Ordföranden har ordet

Chaufförsbrist och ellastbilar

Ordförandeord. Häromdagen träffade jag en åkare som provar en helt elektrisk tung lastbil. Han var uppe i Stockholm för att träffa energiminister Anders Ygeman och klaga på den bristfälliga laddinfrastrukturen och bristen på el, i framför allt södra Sverige.

Vi pratade lite om framtiden och utvecklingen av branschen och jag kan bara konstatera att utvecklingen går fort. Fortare än jag trodde.

Ygeman var ju såklart väldigt intresserad av elektrifiering av transportsektorn. Han hade samma dag presenterat en satsning på vindkraftverk i havet, bland annat för att möta biltrafikens elbehov. Jag kan konstatera, och det var nog både åkaren och Ygeman och jag överens om, att det krävs mycket för att elektrifiera den tunga godstrafiken.

Storsatsning

Transportindustrins klimatpåverkan måste minskas och omställning är nödvändig. Elektrifiering är något som regeringen och fordonsindustrin satsar hårt på.

Någon dag före mötet fick Volvo lastvagnar en rekordorder på 100 elektriska tunga lastbilar och deras ambition är att de ska levereras 2023. Så intresset verkar finnas från åkerier och speditörer. Jag gissar att det är en del transportköpare som ställer hårdare krav på utsläpp och miljöpåverkan.

I det sammanhanget önskar man såklart att de ska börja ställa högre krav på sociala villkor också så vi slipper ännu en vinter med bilder på chaufförer som lever i misär i sina bilar på parkeringsplatser runt om i landet.

Förarbrist

Det kommer många initiativ från regeringen just nu som berör våra branscher. Jag har blivit inbjuden att delta i ett arbete om bristen på lastbilschaufförer. Det ska bli intressant att se vad det kan leda till.

Vi behöver fler lastbilschaufförer, det är det inget snack om. Det är bara att blicka över till England och se hur det gått där efter Brexit. Tomma bensinmackar och butiker och en oerhörd brist på chaufförer.

Ett annat intressant initiativ är kommissionen mot arbetslivskriminalitet som arbetsmarknadsdepartementet initierat. Samtidigt har vi precis skickat in vårt remissvar om hur yrkestrafiken ska kontrolleras i framtiden. Detta är extra viktigt då de nya reglerna för internationella transporter, det så kallade mobilitetspaketet, blir lag i februari.

Transport är av den fasta övertygelsen att det behövs en egen myndighet för att lösa kontrollerna. Som det ser ut i dag kommer yrkestrafiken aldrig prioriteras i den utsträckning som vi menar är nödvändig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jag bara kör:
    24 januari, 2022

    Fråga till Facket, TYA och politikerna gällande brist på chaufförer: Vem vill riskera att få böter och indraget körkort varje dag, för att göra ett jobb? Vem?

    Kan inte detta definieras vem som är villig att göra det, då spelar det ingen roll hur mycket kontroll, paket och annat påhitt som tas fram.

    Också, behandla chauffören med respekt - inte som tjuv. Se där.

  2. Peter Jansson:
    7 november, 2021

    Åkerier och näringslivet i övrigt har sig själva att skylla att det är brist på lastbilschaufförer.Jag valde att pensionera mig 2018 när jag var 52 år och redan då pratades det om att det var brist på chaufförer, men ingen åkare ville betala mer än avtalslönen.Det brukar vara tillgång och efterfrågan som styr priset eller hur, men så fungerar det tydligen inte för svenska chaufförer.Nu är jag 55 år och skulle aldrig någonsin börja köra lastbil igen oavsett vad jag skulle bli erbjuden i lön då jag trivs alldeles utmärkt med att vara pensionär.Arbetsgivare och näringslivet i övrigt behöver lära sig att betala högre löner till svenska chaufförer och erbjuda bättre arbetstider.

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Transport ska organisera kabinpersonal – taxitelefonister till Unionen

Facket. Transport och Unionen är överens. Kabinpersonal ska organiseras av Transport och taxitelefonister av Unionen. Dessutom ska arbetsledare inom bevakning räknas som tjänstemän.

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.