Chockhöjda priser upprör Landvetters busspendlare
Många som jobbar på Landvetter är upprörda över att biljettpriserna chockhöjs för alla som busspendlar till flygplatsen. Bakgrunden är avregleringen av kollektivtrafiken som gör att Västtrafik och Flygbussarna slutar samarbeta. – Prishöjningen är otroligt korkad, inte minst ur miljösynpunkt, säger lastaren Mattias Hedenkvist.
På Göteborgs flygplats, Landvetter, finns över 100 företag och 3 500 anställda. I många år har personalen kunnat åka kollektivt till jobbet. Det sker med Flygbussarna – på det vanliga månadskort för 840 kronor som gäller inom hela Göteborgsregionen.
Biljettpriset har möjliggjorts genom ett avtal mellan Västtrafik och Flygbussarna. Men den 1 juli upphör samarbetet. Orsaken kan spåras till den avreglering som vid årsskiftet genomfördes för all kollektivtrafik i Sverige. Det är numera fritt fram för vem som helst att börja köra passagerare, där det är lönsamt.
För de anställda på Landvetter blir konsekvenserna kännbara. Redan den 1 januari 2012 lades busstrafiken från Borås ner.
För övriga pendlare väntar en kraftig prisökning. I stället för 840 kronor tvingas pendlarna köpa Flygbussarnas särskilda 30-dagarskort, för 1495 kronor. Men för att klara hela resan behöver många åka även med Västtrafiks bussar eller spårvagnar. Då tillkommer ett månadskort för 400–900 kronor.
Totalt blir en månadskostnad på uppåt 2 400 kronor. Lastaren Mattias Hedenkvist är själv busspendlare:
– Det är en katastrof. Jag har räknat ut att det blir billigare att köpa en liten, begagnad bil och börja köra till jobbet. Många som jobbar här ute är förbannade. Förhoppningen är att politikerna ska vakna.
Tjänstemännen inom facket Unionen har också reagerat. I en debattartikel påpekar SAS-klubbens representant Lars-Thore Nesheim att de Landvetteranställda stått för omkring 80 000 årliga resor på Flygbussarna till och från flygplatsen. Klubben befarar att många deltidare kommer att tvingas säga upp sig, på grund av den höga reskostnaden. Hundratals kommer att ta bilen.
Hur rimmar det med Swedavias nollvision för koldioxidutsläpp vid Landvetter, undrar Nesheim. Det statliga bolaget vill ju att fler ska åka kollektivt, inte färre.
Transportarbetaren har sökt Swedavias platschef Olle Nordin för en kommentar. Han har inte gått att nå.