Christians C-kort drogs in efter diabetesdiagnosen
I höstas drabbades Christan Östman av diabetes. Efter diagnosen kom nästa kalldusch. Stopp för all lastbilskörning. Nu har han inlett kampen för att få tillbaka C-kortet. – Transportstyrelsens regler är föråldrade, säger Christan som får stöd av tung medicinsk expertis.
Christian Östman bor i det lilla samhället Backe i Ångermanland, en glesbygd där de få jobb som finns ofta kretsar kring skog och transporter. Redan i grundskolan hade han stakat ut vägen:
– Målet var att köra lastbil. Och helst av allt timmer.
Våren 2009 var fordonsgymnasiet avklarat och Christian Östman fick jobb på Fjällsjö åkeri, som ligger i utkanten av Backe. Företaget har tre grusbilar och ett timmerekipage.
Redan under skoltiden hade Christian samlat på sig viss erfarenhet av diabetes. Hans mamma och en nära släkting har den lindrigare varianten – diabetes typ 2. En klasskompis drabbades under gymnasietiden och valde att byta linje, eftersom det kunde bli problem med just körkortsbehörigheterna.
Fast Christian blev ändå tagen på sängen när de första signalerna kom på sensommaren 2014.
– Jag kände mig tröttare och tröttare. Det hjälpte inte att vila eller sova, jag satt ändå och klippte med ögonen i lastbilshytten. Dessutom kissade jag nästan konstant.
En bit in på hösten insåg han på allvar att något var fel. Han lånade mammans mätapparat och tog prov på sig själv. Han hade 23 mmol blodsocker per liter, det vill säga fyra, fem gångar högre värde än normalt.
Christian blev inlagd på sjukhus och läkarna slog fast att han har typ 1-diabetes. Han tog själv upp frågan om lastbilskörning, och fick lugnande svar. När sjukskrivningen var över blev han kallad till ett nytt möte med överläkaren.
– Han meddelade kort att mina CE-behörigheter måste dras in. Jag satt bara och gapade. Farsan var med på mötet. Han blev mer förbannad än jag och sa: ”Ni har förstört livet för grabben!”
– När vi kommit hem började jag inse faktum. Att en dröm hade spruckit totalt. Det var att köra lastbil några år och sedan starta eget åkeri.
Under vintern har Christian varvat sjukskrivning med inhopp på Fjällsjö åkeri. Jobbet har handlat om att köra plogtraktor och meka i verkstaden. För ett par veckor var det slut. Han blev uppsagd på grund av arbetsbrist.
Parallellt har han och familjen inlett en match mot myndigheterna. Den som får behörigheterna indragna av medicinska skäl, och vill försöka rädda tillbaka dem, har två möjligheter – antingen att överklaga till domstol eller ansöka om dispens hos Transportstyrelsen.
Christian Östman valde domstol.
Den 24 april föll domen i Förvaltningsrätten i Härnösand. Det blev avslag. Ett kort avslag på några rader. Det hjälper inte att Christian lagt fram ett intyg där en överläkare slår fast att han har stabilt blodsocker och inga allvarliga blodsockerfall.
Enligt Transportstyrelsen föreskrifter utgör ”diabetessjukdom som behandlas med insulin hinder för innehav av behörigheterna C och CE”.
Christian är besviken. Och stridslysten.
– Jag kommer att överklaga igen. Till kammarrätten. Transportstyrelsen regler är stelbenta och baseras på 27 år gamla studier. Det har hänt mycket inom diabetesmedicinen de senaste åren.
– Numera finns pumpar som kontinuerligt tillför insulin i kroppen. I USA har man utvecklat en variant som dessutom larmar om blodsockret skulle bli för lågt. Just lågt blodsocker är det som anses farligast. Men jag har haft stabila värden hela tiden.