Lastbil som kört in i Åhléns på Drottninggatan, terrorattentat.
Close
Drottninggatan den 7 april.
Close

Chauffören jobbar igen efter kapningen

Terrordåd. Spendrups chaufför som fick sin lastbil kapad vid terrorattacken i Stockholm var sjukskriven i fyra, fem månader men jobbar igen. – Det är jätteroligt och funkar mycket bra, säger driftchef Stefan Karlsson.

Chauffören hade tidsbegränsad anställning vid olyckan, men har nu fått fast tjänst och professionellt samtalsstöd.

Hans närmaste chef säger att varken han eller olyckschauffören ”vill gräva upp” händelsen igen.

– Även om jag förstår att det finns ett allmänt intresse. Det har varit förfärligt.

”Lastbil kapad” står det i företaget Bryggeritransport i Bergslagens anmälan till Arbetsmiljöverket. Det var ett dotterbolag, men ingår nu i Spendrups bryggerier.

Myndigheten kom på inspektion, men fann inga brister i arbetsmiljöarbetet eller krishanteringen, så ärendet avskrevs. Chauffören hade gått ut bakom lastbilen för att lossa varor till en restaurang nära Drottninggatan när en maskerad kapare hoppade in i hytten och körde i väg. Föraren försökte stoppa honom, blev lätt påkörd, men lastbilen fortsatte.

Chauffören var chockad, men ”förhållandevis oskadad”, sa Spendrups kommunikationschef Mårten Lyth den 7 april.

Omprofilerade bilarna

Lastbilar som såg ut som olycksbilen togs ur trafik – för att inte väcka anstöt hos chaufförer och allmänhet. Företaget skyndade också på arbetet med att förändra utseendet på sina fordon.

Att sätta sig i Spendrups bilar direkt efter attentatet ”var inte det roligaste”, beskriver Lyth. Förare som ville fick ta med sig en kontorskollega i hytten några dagar.

– Ganska många tog emot hjälpen. En del sa nej, men kom tillbaka efter lunch och sa att det vore nog bra, säger Lyth och fortsätter:

– Det blev mycket utpekande och folk som tog bilder.

Företaget vittnade också om trakasserier, obehagliga kommentarer och knutna nävar i vindrutan. Men det lugnade ner sig

Driftchef Stefan Karlsson vill inte svara på frågor om vad som hände och ifall Spendrups ändrat sina rutiner när det gäller nycklar i låset, att förfölja kapare med mera.

– Vi har alltid haft bra rutiner och gör en intern utredning, vid sidan av polisens.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.