, men ingår nu i Spendrups bryggerier.

Myndigheten kom på inspektion, men fann inga brister i arbetsmiljöarbetet eller krishanteringen, så ärendet avskrevs. Chauffören hade gått ut bakom lastbilen för att lossa varor till en restaurang nära Drottninggatan när en maskerad kapare hoppade in i hytten och körde i väg. Föraren försökte stoppa honom, blev lätt påkörd, men lastbilen fortsatte.

Chauffören var chockad, men ”förhållandevis oskadad”, sa Spendrups kommunikationschef Mårten Lyth den 7 april.

Omprofilerade bilarna

Lastbilar som såg ut som olycksbilen togs ur trafik – för att inte väcka anstöt hos chaufförer och allmänhet. Företaget skyndade också på arbetet med att förändra utseendet på sina fordon.

Att sätta sig i Spendrups bilar direkt efter attentatet ”var inte det roligaste”, beskriver Lyth. Förare som ville fick ta med sig en kontorskollega i hytten några dagar.

– Ganska många tog emot hjälpen. En del sa nej, men kom tillbaka efter lunch och sa att det vore nog bra, säger Lyth och fortsätter:

– Det blev mycket utpekande och folk som tog bilder.

Företaget vittnade också om trakasserier, obehagliga kommentarer och knutna nävar i vindrutan. Men det lugnade ner sig

Driftchef Stefan Karlsson vill inte svara på frågor om vad som hände och ifall Spendrups ändrat sina rutiner när det gäller nycklar i låset, att förfölja kapare med mera.

– Vi har alltid haft bra rutiner och gör en intern utredning, vid sidan av polisens.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Close up of building contractor shaking hands with worker at construction site.

Hr-konsult sökte medlemmar –Transport misstänker gult fack

Plattformar. På Linkedin annonserar Frilans finans hr-rådgivare efter styrelsemedlemmar till ett nytt fackförbund för plattformsarbetstagare. Bolagets vd som tidigare har velat starta en ”gul” fackförening säger att han inte står bakom – men välkomnar – initiativet.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.