Chaufförslöner via Danmark underkänns i ännu en dom
I flera år betalade Strömblads åkeri ut sina chaufförslöner via det skattefifflande "bemanningsföretaget" Staff Road i Danmark. Förvaltningsrätten slår nu fast att Strömblads var den verklige arbetsgivaren, inte Staff Road. Åkeriet döms att betala sociala avgifter för åren 2006 till 2009.
Några år in på 2000-talet började svenska åkerier flytta över sina förare till det nystartade företaget Rentdriver i Danmark. Rentdriver drevs av en svensk och var inget bemanningsföretag i egentlig mening. Affärsidén var i stället att fungera som ren löneförmedlare.
Rentdriver hamnade snabbt på kollisionskonkurs med Skatteverket och bolaget försattes i konkurs – med miljonskulder i obetalda skatter och avgifter.
En av huvudmännen i härvan, marknadschef Toomas Tatter, startade då om på ny kula med flera egna danska bolag som gick under namnet Staff Road.
Affärsupplägget var exakt det samma. Förmedla lön till chaufförer mot en provision på 10–20 av lönesumman. Några skatter eller sociala avgifter betaldes inte in – vare sig i Danmark eller Sverige.
Strömblads i Helsingborg var ett av flera åkerier som nappade både på Rentdrivers erbjudande och sedan på Staff Roads. Chaufförerna fördes på papperet över till de danska bolagen och varje månad skickade Strömblads sedan över pengar, som i sin tur betalades ut som lön.
Pengakarusellen pågick i flera år, men 2010 gjorde danska och svenska skattemyndigheter en gemensam räd mot Staff Road. Mängder av handlingar beslagtogs och med stöd av uppgifterna upptaxerade Skatteverket hundratals förare.
Hos de inblandade åkerierna gjordes revisioner. Strömblads, som vid den här tiden hade 16 lastbilar, ålades 2012 att betala 1,7 miljoner i arbetsgivaravgifter.
Rader av åkerier överklagade skattekraven till domstol. En central fråga har varit vem som egentligen ska betraktas som arbetsgivare för chaufförerna – åkeriet eller Staff Road?
I alla tvister som avgjorts hittills har domstolarna gått på Skatteverkets linje och pekat ut åkerierna som arbetsgivare. I fallet Strömblads gör Förvaltningsrätten i Malmö samma bedömning. Skattekravet står fast. I domen som kom den 11 februari 2015 skriver rätten:
”Av uppgifterna framgår att Strömblads haft det ekonomiska och sociala ansvaret för chaufförerna (…) medan det saknas stöd för att Staffbolagen haft någon funktion utöver att betala ut chaufförernas löner.”
Åkeriet kommer att överklaga domen till nästa instans, kammarrätten. Det uppger Thomas Strömblad, som driver företaget. Han förklarar också att det mesta av verksamheten avvecklades vid årsskiftet, bara 2–3 lastbilar finns kvar.
Enligt Thomas Strömblad har åkeriet anlitat Staff Road i tron att det var ett seriöst bemanningsföretag. Trots det kommer åkeriet att betala skattekravet i väntan på att tvisten slutligen avgjorts, skriver Thomas Strömblad i ett mejl till Transportarbetaren.