Chaufförslöner via Danmark underkänns i ännu en dom

I flera år betalade Strömblads åkeri ut sina chaufförslöner via det skattefifflande "bemanningsföretaget" Staff Road i Danmark. Förvaltningsrätten slår nu fast att Strömblads var den verklige arbetsgivaren, inte Staff Road. Åkeriet döms att betala sociala avgifter för åren 2006 till 2009.

Några år in på 2000-talet började svenska åkerier flytta över sina förare till det nystartade företaget Rentdriver i Danmark. Rentdriver drevs av en svensk och var inget bemanningsföretag i egentlig mening. Affärsidén var i stället att fungera som ren löneförmedlare.

Rentdriver hamnade snabbt på kollisionskonkurs med Skatteverket och bolaget försattes i konkurs – med miljonskulder i obetalda skatter och avgifter.

En av huvudmännen i härvan, marknadschef Toomas Tatter, startade då om på ny kula med flera egna danska bolag som gick under namnet Staff Road.

Affärsupplägget var exakt det samma. Förmedla lön till chaufförer mot en provision på 10–20 av lönesumman. Några skatter eller sociala avgifter betaldes inte in – vare sig i Danmark eller Sverige.

Strömblads i Helsingborg var ett av flera åkerier som nappade både på Rentdrivers erbjudande och sedan på Staff Roads. Chaufförerna fördes på papperet över till de danska bolagen och varje månad skickade Strömblads sedan över pengar, som i sin tur betalades ut som lön.

Pengakarusellen pågick i flera år, men 2010 gjorde danska och svenska skattemyndigheter en gemensam räd mot Staff Road. Mängder av handlingar beslagtogs och med stöd av uppgifterna upptaxerade Skatteverket hundratals förare.

Hos de inblandade åkerierna gjordes revisioner. Strömblads, som vid den här tiden hade 16 lastbilar, ålades 2012 att betala 1,7 miljoner i arbetsgivaravgifter.

Rader av åkerier överklagade skattekraven till domstol. En central fråga har varit vem som egentligen ska betraktas som arbetsgivare för chaufförerna – åkeriet eller Staff Road?

I alla tvister som avgjorts hittills har domstolarna gått på Skatteverkets linje och pekat ut åkerierna som arbetsgivare. I fallet Strömblads gör Förvaltningsrätten i Malmö samma bedömning. Skattekravet står fast. I domen som kom den 11 februari 2015 skriver rätten:

”Av uppgifterna framgår att Strömblads haft det ekonomiska och sociala ansvaret för chaufförerna (…) medan det saknas stöd för att Staffbolagen haft någon funktion utöver att betala ut chaufförernas löner.”

Åkeriet kommer att överklaga domen till nästa instans, kammarrätten. Det uppger Thomas Strömblad, som driver företaget. Han förklarar också att det mesta av verksamheten avvecklades vid årsskiftet, bara 2–3 lastbilar finns kvar.

Enligt Thomas Strömblad har åkeriet anlitat Staff Road i tron att det var ett seriöst bemanningsföretag. Trots det kommer åkeriet att betala skattekravet i väntan på att tvisten slutligen avgjorts, skriver Thomas Strömblad i ett mejl till Transportarbetaren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.