Chaufförsjobb utan skyddsnät

Förra månaden var det Leif. Nu Thomas. Listan kan göras mycket längre. Det handlar om arbetare som inte omfattas av de vanliga spelreglerna på arbetsmarknaden. Regler som säger att det krävs saklig grund om man ska sparka en anställd.

Mjölkburarna är lossade. Thomas Gunnarsson fäller upp bakgavellyften och klättrar upp i hytten. Han jobbar på ett nytt åkeri nu. Fast bara som inhoppare.

– Jag klarar mig. Fast jag kan ändå inte släppa det som hände, säger han.

Året var 2008 när Thomas fick jobb på åkeriet Logex i Umeå.

Till en början rullade det på bra, beskriver Thomas. Men för omkring tre år sedan fick Logex kontrakt på all körning i Umeåområdet för matgrossisten Martin & Servera.

Enligt Thomas var åkeriets bud lågt och det blev svårt att få ihop trafiken så att chaufförerna klarade schema och arbetstidsregler.

– Det gick bara inte, säger han. En del chaufförer hoppade över raster och lunch för att hinna. Men så vägrar jag jobba. Man kan inte stressa ihjäl sig.

Arbetsvillkoren diskuterades bland förarna och Thomas tog initiativ till ett fackligt möte.

Några månader senare, hösten 2014, kallades han till en träff med arbetsgivaren. Thomas anade oråd och ville ha med facket. Men han fick lugnande besked. Det var bara en schemaförändring det handlade om.

Mötet blev en kalldusch. Åkeriet meddelade att Martin & Servera stängt av honom. Han tilläts inte längre köra ut deras produkter. I stället erbjöds Thomas annan körning, för speditören DSV. Fast bara några månader. Sedan skulle uppdraget försvinna.

Direkt efter nyårshelgen 2014–2015 gick Thomas som vanligt till jobbet. Kruxet var att det nu inte fanns något arbete kvar. I två hela veckor infann han sig punktligt vid garaget, sedan tröttnade han och skickade ett sms till Logex. Vad gäller nu?

Det blev förhandling med facket, Transport. Thomas orkade inte gå dit, men accepterade ändå en uppsägning på grund av arbetsbrist. Vid förhandlingsbordet hade Logex lagt fram ett brev från Martin & Servera. Riktat mot Thomas. Transport hade inte mycket att sätta emot.

Efter närmare 40 år som distributionschaufför stod Thomas Gunnarsson utan fast jobb. Han var besviken och fundersam. I diskussionerna med Logex hade han fått höra att han pratat skit om Martin & Servera när han levererat ut maten. Att det var skälet till avstängningen.

– Jag kände inte alls igen mig i anklagelserna. Det enda jag någon gång snackat om var vårt tajta körupplägg som gjorde att jag ibland blev lite sen.

På vårkanten, ett par månader efter den fackliga förhandlingen, sökte Thomas själv upp Martin & Servera. Han ville ha besked. Vilka fel hade han gjort?

Platschefen svarade överraskande att det inte funnits några klagomål eller någon kritik mot honom. Thomas blev konfunderad. Hade arbetsgivaren, alltså Logex, diktat ihop historien för att kunna sparka honom?

Thomas hade visserligen jobb, men bara som vikarie. I bakhuvudet gnagde frågorna alltjämt. I juli ringde han till slut upp transportchefen på Martin & Servera. Alltså inte platschefen.

Thomas säger:

– När transportchefen förstod vem jag var blev han grinig. Han sa: ”Ditt ärende är väl förhandlat och klart med facket. Du har fått ditt avgångsvederlag.” Sedan kom det intressanta: ”Vi kunde inte ha dig kvar. I så fall hade vi förlorat kunder. Du tog för lång tid på dig.”

Här kunde historien ha tagit slut. Martin & Servera medgav att företaget agerat för att stoppa honom. Skälet var att han jobbat långsammare än andra chaufförer.

Fast det finns en fortsättning.

Bara några minuter efter telefonsamtalet med Martin & Serveras transportchef ringer Logex upp Thomas. Han svarar inte. Dagen efter kommer ett mejl från åkeriet. Där står:

”Vi har fått in en rad uppgifter kring ditt agerande mot våra kunder samt våra lastbilar som våra jurister granskar för tillfället. Vi vill inbjuda dig till ett möte för att resonera kring detta, innan vi går vidare med rättsliga åtgärder.”

Thomas har varken svarat på mejlet från sin tidigare arbetsgivare eller gått på mötet han bjöds in till. Han kan inte låta bli att sucka:

– Vad är mitt brott? Är det kriminellt att ringa upp ett kundföretag efter att man slutat sin anställning på ett åkeri? Är det olagligt att försöka ta reda på varför man sparkas ut efter 40 år som yrkesförare?

Mattias Sundgren, vd på Logex, vill först inte kommentera brevet till Thomas och hotet om rättsliga åtgärder. Men han låter ändå förstå att åkeriets sits varit allt annat än bekväm:

– Martin & Servera är en storkund, i princip vår enda i Umeå. Thomas var en duktig chaufför, jag förstår inte vad som gick snett. Men jag måste tänka på åkeriet. Det är många chaufförsjobb som kan gå förlorade.

Vad har Thomas Gunnarsson gjort, som gör att Logex nu hotar med jurister?

– Han får inte ringa upp kunder och snacka på det sätt han gjort.

Men Thomas är inte längre anställd på Logex. Han har väl rätt att ringa vilket företag han vill, så länge han bara ställer frågor?

– Nej, som före detta chaufför är det inte okej att ringa våra kunder, anser jag. Och det är många samtal det handlar om. Kunden har kontaktat oss och begärt att vi får stopp på dem.

– Jag kan förstå att Thomas är besviken. Ingen blir glad av den här historien. Hur vi än hade gjort på Logex så hade det blivit fel. Thomas kom inte till mötet vi bjöd in till. Vi kommer inte att gå vidare med våra jurister.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. N:
    24 juni, 2020

    Pissföretag, har själv jobbat där och är så jävla glad att jag slutade! Konstant stress, inga raster, överlast och alltid pellen i botten för att hinna! Hyffsat fina ekipage, men hur långt hjälper det chauffören..

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.