Chock och tystnad i Transport

Reaktioner på avgången. Chock, ilska, sorg och uppgivenhet. Stämningen är både upprörd och dämpad i Transports led efter förbundsordförande Lars Lindgrens beslut att avgå. Flera förtroendevalda och ombudsmän avböjer att kommentera. – Förbannat tråkigt säger Patrik Östbjerg, ordförande i hamnavdelning 2.

Transportarbetaren når honom strax efter Lars Lindgrens besked då han är lite chockad, något som flera personer ger uttryck för.

– Det är sjukt att det finns människor som lämnat ut uppgifter om Lars Lindgren till Aftonbladet. Han är faktiskt en människa av kött och blod!

– Men, vi måste gå vidare efter det här. Vi är så många som sliter och jobbar för förbundet. Vi står och faller inte med en människa, fast det är förbannat tråkigt, säger Patrik Östbjerg.

Han har fått en del samtal från medlemmar som undrar vad som händer i förbundet. Patrik Östbjergs kollega, ordföranden i hamnavdelning 1, har ”ingen lust att prata om det där”.

Den inställningen delas av flera som Transportarbetaren ringer upp. Några uppfattar Aftonbladets artiklar som personliga angrepp mot Lars Lindgren som person, mer än som ordförande.

Ombudsman Hans Olofsson i Göteborgsavdelningen beskriver Lars Lindgrens avgång som tråkig. Både för Lindgren och hela organisationen.

– Vår receptionist har tagit emot en del samtal från medlemmar som reagerat över tidningsartiklarna och flera har ringt min kollega, men själv har jag inte hört så mycket.

Flera av dem som Transportarbetaren talar med beskriver en maktstrid, inför kongressen i juni, och en spricka inom förbundet.

– Att överbrygga den är väl inte så lätt, men vi har haft knepiga situationer och förgreningar i Transport tidigare och vi har alltid lyckats övervinna dem och komma igen, säger Hans Olofsson.

Men han beskriver framtiden som tuff.

– Vi får jobba ännu hårdare för att behålla våra medlemmar och det blir ju inte enklare att rekrytera nya heller. Kommunals kris ligger inte långt tillbaka i tiden och våra motståndare är duktiga på att svärta ner oss. Helt klart kommer vi att få en väldigt speciell kongress.

Hans Olofsson konstaterar att avgången sinkar avtalsrörelsen, som just ska dra i gång.

Ombudsman Niclas Sandström på avdelning 11 i Norduppland och Gästrikland säger att han var arg hela dagen i går och är lika arg i dag.

– Här harvar man på och jobbar för förbundet och medlemmarna, så kommer det här… Det skadar mest Transport. Jag är jättearg, inte på Lasse Lindgren utan på hur det gick till, att någon kopierat och lämnat ut papper från förbundet.

– Jag förstår att det här med alkohol sticker i ögonen på folk, men jag tycker inte att Lasse gjort något fel.

Niclas Sandström varnar för att en misstänksamhet och tystnad kommer att sprida sig inom förbundet.

– Hur ska vi kunna lita på någon efter det här? Har man synpunkter på saker och ting inom förbundet går man väl till förbundsstyrelsen och inte till medierna? Nu lär det bli helt stopp för alkohol inom förbundet och det är väl lika bra.

Fjärrbilschaufför Freddy Welle har gjort sig känd i kampen för schysta villkor inom åkeribranschen. Han har blivit nedringd av arga chaufförer och själv vittnat om känslan på Facebook.

– Jag är så ledsen och bedrövad. Vi är förtroendemän och som förtroendemän ska medlemmarna kunna lita på att vi har rent mjöl i påsen. Nu har jag fått så mycket skit av medlemmarna.

Men Freddy Welle slår ifrån sig. Har några personer i förbundet bettet sig fel eller illa så ska inte samtliga 60 000 medlemmar behöva klä skott för det, anser han.

– I morgon ska vi ut och demonstrera utanför de två Ikea-butikerna i Göteborgsområdet, mot utlandschaufförernas usla villkor. Vi ger inte upp, bara för detta!

Transportarbetaren försöker nå LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson. Men det blir stopp redan hos hans pressekreterare, som säger att LO inte vill kommentera händelsen.

Något uttalande från Transports motpart på arbetsgivarsidan har heller inte gått att få.

 

John Antonsson

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Foto: Fredrik Sandin Carlson

LO:s ordförande Susanna Gideonsson avgår

Facket. Efter fyra år på ordförandeposten har Susanna Gideonsson beslutat sig: Hon ställer inte upp för omval utan avgår i samband med LO-kongressen i maj, skriver DN.se.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stefan Löfven avgår

Politik. "Personligen tycker jag inte att det var väntat, om det är klokt får nog framtiden utvisa – vi vet ju inte vem det blir som efterträder Stefan ännu", kommenterar Transports förbundsordförande Tommy Wreeth statsministerns beslut.

Eddie Prüss

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri/Terminal/Lager. Lönehöjningarna är bra och tidigare inbetalningar till ungas pensioner efterlängtat. Men i framtiden måste vi sätta större tryck på arbetstidsförkortning. Så tycker några medlemmar om det nya avtalet som skrevs på i går.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.