Chaufförer i strejk mot Amazon

Chaufförer. Nu strejkar chaufförerna i Italien mot Amazon igen. De anser att arbetsförhållandena är avtalsvidriga och i vissa fall olagliga. Och från och med nu kommer de att följa alla regler till punkt och pricka.

Amazon har på bara några år blivit en koloss på den italienska marknaden. De sköter inte sina leveranser själva, utan lägger ut detta på underleverantörer över hela landet. Nu har chaufförerna i Turins distrikt fått nog, och mitt under Black Friday-veckan gick de ut i strejk.

– Jag älskar mitt jobb, men så här kan det inte fortsätta. Vi riskerar vår hälsa och även att orsaka olyckor på grund av stressen, säger en av de strejkande chaufförerna, 25-åriga Serena Ferreri.

Hon och hennes kollegor måste göra i genomsnitt en leverans var tredje minut. De brukar ha mellan 150 och 200 paket att leverera varje dag.

– Amazon ger oss ett tidsschema, men eftersom de inte tar hänsyn till när företag har lunchstängt till exempel, så måste vi ägna dyrbar tid åt att göra om dem själva. Det är omöjligt att hinna med alla paketen på en vanlig arbetsdag om vi inte kör för fort och om vi tar alla de pauser vi har rätt till, konstaterar hon.

Flera chaufförer över hela Italien vittnar om att de inte ens har tid att stanna för att gå på toaletten. Männen har en flaska de kissar i, så de ska slippa stanna.

Strejken i onsdags har organiserats av fackförbundet Uil Trasporti. Chaufförerna har strejkat i åtta timmar, men facket har utlyst ytterligare åtta timmar att sätta in när de vill. I går protesterade chaufförerna genom att inte köra för fort, ta alla sina pauser och vänta in kunderna som kanske bor flera trappor upp utan hiss.

– Detta kommer vi att fortsätta med tills företagen lyssnar på oss. Denna protest är för arbetarnas säkerhet. Om något av företagen utsätter någon av våra medlemmar för trakasserier för att de följer avtalen kommer vi omedelbart gå ut i strejk igen, förklarar ordföranden för Uil Trasporti Piemonte, Gerardo Migliaccio.

Amazon har i ett uttalande sagt att företaget förutsätter att alla underleverantörer följer gällande lagar och avtal. Något som Uil Trasporti anser vara omöjligt med den algoritm företaget förutser för leveranserna.

Serena Ferreri hade med sig flera paket tillbaka till lagret i går kväll, trots att hon fått betydligt färre än vanligt, eftersom företaget hon arbetar för visste att hon tänkte ta sina raster och följa alla regler.

– Jag tänker fortsätta med detta. Trots lite sura miner har ingen på företaget sagt något än, men jag är beredd att gå ut i strejk igen om det behövs, säger hon bestämt.

 

Fotnot: I Italien finns inga strejkkassor, så den som strejkar får själv stå för sitt lönebortfall.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Unionen varslar om nya stridsåtgärder mot Tesla

Konflikt. Ett år har gått sedan IF Metalls medlemmar gick ut i strejk på Tesla. Nu utökar Unionen sina stridsåtgärder.

Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.