Chaufförer ska få verktyg att bekämpa sexhandel

Brott. På onsdag lanseras ett nytt digitalt verktyg för att chaufförer ska kunna jobba mot trafficking och människohandel. Bakom står länsstyrelse, polis och åkeriföretag i Värmland. – Vi ska inte vara ett land där människor utsätts för prostitution eller människohandel. Att köpa människor är inte förenligt med mänskliga rättigheter, säger Isabel Persson på Länsstyrelsen i Värmland.

Det var faktiskt ett möte mellan Sveriges Åkeriföretag (SÅ) och Transport för ett par år sedan som fick bollen i rullning, berättar Thomas Botström, regionalchef för SÅ i Värmland. Han fick via facket reda på att det finns ljusskygg verksamhet på rastplatser. Informationen fördes vidare till landshövdingen i Värmland.

En första konferens i ämnet hölls hösten 2016. Den 7 februari tas nästa steg. Då lanseras ett digitalt verktyg för åkerier. Främst är målet att jobba mot sexhandel, men andra typer av brott ska också förebyggas.

– Våra chaufförer är ute dygnet runt, vissa som sopkörare, är på samma plats varje dag. De kan upptäcka om det är en bil som cirkulerar, säger Botström och fortsätter:

– Hur stort det blir vet vi inte, vi ska sprida det i våra led så bra det går.

Är ert jobb att få med åkerierna på tåget?

– Vi hade ett tillfälle i december när vi presenterade det för länets lastbilscentraler, sen har det inte gått ut bredare. Men vi ska försöka få ut det till så många som möjligt. Primärt gäller det större arbetsgivare och inte enbilsåkarna, men vi har så klart inget emot att ha med dem heller.

Isabel Persson jobbar med kvinnofridsfrågor på Länsstyrelsen i Värmland. Exakt vad verktyget innehåller eller hur det fungerar vill hon inte avslöja förrän onsdag. Men det går att använda på mobilen och datorn, och Persson tror att det kan vara till hjälp i det kontinuerliga arbetet mot sexhandel.

– Vi kommer i första hand sprida det genom åkeriföretagen. Men förhoppningen är att det sprids till andra yrkesgrupper också, säger hon.

Finns det någon bild av hur vanligt sexhandel är vid vägarna?

– Det finns ingen statistik alls. Det här är en typ av brott man vill osynliggöra. Sex- och människohandel är ofta förenat med vapen- och narkotikabrott. Stora pengar som inte vill synas, säger Persson.

Varför är det viktigt att åkerier och chaufförer hjälper till i arbete mot människohandeln?

– Vi ska inte vara ett land där människor utsätts för prostitution eller människohandel. Att köpa människor är inte förenligt med mänskliga rättigheter, säger Isabel Persson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Usel väghållning hotar knäcka yrkesförare

Vägtrafik. Växlande väderlek har lett till ovanligt många potthål och isiga vägar i år. Trafikverket varnar nu för att bilar kan skadas. Men inte bara fordon går sönder – vägstandarden knäcker yrkeschaufförer.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Åkerier varnar: För få p-platser

Åkeri. Det finns för få parkerings- och omkopplingsplatser för den tunga godstrafiken. Det anser 93 procent av de företag som svarat på en enkätundersökning från Sveriges Åkeriföretag.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nytt statligt stöd till lätta ellastbilar införs

Klimat. (UPPDATERAD) Regeringen inför ett nytt tillfälligt stöd för inköp av lätta ellastbilar, som efterfrågats av transportbranschen. Små och medelstora åkerier som satsar på tunga miljölastbilar ska också kunna få utökat ekonomiskt stöd. Syftet är att skynda på omställningen till eldrivna fordon.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.