Chaufförsjobb utan skyddsnät
Förra månaden var det Leif. Nu Thomas. Listan kan göras mycket längre. Det handlar om arbetare som inte omfattas av de vanliga spelreglerna på arbetsmarknaden. Regler som säger att det krävs saklig grund om man ska sparka en anställd.
Mjölkburarna är lossade. Thomas Gunnarsson fäller upp bakgavellyften och klättrar upp i hytten. Han jobbar på ett nytt åkeri nu. Fast bara som inhoppare.
– Jag klarar mig. Fast jag kan ändå inte släppa det som hände, säger han.
Året var 2008 när Thomas fick jobb på åkeriet Logex i Umeå.
Till en början rullade det på bra, beskriver Thomas. Men för omkring tre år sedan fick Logex kontrakt på all körning i Umeåområdet för matgrossisten Martin & Servera.
Enligt Thomas var åkeriets bud lågt och det blev svårt att få ihop trafiken så att chaufförerna klarade schema och arbetstidsregler.
– Det gick bara inte, säger han. En del chaufförer hoppade över raster och lunch för att hinna. Men så vägrar jag jobba. Man kan inte stressa ihjäl sig.
Arbetsvillkoren diskuterades bland förarna och Thomas tog initiativ till ett fackligt möte.
Några månader senare, hösten 2014, kallades han till en träff med arbetsgivaren. Thomas anade oråd och ville ha med facket. Men han fick lugnande besked. Det var bara en schemaförändring det handlade om.
Mötet blev en kalldusch. Åkeriet meddelade att Martin & Servera stängt av honom. Han tilläts inte längre köra ut deras produkter. I stället erbjöds Thomas annan körning, för speditören DSV. Fast bara några månader. Sedan skulle uppdraget försvinna.
Direkt efter nyårshelgen 2014–2015 gick Thomas som vanligt till jobbet. Kruxet var att det nu inte fanns något arbete kvar. I två hela veckor infann han sig punktligt vid garaget, sedan tröttnade han och skickade ett sms till Logex. Vad gäller nu?
Det blev förhandling med facket, Transport. Thomas orkade inte gå dit, men accepterade ändå en uppsägning på grund av arbetsbrist. Vid förhandlingsbordet hade Logex lagt fram ett brev från Martin & Servera. Riktat mot Thomas. Transport hade inte mycket att sätta emot.
Efter närmare 40 år som distributionschaufför stod Thomas Gunnarsson utan fast jobb. Han var besviken och fundersam. I diskussionerna med Logex hade han fått höra att han pratat skit om Martin & Servera när han levererat ut maten. Att det var skälet till avstängningen.
– Jag kände inte alls igen mig i anklagelserna. Det enda jag någon gång snackat om var vårt tajta körupplägg som gjorde att jag ibland blev lite sen.
På vårkanten, ett par månader efter den fackliga förhandlingen, sökte Thomas själv upp Martin & Servera. Han ville ha besked. Vilka fel hade han gjort?
Platschefen svarade överraskande att det inte funnits några klagomål eller någon kritik mot honom. Thomas blev konfunderad. Hade arbetsgivaren, alltså Logex, diktat ihop historien för att kunna sparka honom?
Thomas hade visserligen jobb, men bara som vikarie. I bakhuvudet gnagde frågorna alltjämt. I juli ringde han till slut upp transportchefen på Martin & Servera. Alltså inte platschefen.
Thomas säger:
– När transportchefen förstod vem jag var blev han grinig. Han sa: ”Ditt ärende är väl förhandlat och klart med facket. Du har fått ditt avgångsvederlag.” Sedan kom det intressanta: ”Vi kunde inte ha dig kvar. I så fall hade vi förlorat kunder. Du tog för lång tid på dig.”
Här kunde historien ha tagit slut. Martin & Servera medgav att företaget agerat för att stoppa honom. Skälet var att han jobbat långsammare än andra chaufförer.
Fast det finns en fortsättning.
Bara några minuter efter telefonsamtalet med Martin & Serveras transportchef ringer Logex upp Thomas. Han svarar inte. Dagen efter kommer ett mejl från åkeriet. Där står:
”Vi har fått in en rad uppgifter kring ditt agerande mot våra kunder samt våra lastbilar som våra jurister granskar för tillfället. Vi vill inbjuda dig till ett möte för att resonera kring detta, innan vi går vidare med rättsliga åtgärder.”
Thomas har varken svarat på mejlet från sin tidigare arbetsgivare eller gått på mötet han bjöds in till. Han kan inte låta bli att sucka:
– Vad är mitt brott? Är det kriminellt att ringa upp ett kundföretag efter att man slutat sin anställning på ett åkeri? Är det olagligt att försöka ta reda på varför man sparkas ut efter 40 år som yrkesförare?
Mattias Sundgren, vd på Logex, vill först inte kommentera brevet till Thomas och hotet om rättsliga åtgärder. Men han låter ändå förstå att åkeriets sits varit allt annat än bekväm:
– Martin & Servera är en storkund, i princip vår enda i Umeå. Thomas var en duktig chaufför, jag förstår inte vad som gick snett. Men jag måste tänka på åkeriet. Det är många chaufförsjobb som kan gå förlorade.
Vad har Thomas Gunnarsson gjort, som gör att Logex nu hotar med jurister?
– Han får inte ringa upp kunder och snacka på det sätt han gjort.
Men Thomas är inte längre anställd på Logex. Han har väl rätt att ringa vilket företag han vill, så länge han bara ställer frågor?
– Nej, som före detta chaufför är det inte okej att ringa våra kunder, anser jag. Och det är många samtal det handlar om. Kunden har kontaktat oss och begärt att vi får stopp på dem.
– Jag kan förstå att Thomas är besviken. Ingen blir glad av den här historien. Hur vi än hade gjort på Logex så hade det blivit fel. Thomas kom inte till mötet vi bjöd in till. Vi kommer inte att gå vidare med våra jurister.