Chock och tystnad i Transport

Reaktioner på avgången. Chock, ilska, sorg och uppgivenhet. Stämningen är både upprörd och dämpad i Transports led efter förbundsordförande Lars Lindgrens beslut att avgå. Flera förtroendevalda och ombudsmän avböjer att kommentera. – Förbannat tråkigt säger Patrik Östbjerg, ordförande i hamnavdelning 2.

Transportarbetaren når honom strax efter Lars Lindgrens besked då han är lite chockad, något som flera personer ger uttryck för.

– Det är sjukt att det finns människor som lämnat ut uppgifter om Lars Lindgren till Aftonbladet. Han är faktiskt en människa av kött och blod!

– Men, vi måste gå vidare efter det här. Vi är så många som sliter och jobbar för förbundet. Vi står och faller inte med en människa, fast det är förbannat tråkigt, säger Patrik Östbjerg.

Han har fått en del samtal från medlemmar som undrar vad som händer i förbundet. Patrik Östbjergs kollega, ordföranden i hamnavdelning 1, har ”ingen lust att prata om det där”.

Den inställningen delas av flera som Transportarbetaren ringer upp. Några uppfattar Aftonbladets artiklar som personliga angrepp mot Lars Lindgren som person, mer än som ordförande.

Ombudsman Hans Olofsson i Göteborgsavdelningen beskriver Lars Lindgrens avgång som tråkig. Både för Lindgren och hela organisationen.

– Vår receptionist har tagit emot en del samtal från medlemmar som reagerat över tidningsartiklarna och flera har ringt min kollega, men själv har jag inte hört så mycket.

Flera av dem som Transportarbetaren talar med beskriver en maktstrid, inför kongressen i juni, och en spricka inom förbundet.

– Att överbrygga den är väl inte så lätt, men vi har haft knepiga situationer och förgreningar i Transport tidigare och vi har alltid lyckats övervinna dem och komma igen, säger Hans Olofsson.

Men han beskriver framtiden som tuff.

– Vi får jobba ännu hårdare för att behålla våra medlemmar och det blir ju inte enklare att rekrytera nya heller. Kommunals kris ligger inte långt tillbaka i tiden och våra motståndare är duktiga på att svärta ner oss. Helt klart kommer vi att få en väldigt speciell kongress.

Hans Olofsson konstaterar att avgången sinkar avtalsrörelsen, som just ska dra i gång.

Ombudsman Niclas Sandström på avdelning 11 i Norduppland och Gästrikland säger att han var arg hela dagen i går och är lika arg i dag.

– Här harvar man på och jobbar för förbundet och medlemmarna, så kommer det här… Det skadar mest Transport. Jag är jättearg, inte på Lasse Lindgren utan på hur det gick till, att någon kopierat och lämnat ut papper från förbundet.

– Jag förstår att det här med alkohol sticker i ögonen på folk, men jag tycker inte att Lasse gjort något fel.

Niclas Sandström varnar för att en misstänksamhet och tystnad kommer att sprida sig inom förbundet.

– Hur ska vi kunna lita på någon efter det här? Har man synpunkter på saker och ting inom förbundet går man väl till förbundsstyrelsen och inte till medierna? Nu lär det bli helt stopp för alkohol inom förbundet och det är väl lika bra.

Fjärrbilschaufför Freddy Welle har gjort sig känd i kampen för schysta villkor inom åkeribranschen. Han har blivit nedringd av arga chaufförer och själv vittnat om känslan på Facebook.

– Jag är så ledsen och bedrövad. Vi är förtroendemän och som förtroendemän ska medlemmarna kunna lita på att vi har rent mjöl i påsen. Nu har jag fått så mycket skit av medlemmarna.

Men Freddy Welle slår ifrån sig. Har några personer i förbundet bettet sig fel eller illa så ska inte samtliga 60 000 medlemmar behöva klä skott för det, anser han.

– I morgon ska vi ut och demonstrera utanför de två Ikea-butikerna i Göteborgsområdet, mot utlandschaufförernas usla villkor. Vi ger inte upp, bara för detta!

Transportarbetaren försöker nå LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson. Men det blir stopp redan hos hans pressekreterare, som säger att LO inte vill kommentera händelsen.

Något uttalande från Transports motpart på arbetsgivarsidan har heller inte gått att få.

 

John Antonsson

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Foto: Fredrik Sandin Carlson

LO:s ordförande Susanna Gideonsson avgår

Facket. Efter fyra år på ordförandeposten har Susanna Gideonsson beslutat sig: Hon ställer inte upp för omval utan avgår i samband med LO-kongressen i maj, skriver DN.se.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stefan Löfven avgår

Politik. "Personligen tycker jag inte att det var väntat, om det är klokt får nog framtiden utvisa – vi vet ju inte vem det blir som efterträder Stefan ännu", kommenterar Transports förbundsordförande Tommy Wreeth statsministerns beslut.

Eddie Prüss

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri/Terminal/Lager. Lönehöjningarna är bra och tidigare inbetalningar till ungas pensioner efterlängtat. Men i framtiden måste vi sätta större tryck på arbetstidsförkortning. Så tycker några medlemmar om det nya avtalet som skrevs på i går.

Familjefest på gymnasiet med framtidens transporter

Utbildning/evenemang. I helgen hade Edströmska gymnasiet i Västerås öppet hus och välkomnade alla – för att ta del av skolans utbildningar och för en branschdag med aktiviteter, utställningar och uppvisningar.

Avtal 2025

Inget avtal i hamn

Hamn- och stuveriavtalet. Transports förhandlingsdelegation för hamn- och stuveriavtalet åkte hem utan att ett nytt avtal tecknats.

Taxistolpe

Taxiförare kör för fort enligt Folksam-mätning

Chaufförer. Taxiförare är sämst på att hålla hastighetsbegränsningar och busschaufförer bäst. I alla fall att döma av en undersökning som Folksam gjort, där hastigheten bland yrkesförare på olika håll i landet mättes upp.

Elektrisk sopbil.

Stororder av eldrivna sopbilar

Teknik. Prezero har beställt 42 eldrivna lastbilar. Bolagets kommunikationsansvariga Lars Lindvall tror inte att eldrift kommer att påverka arbetssättet nämnvärt.

Avtal 2025

Tidningsbudens nya avtal klart

Tidningsdistributörsavtalet. En löneökning på 6,4 procent över två år – onsdagen den 23 april undertecknade Transport och Medieföretagen ett nytt kollektivavtal för tidningsbud. Avtalet följer industriavtalets lönemärke.

Klartecken för DSV att köpa Schenker

Åkeri. Nu är det klart. EU-kommissionen har sagt ja till det danska logistikbolaget DSV:s köp av fraktbjässen DB Schenker, rapporterar nyhetsbyrån Reuters och nyhetssajten Dagens Logistik.

Branschöverenskommelse mellan Sobona och Transport

Avtal 2025. Den 14 april kom Transport överens om nya branschöverenskommelser med Sobona gällande bland annat arbetstagare inom civilflygområdet och miljöarbetare inom vatten och miljö. Ett tvåårigt avtal i nivå med Industrimärket, vilket är 6,4 procent.

LO:s man om makt och möjligheter

Politik. Johan Danielsson gör sin andra mandatperiod som ledamot av Europarlamentet: Kamp mot arbetslivskriminalitet och lönedumpning, obligatoriska sociala krav vid upphandlingar, nollvision om arbetsplatsolyckor. Och fungerande kontroll.

Avtal 2025

Förhandlingar för mackanställda har startat

Bensin- och garageavtalet. På måndagen började Transportarbetareförbundet och Motorbranschens Arbetsgivareförbund förhandla om ett nytt kollektivavtal för anställda vid bensinstationer. Totalt går över 3 700 personer på avtalet.

Birminghams renhållare strejkar och sopbergen växer

Miljö. Miljöarbetarna i Storbritanniens näst största stad, Birmingham, har strejkat i över en månad. Konflikten handlar om arbetsvillkor och sänkta löner. Under tiden fylls gatorna av sopor, nu cirka 17 000 ton, som drar till sig fåglar, råttor, kackerlackor och rävar.

Nya krav på sopsortering ändrar arbetsrutiner

Miljöarbete. Skärpta krav på sopsortering påverkar arbetet med hämtning av avfall. Och nya transporter har tillkommit, som när textilberg fraktas från Östersund till Södertälje.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.