Chaufförernas kursintyg kan köpas över nätet

I åkerikretsar snackas det om att utländska chaufförer kan köpa YKB-kort och andra behörigheter på postorder. Men samma fenomen finns i Sverige uppger Trafikverket som infört egna kompetenskrav för "arbete på väg".

I höstas blev chauffören ”Kalle” uppsagd från ett litet åkeri i Västsverige, på grund av arbetsbrist. Facket kallade till förhandlingar.

I diskussionerna kom det fram att han under tiden som anställd fått ett kursintyg via åkeriet. Beviset är stort som ett vanligt körkort och intygar att Kalle gått en tvåstegsutbildning – Arbete på väg steg 1 och 2 – hos ett namngivet utbildningsföretag.

Kruxet är att Kalle bestämt förnekar att han någonsin fått en sådan utbildning.

– Kortet kom plötsligt hem i brevlådan en dag. Jag blev förvånad och frågade åkaren. Han sa då att han betalat pengar under bordet för intyget, för att slippa lägga tid och resurser på utbildning. Summan 1 000 kronor nämndes.

När Transportarbetaren ringer åkaren förnekar han lika bestämt att han köpt kortet till Kalle. I stället hävdar han att chauffören varit på kurs den 16 juli, samma dag som kortet är utfärdat.

Vem talar sanning?

Även om Kalle aldrig gick någon kurs är det inte nödvändigtvis ett regelbrott att printa ut ett intyg. Trafikverket har i många år ställt särskilda krav för entreprenörer som jobbar vid vägarbeten. Från början gällde specifika utbildningar, men 2012 ändras reglerna och kravet gäller nu att anlitad personal ska ha en viss, angiven kompetens.

Elisabeth Lunman jobbar med Arbete på väg på Trafikverket:

– Arbete på väg nivå 2 gäller för dem som kör fordon. Vi anger vilken kompetens chauffören ska ha, men inte hur man skaffar den. Det vanligaste är att åkerierna skickar de anställda på kurs.

– Fast om ett företag har erfarna chaufförer som jobbat länge vid våra vägarbeten, kan arbetsgivaren skriva ett intyg som föraren får med sig. Det finns ingen mall för hur intyget ska se ut. Men det är i så fall arbetsgivaren som ska intyga det. Det blir konstigt om någon extern part gör det.

Flera anställda på Trafikverket uppger att de nya reglerna lett till en handel med intyg, där chaufförerna varken har fått utbildning eller har tillräcklig erfarenhet.

Max Näslund är ansvarig för tillsynen av Arbete på väg:

– Vi vet att man kan beställa intyg på nätet. En del kort ser väldigt seriösa ut, men är inte mer värda än en papperslapp. Om den här chaufförens uppgifter stämmer är det allvarligt.

Ägaren till utbildningsföretaget låter uppriktigt förvånad när Transportarbetaren ringer och ställer frågan om Kalles ”bluffintyg”:

– Det här låter jättemärkligt. Jag har absolut inte sålt något intyg. Vi utbildar i YKB själva, för övriga kurser som Arbete på väg tar vi in externa partners. Men jag kan bara inte se framför mig att de skulle fuska heller.

– Det är tyvärr ett jätteproblem med oseriösa aktörer på marknaden. Sådana som säljer intyg över nätet. Det är en fråga som vi ständigt diskuterar på våra forum. Jag brinner för utbildning! Jag försäkrar: Jag skulle aldrig äventyra hela mitt företag, min verksamhet, genom att sälja kursintyg för någon tusenlapp eller två.

Kan det vara så att Kalle ändå slank igenom nätet? Kan han ha varit anmäld till kursen Arbete på väg, utan att ha fullföljt – och sedan ändå fått sitt intyg?

– Jag har väldigt svårt att tro det. Jag ser i datorn att åkeriet han jobbade på var hos oss i våra lokaler den 16 juli. Fyra chaufförer var anmälda. Läraren är inhyrd av oss.

– Men visst, misstag kan ske. Vi har investerat i en ganska dyr kortmaskin och jag trycker upp kort även åt andra utbildningsföretag. Det står vårt namn även på de korten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Hemlig Anonym:
    3 mars, 2022

    man kan undra vad åkeriet heter.

  2. jimmy mattsson:
    24 april, 2018

    Jag tycker att några byråkrater i vanlig ordning får någon fixidé om att det skall tillföras något extra och onödigt i form av en "utbildning" som redan täcks in när man tar körkortet. Som vanligt när dessa herrar som bara sitter och vänder papper hela dagarna och på något sätt måste berättiga sin existens så blir det någon form av konsekvens av ett beslut. Åkerier får lägga ut stora pengar på att en onödig utbildning skall genomföras och det blir väldigt mycket svårare att få ett arbete om man som jag inte läst YKB eller har möjlighet att lägga ut 30000:- på att utbilda mig. Senast idag var jag i kontakt med två åkerier i stan som var i stort behov av en ny medarbetare men kunde ej lägga ut så mycket pengar på att ge mig YKB trots att jag har både C/E kort och erfarenhet av transporter. Så upplys mig gärna om var man kan köpa ett onödigt intyg för en billig peng så att dessa jävla byråkrater kan få sin existens berättigad.

Lästips:

Transportarbetarens logga

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.

Fler vill bli flygmekaniker – ont om praktikplatser

Utbildning. Branschen skriker efter flygmekaniker. Söktrycket till utbildningarna har ökat, och nu har eleverna svårt att hitta praktikplatser.

Ung miljöarbetare kör sopbil.

Kompetens- och utbildningsanställning i max två år

Utbildningsanställning. Med kompetens- och utbildningsanställning hoppas Transport och Sobona få fler anställda till branschen. I max två år kan utbildningen pågå.

Flygplatskontrollanter strejkar i Tyskland

Bevakning/Flyg. Säkerhetspersonal på 13 flygplatser i Tyskland inledde under natten till den 10 mars en dygnslång ”varningsstrejk”. Facket Verdi kräver bland annat åttaprocentig löneökning och en begränsning av visstidsanställningar.

Transportare ute på kamp på terminaler

Fackligt arbete. Fokus ligger på terminaler på Transports kampdag den 5 mars. Hos Instabee i Bromma träffade folk från Stockholmsavdelningen terminalare och chaufförer.

DHL Express Italy undersöks för grovt skattefusk

Rättsfall. DHL i Italien skattefuskar för att kunna utnyttja billig arbetskraft. Det hävdar åklagarmyndigheten i Milano och den har beslagtagit en halv miljard kronor från företaget.

Månskära över Bromma, dag tre i Ramadan 2024.

Ramadan och arbete

Arbetsvillkor. Lördagen den 1 mars startar den muslimska fastemånaden ramadan. Jobbpass utan mat och dryck kan vara en utmaning, men för de allra flesta fungerar det bra att arbeta som vanligt.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?