Chaufförernas kursintyg kan köpas över nätet

I åkerikretsar snackas det om att utländska chaufförer kan köpa YKB-kort och andra behörigheter på postorder. Men samma fenomen finns i Sverige uppger Trafikverket som infört egna kompetenskrav för "arbete på väg".

I höstas blev chauffören ”Kalle” uppsagd från ett litet åkeri i Västsverige, på grund av arbetsbrist. Facket kallade till förhandlingar.

I diskussionerna kom det fram att han under tiden som anställd fått ett kursintyg via åkeriet. Beviset är stort som ett vanligt körkort och intygar att Kalle gått en tvåstegsutbildning – Arbete på väg steg 1 och 2 – hos ett namngivet utbildningsföretag.

Kruxet är att Kalle bestämt förnekar att han någonsin fått en sådan utbildning.

– Kortet kom plötsligt hem i brevlådan en dag. Jag blev förvånad och frågade åkaren. Han sa då att han betalat pengar under bordet för intyget, för att slippa lägga tid och resurser på utbildning. Summan 1 000 kronor nämndes.

När Transportarbetaren ringer åkaren förnekar han lika bestämt att han köpt kortet till Kalle. I stället hävdar han att chauffören varit på kurs den 16 juli, samma dag som kortet är utfärdat.

Vem talar sanning?

Även om Kalle aldrig gick någon kurs är det inte nödvändigtvis ett regelbrott att printa ut ett intyg. Trafikverket har i många år ställt särskilda krav för entreprenörer som jobbar vid vägarbeten. Från början gällde specifika utbildningar, men 2012 ändras reglerna och kravet gäller nu att anlitad personal ska ha en viss, angiven kompetens.

Elisabeth Lunman jobbar med Arbete på väg på Trafikverket:

– Arbete på väg nivå 2 gäller för dem som kör fordon. Vi anger vilken kompetens chauffören ska ha, men inte hur man skaffar den. Det vanligaste är att åkerierna skickar de anställda på kurs.

– Fast om ett företag har erfarna chaufförer som jobbat länge vid våra vägarbeten, kan arbetsgivaren skriva ett intyg som föraren får med sig. Det finns ingen mall för hur intyget ska se ut. Men det är i så fall arbetsgivaren som ska intyga det. Det blir konstigt om någon extern part gör det.

Flera anställda på Trafikverket uppger att de nya reglerna lett till en handel med intyg, där chaufförerna varken har fått utbildning eller har tillräcklig erfarenhet.

Max Näslund är ansvarig för tillsynen av Arbete på väg:

– Vi vet att man kan beställa intyg på nätet. En del kort ser väldigt seriösa ut, men är inte mer värda än en papperslapp. Om den här chaufförens uppgifter stämmer är det allvarligt.

Ägaren till utbildningsföretaget låter uppriktigt förvånad när Transportarbetaren ringer och ställer frågan om Kalles ”bluffintyg”:

– Det här låter jättemärkligt. Jag har absolut inte sålt något intyg. Vi utbildar i YKB själva, för övriga kurser som Arbete på väg tar vi in externa partners. Men jag kan bara inte se framför mig att de skulle fuska heller.

– Det är tyvärr ett jätteproblem med oseriösa aktörer på marknaden. Sådana som säljer intyg över nätet. Det är en fråga som vi ständigt diskuterar på våra forum. Jag brinner för utbildning! Jag försäkrar: Jag skulle aldrig äventyra hela mitt företag, min verksamhet, genom att sälja kursintyg för någon tusenlapp eller två.

Kan det vara så att Kalle ändå slank igenom nätet? Kan han ha varit anmäld till kursen Arbete på väg, utan att ha fullföljt – och sedan ändå fått sitt intyg?

– Jag har väldigt svårt att tro det. Jag ser i datorn att åkeriet han jobbade på var hos oss i våra lokaler den 16 juli. Fyra chaufförer var anmälda. Läraren är inhyrd av oss.

– Men visst, misstag kan ske. Vi har investerat i en ganska dyr kortmaskin och jag trycker upp kort även åt andra utbildningsföretag. Det står vårt namn även på de korten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Hemlig Anonym:
    3 mars, 2022

    man kan undra vad åkeriet heter.

  2. jimmy mattsson:
    24 april, 2018

    Jag tycker att några byråkrater i vanlig ordning får någon fixidé om att det skall tillföras något extra och onödigt i form av en "utbildning" som redan täcks in när man tar körkortet. Som vanligt när dessa herrar som bara sitter och vänder papper hela dagarna och på något sätt måste berättiga sin existens så blir det någon form av konsekvens av ett beslut. Åkerier får lägga ut stora pengar på att en onödig utbildning skall genomföras och det blir väldigt mycket svårare att få ett arbete om man som jag inte läst YKB eller har möjlighet att lägga ut 30000:- på att utbilda mig. Senast idag var jag i kontakt med två åkerier i stan som var i stort behov av en ny medarbetare men kunde ej lägga ut så mycket pengar på att ge mig YKB trots att jag har både C/E kort och erfarenhet av transporter. Så upplys mig gärna om var man kan köpa ett onödigt intyg för en billig peng så att dessa jävla byråkrater kan få sin existens berättigad.

Lästips:

Ung miljöarbetare kör sopbil.

Kompetens- och utbildningsanställning i max två år

Utbildningsanställning. Med kompetens- och utbildningsanställning hoppas Transport och Sobona få fler anställda till branschen. I max två år kan utbildningen pågå.

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Ansökan om ny utbildning för flygtekniker på Arlanda

Flyg. Flygbranschen har larmat om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver utbildas för att flygplan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Nu ansöker Sigtuna kommun om att få starta en yrkeshögskole-utbildning i flygteknik på Arlanda flygplats.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Mindre medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.