Plogbil i snöväder
Close
Plogbil på riksväg 40, pressbild från Trafikverket.
Close

Chaufförer saknar plogning och saltning

Vägtrafik. E4:an norr om Hudiksvall stängdes av under natten och morgontimmarna. Tre lastbilar och flera personbilar var inblandade i olyckan som stoppade all trafik. I Sundsvall kommer bussarna inte fram på grund av ishalka. På Bergsjövägen vid Hudiksvall har flera olyckor inträffat de senaste dagarna.

– Vars är plogbilarna? E4 mellan Umeå och Gävle är som ett skämt i vinter, säger Fredrik Öberg, som stadigt kör mellan Umeå och Västerås.

Han ser nattens olycka vid Vattrång, söder om Harmånge, som en följd av dålig vinterväghållning på just E4:an. Visst är det en dålig backe och kurva just där, medger han. Men tillägger att det inte sker några olyckor där på sommaren.

Statliga Trafikverket är ansvarigt för halkbekämpningen på de stora vägarna, och lägger ut uppdraget på olika entreprenörer.

– Vi har egentligen sett att det fungerar som det brukar hittills i vinter, säger Veronika Gustafsson på Trafikverkets pressjour.

Hon uppmanar yrkesförare och andra som inte är nöjda med vinterväghållningen på de större vägarna att så fort det händer ringa till myndighetens kundtjänst. Där ska tjänstemännen ta kontakt med den entreprenör som har uppdraget.

Det har chauffören Fredrik Öberg gjort några gånger:

– Senast undrade jag var sandbilen var … och fick svaret att den hade kört i diket. Men det var inte på E4:an utan en mindre väg som var som en skridskobana, så det kan jag förstå.

För att få en bredare bild frågade Transportarbetaren i går yrkesförare hur vinterväghållningen har fungerat hittills i vinter. Svaren – och kritiken – rasade in via flera Facebookgrupper:

  • Förjävligt måste jag säga! De som kör salt- och plogbil borde få ha mer valmöjligheter att avgöra hur mycket salt/lake de ska lägga i stället för att Svevia ska sitta och kolla och bli förbannade om de lägger minsta gram för mycket salt, enligt vad de anser att det behövs på det området, rasar Evelina Svensson, chaufför i Kalmartrakten.
  • I Uppland och norra Roslagen har vinterväghållningen varit under all kritik. Extrem ishalka var och varannan morgon, och halkbekämpningen blir utringd på tok för sent, skriver timmerbilschauffören Johan Lundborg Drotz.
  • Det är till och med bättre vinterväghållning hemma på grusvägen än vad det oftast är på E4:an. Efter knappt två centimeter är plogbilen redan ute, men på E4:an börjar man i värsta fall se efter tio till femton centimeter, berättar Robert Åhlin.
  • I Jämtland blir vinterväghållningen tydligt sämre. Man saltar delar av E14/E45 samt riksväg 87, men plogar inte bort modden. Kör man till exempel Bräcke–Östersund (knappt 7 mil) är det saltmodd, bra väglag och snöhalka på samma sträcka, enligt Lasse Artoft i Bräcke.
  • På 55:an mellan Enköping-Uppsala var det blixthalka. Minsta lilla gas och det spann, och gick sidledes upp för backen. Men inne i Uppsala möttes jag av små sand- och saltbilar som var på väg till alla trottoarer i Boländerna, skriver Thea Nilsson.
  • Motorvägen mellan Borås och Göteborg är oftast oplogad men kanske möjligtvis saltad i högerfilen. Jag har fått uppfattningen att man är extremt dålig på att halkbekämpa på morgonen. Har sett fler saltbilar på eftermiddagen men det gör ju att om det snöar/ regnar på natten kan det ju vara halt nästa morgon igen, berättar Christine Hafvsörn.
  • Vi yrkeschaufförer får rådet att köra försiktigare, men inte tusan får en byggare rådet att jobba försiktigare för att till exempel skyddsräcke saknas, skriver Marika Modig, chaufför i Småland. Hon rapporterar om moddiga och oplogade vägar i sina trakter.

I några kommentarer berömdes dock den lokala snö- och halkbekämpningen. ”Plog/saltbilarna som jobbar är duktiga och släpper fram när det finns möjlighet och beroende på väglaget”, skriver Ulla Persson som kör mellan Mora och Örebro två gånger i veckan.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lars-Gunnar Wedin:
    19 januari, 2018

    Någon som har uppgifter på hur många riktiga Väghyvlar det finns nu ,
    ( Inte lastbil med underbett.) Som nu 2018 hyrs in av Trafikverket eller Svevia.
    Mellan Njurunda och Gnarp varnade radion , om att Väghyvel hyvlade E-4 :an
    Är Väghyvel så sällsynta numera ?

  2. Janne:
    19 januari, 2018

    Hur kan Transport stillasittande tiga och acceptera vägverkets försämrade vinterväghållning är för mig en gåta.
    Som det idag är utför man sitt arbete med livet som insats. Skulle en metallare eller byggjobbare utsätta sig för samma risker blir det ett ramaskrik och facket skulle omgående kräva skyddstopp.
    Upplevt att E 18 och E 4:an ibland kan vara spegelblank vi endast -2, inget snöfall. Hur kan detta över huvud taget få förekomma?
    Lastbilar som kör fast på en livligt trafikerad motorväg vid lätt snöfall säger väl allt om hur undermålig snö och halkbekämpningen är.
    Min fråga är?
    - Vad gör Transport, ska ni inte värna om era medlemmar????
    Har kört lastbil sedan början av 70 talet och märkt att vinterväghållning stadigt försämrats sedan slutet av 80 talet.
    - Varför denna försämring?

  3. Mikael friberg.:
    7 januari, 2018

    Hur kan Veronika sitta o säga att det fungerar bra!!!! Jag har kört långtradare i 30 år o har aldrig sett sämre vägunderhållning o särkilt i Västernorrland Det är en katastrof.

  4. Kennert Gustavsson:
    6 januari, 2018

    Plogning och saltning är helt ursel denna vinter från Östergötland till Västernorrland och Det värsta är att dom är inte ute på dagarna eller kvällar och nätterna det finns inte för dom. Men tunga trafiken rullar alla dagar i veckan och nätter. Man blir ju stående i backar för det är så halt.

  5. Tony Nyback:
    6 januari, 2018

    Då man ringer/skriver till trafikverket så får man till svar att det inte är något problem med med vägen. Så vad hjälper det att ringa och klaga då?

  6. Robert Olsson:
    6 januari, 2018

    E6 mellan Uddevalla och Svinesund är ofta glashalt tills man kommer in i Norge där är det välskött och isfritt så det går ju uppenbarligen att skapa en säker trafikmiljö

  7. Pekka:
    5 januari, 2018

    Snö och halkbekämpningen i Sundsvall / Timrå med omnejd är som helt bortblåst, om man kallar ut bilar med saltbekämpning så tar man inte hand om modden som uppstår,

  8. Lena Wåhlin bussförare:
    5 januari, 2018

    Halkbekämpninger är undermålig. Vissa morgnar är det halare på tex väg 288 mellan Alunda o Uppsala än de mindre vägarna. Moddigt efter saltning, varför plogas inte modden bort. För några år sedan var det en bussolycka som delvis orsakats av moddig väg. Det kan hända igen och jag vill inte köra den bussen.

  9. Lena Wåhlin bussförare:
    5 januari, 2018

    Halkbekämpninger är undermålig. Vissa morgnar är det hatare på tex väg 288 mellan Alunda o Uppsala än de mindre vägarna. Modigt efter satsning, varför plogas inte morden bort. För några år sedan var det en bussolycka som delvis orsakats av modig väg. Det kan hända igen och jag vill inte köra den bussen.

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.