Christians C-kort drogs in efter diabetesdiagnosen

I höstas drabbades Christan Östman av diabetes. Efter diagnosen kom nästa kalldusch. Stopp för all lastbilskörning. Nu har han inlett kampen för att få tillbaka C-kortet. – Transportstyrelsens regler är föråldrade, säger Christan som får stöd av tung medicinsk expertis.

Christian Östman bor i det lilla samhället Backe i Ångermanland, en glesbygd där de få jobb som finns ofta kretsar kring skog och transporter. Redan i grundskolan hade han stakat ut vägen:

– Målet var att köra lastbil. Och helst av allt timmer.

Våren 2009 var fordonsgymnasiet avklarat och Christian Östman fick jobb på Fjällsjö åkeri, som ligger i utkanten av Backe. Företaget har tre grusbilar och ett timmerekipage.

Redan under skoltiden hade Christian samlat på sig viss erfarenhet av diabetes. Hans mamma och en nära släkting har den lindrigare varianten – diabetes typ 2. En klasskompis drabbades under gymnasietiden och valde att byta linje, eftersom det kunde bli problem med just körkortsbehörigheterna.

Fast Christian blev ändå tagen på sängen när de första signalerna kom på sensommaren 2014.

– Jag kände mig tröttare och tröttare. Det hjälpte inte att vila eller sova, jag satt ändå och klippte med ögonen i lastbilshytten. Dessutom kissade jag nästan konstant.

En bit in på hösten insåg han på allvar att något var fel. Han lånade mammans mätapparat och tog prov på sig själv. Han hade 23 mmol blodsocker per liter, det vill säga fyra, fem gångar högre värde än normalt.

Christian blev inlagd på sjukhus och läkarna slog fast att han har typ 1-diabetes. Han tog själv upp frågan om lastbilskörning, och fick lugnande svar. När sjukskrivningen var över blev han kallad till ett nytt möte med överläkaren.

– Han meddelade kort att mina CE-behörigheter måste dras in. Jag satt bara och gapade. Farsan var med på mötet. Han blev mer förbannad än jag och sa: ”Ni har förstört livet för grabben!”

– När vi kommit hem började jag inse faktum. Att en dröm hade spruckit totalt. Det var att köra lastbil några år och sedan starta eget åkeri.

Under vintern har Christian varvat sjukskrivning med inhopp på Fjällsjö åkeri. Jobbet har handlat om att köra plogtraktor och meka i verkstaden. För ett par veckor var det slut. Han blev uppsagd på grund av arbetsbrist.

Parallellt har han och familjen inlett en match mot myndigheterna. Den som får behörigheterna indragna av medicinska skäl, och vill försöka rädda tillbaka dem, har två möjligheter – antingen att överklaga till domstol eller ansöka om dispens hos Transportstyrelsen.

Christian Östman valde domstol.

Den 24 april föll domen i Förvaltningsrätten i Härnösand. Det blev avslag. Ett kort avslag på några rader. Det hjälper inte att Christian lagt fram ett intyg där en överläkare slår fast att han har stabilt blodsocker och inga allvarliga blodsockerfall.

Enligt Transportstyrelsen föreskrifter utgör ”diabetessjukdom som behandlas med insulin hinder för innehav av behörigheterna C och CE”.

Christian är besviken. Och stridslysten.

– Jag kommer att överklaga igen. Till kammarrätten. Transportstyrelsen regler är stelbenta och baseras på 27 år gamla studier. Det har hänt mycket inom diabetesmedicinen de senaste åren.

– Numera finns pumpar som kontinuerligt tillför insulin i kroppen. I USA har man utvecklat en variant som dessutom larmar om blodsockret skulle bli för lågt. Just lågt blodsocker är det som anses farligast. Men jag har haft stabila värden hela tiden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.