Chaufförer i strejk mot Amazon
Chaufförer. Nu strejkar chaufförerna i Italien mot Amazon igen. De anser att arbetsförhållandena är avtalsvidriga och i vissa fall olagliga. Och från och med nu kommer de att följa alla regler till punkt och pricka.
Amazon har på bara några år blivit en koloss på den italienska marknaden. De sköter inte sina leveranser själva, utan lägger ut detta på underleverantörer över hela landet. Nu har chaufförerna i Turins distrikt fått nog, och mitt under Black Friday-veckan gick de ut i strejk.
– Jag älskar mitt jobb, men så här kan det inte fortsätta. Vi riskerar vår hälsa och även att orsaka olyckor på grund av stressen, säger en av de strejkande chaufförerna, 25-åriga Serena Ferreri.
Hon och hennes kollegor måste göra i genomsnitt en leverans var tredje minut. De brukar ha mellan 150 och 200 paket att leverera varje dag.
– Amazon ger oss ett tidsschema, men eftersom de inte tar hänsyn till när företag har lunchstängt till exempel, så måste vi ägna dyrbar tid åt att göra om dem själva. Det är omöjligt att hinna med alla paketen på en vanlig arbetsdag om vi inte kör för fort och om vi tar alla de pauser vi har rätt till, konstaterar hon.
Flera chaufförer över hela Italien vittnar om att de inte ens har tid att stanna för att gå på toaletten. Männen har en flaska de kissar i, så de ska slippa stanna.
Strejken i onsdags har organiserats av fackförbundet Uil Trasporti. Chaufförerna har strejkat i åtta timmar, men facket har utlyst ytterligare åtta timmar att sätta in när de vill. I går protesterade chaufförerna genom att inte köra för fort, ta alla sina pauser och vänta in kunderna som kanske bor flera trappor upp utan hiss.
– Detta kommer vi att fortsätta med tills företagen lyssnar på oss. Denna protest är för arbetarnas säkerhet. Om något av företagen utsätter någon av våra medlemmar för trakasserier för att de följer avtalen kommer vi omedelbart gå ut i strejk igen, förklarar ordföranden för Uil Trasporti Piemonte, Gerardo Migliaccio.
Amazon har i ett uttalande sagt att företaget förutsätter att alla underleverantörer följer gällande lagar och avtal. Något som Uil Trasporti anser vara omöjligt med den algoritm företaget förutser för leveranserna.
Serena Ferreri hade med sig flera paket tillbaka till lagret i går kväll, trots att hon fått betydligt färre än vanligt, eftersom företaget hon arbetar för visste att hon tänkte ta sina raster och följa alla regler.
– Jag tänker fortsätta med detta. Trots lite sura miner har ingen på företaget sagt något än, men jag är beredd att gå ut i strejk igen om det behövs, säger hon bestämt.
Fotnot: I Italien finns inga strejkkassor, så den som strejkar får själv stå för sitt lönebortfall.