Niclas Jürgens stora fritidsintresse är musiken och han har lyckats komma tillbaka som gitarrist efter en arbetsplatsolycka där han miste en fingertopp. Foto: Urban Löfqvist
Close
Niclas Jürgens stora fritidsintresse är musiken och han har lyckats komma tillbaka som gitarrist efter en arbetsplatsolycka där han miste en fingertopp.
Close
Månadens medlem

Chaufförsjobbet blev ett framgångsrecept

Åkeri. Som liten drömde han om ett liv på vägen som lastbilschaufför. För drygt 20 år sedan valde Niclas Jürgens att förverkliga drömmen. Bakom sig lämnade han livet som kock på finkrogar som anrika Savoy i Malmö och Sheraton i Köpenhamn.

Två veckor i månaden är det fjärrkörningar som gäller för Niclas Jürgens. Turen går i princip alltid till Halland och Göteborgstrakten och han övernattar då i bilen. Övrig arbetstid består av lotskörning på dagtid och han utgår från sin hemstad Oskarshamn.

– Sammanlagt blir det fem nätter borta i månaden, vilket är alldeles lagom för mig, säger han.

Niclas Jürgens började på Börje Svenssons åkeri 1999. Bytet av yrke, från en stressig bransch till en annan, berodde på att han tappat gnistan för att jobba i restaurangbranschen.

– Jag arbetar fortfarande för samma arbetsgivare och jag trivs bra där och har härliga kolleger.

Trygghet

Medlemskapet i Transport för Niclas Jürgens del sträcker sig också bakåt till 1999.

Numera är matlagning en hobby för Niclas. Sedan förra året rymmer det egna kylskåpet inget kött, ett val för att han helt enkelt mår bättre av att utesluta det ur dieten. Foto: Urban Löfqvist
Numera är matlagning en hobby för Niclas. Sedan förra året rymmer det egna kylskåpet inget kött, ett val för att han helt enkelt mår bättre av att utesluta det ur dieten. Foto: Urban Löfqvist

– Tryggheten av att vara med i facket är viktig för mig, säger han.

Den gamla kocken i honom får utlopp hemma i köket i villan i Oskarshamn, där han bor med sin sambo. Förra året bestämde han sig för att skippa allt kött och satsa mer på fisk och grönsaker. Helt enkelt för att han mår bättre av en köttfri diet.

– Det har hänt enormt mycket på den vegetariska fronten när det gäller utbudet i affärer och restauranger. När jag jobbade på krogen under 1980- och 1990-talen fanns det knappt några vegetariska rätter på menyn och man fnös nästan åt dem som ville ha en rätt enbart baserad på grönsaker.

När han lagar mat blir det gärna rätter som passar för att ta med ut på körningarna.

– Ibland händer det att jag käkar på någon vägkrog, men tyvärr är utbudet på vissa ställen ganska bedrövligt, säger han.

Spelar gitarr

Niclas Jürgens stora fritidsintresse är musik. Ända sedan de tidiga tonåren har han spelat gitarr i diverse lokalband i Oskarshamn. En arbetsplatsolycka 2016 då han klippte av en fingertopp satte tillfälligt stopp för musicerande. Men med en stor dos envishet och åtskilliga timmar av övande så lyckades Niclas Jürgens komma tillbaka till spelandet.

– Att skapa musik tillsammans med andra är en sådan glädje. Visst är det kul att ha spelningar, men för min del är det skapandeprocessen som ger mig mest.

Hans nuvarande band, Speedbump Inc har klassisk rocksättning med två gitarrister, bas och trummor, Sången sköts i huvudsak av Niclas Jürgens bror, Fredrich Rönnholm, men alla i bandet bidrar med skön stämsång. Musiken är ofta country- och bluesdoftande. En viktig del i bandets sound är att både Fredrich Rönnholm och basisten Mathias Blixt även spelar munspel. Eget material blandas med covers på låtar av Allison Kruse och Robert Plant, Tyler Childers, Gram Parsons, Dale Watson, Santana med flera.

– Vi har haft ett par spelningar sedan vi bildade Speedbump Inc 2018, men precis som för de flesta band så har ju pandemin satt stopp för en del av våra planerade livekonserter. Förhoppningsvis blir det fler spelningar nu när restriktionerna tas bort.

Fartgupp

Niclas Jürgens skrattar åt frågan om han som lastbilschaufför hatar fartgupp och påståendet att han måste vara den som kom på bandnamnet.

– Nej, det var faktiskt vår basist Mathias som kom på namnet. Och nej, jag hatar inte fartgupp. Visst kan det vara tröttsamt när du kör på ett ställe där det finns många. Men samtidigt så gör ju guppen att såväl yrkeschaffisar och som övriga trafikanter saktar ned farten. Och det är bra!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Skäggig man slukar eld i gångtunnel

”Att sluka eld är inte så svårt”

Eld & lågor. Henrik Tynnhammar är skyddsvakt på dagen. På kvällen är han gycklare och eldslukare.

Midsommarfirande Foto:Shutterstock

Så mycket tjänar du på att jobba i midsommar

Lön. Många är lediga i midsommarhelgen. Men vissa måste tyvärr jobba även då. Som plåster på såren ger det extra betalt. Mer för vissa, mindre för andra.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Kultur
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Hallå där!

Helena Wahlberg

…ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet. Du brinner för att få till fler och bättre rastplatser för lastbilar. Varför är det så viktigt?

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Månadens klubb
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.