Cirkus när Mälarhamnar sänker de anställdas löner
Det kommunala bolaget Mälarhamnar driver nu igenom kraftiga försämringar av hamnarbetarnas lönevillkor. När Transport kallat företaget till förhandlingsbordet hävdade vd:n, Carola Alzén, plötsligt att hon saknar mandat att förhandla med facket. – Det är ren cirkus, säger Transports ombudsman Per-Olof Norgren.
Mälarhamnar bildades 2001 genom en sammanslagning av hamnarna i Västerås och Köping.
Precis som i andra stuverier kräver båtanlöpen flexibilitet, och för att klara det ville arbetsgivaren ha ett lokalt avtal med Transport. Efter långa förhandlingar enades parterna om en uppgörelse som bland annat innehåller ett ansvarstillägg på 2 000 kronor till alla hamnarbetare. Det är en kompensation för att arbetsledarna togs bort från kajen.
I höstas sa Mälarhamnar plötsligt upp avtalet. Bolaget står inför stora investeringar och personalen befarade att de skulle få vara med och betala notan genom lönesänkningar.
Transport kallade bolaget till förhandling. Den 20 januari genomfördes den. Men varken resultatet eller själva överläggningen blev som fackets förväntat sig.
Ombudsman Anette Wilhelmsson säger:
– När vi sitter där säger vd Carola Alzén plötsligt att hon inte har förhandlingsmandat. Det ligger hos bolagsstyrelsen. Som påstods sitta stand-by under våra diskussioner.
Även ombudsman Per-Olof Norgren var med vid förhandlingsbordet:
– Hon var glasklar. Som vd saknade hon förhandlingsmandat. Jag har aldrig varit med om något liknande. Om vi kallar en arbetsgivare till förhandling förväntar vi oss naturligtvis att vi träffar en motpart som kan förhandla.
I Köping och Västerås är hamnarbetarna besvikna. Den 10 februari skrotas den lokala överenskommelsen och det centrala avtalet träder in i sin helhet. Det innebär att allt arbete ska ske måndag till fredag mellan klockslagen 07:00 och16:30. Arbetsgivaren har sedan rätt att beordra viss övertid, men det mesta av flexibiliteten är borta.
Hur ska båtanlöpen klaras?
– Under hela processen har Mälarhamnar hotat med att ta in entreprenörer, om vi inte går med på försämringarna. Det är riktigt grinigt nu, säger Per-Plof Norgren.
På den fackliga sidan riktas ilskan också mot politikerna i bolagsstyrelsen. Där sitter bland annat socialdemokraten Håkan Ax, som är med i Transports Västeråsavdelning och som under en period var anställd i förbundet.
Transportarbetaren ringer upp Ax med frågan:
Hur kan du som transportare och socialdemokrat ställa dig bakom rena lönesänkningar för hamnarbetare?
– Nu är det ju så att alla diskussioner med medierna ska skötas av vår vd. Det är så vi har planerat.
Känner du inget ansvar att åtminstone svara på frågor inför Transports medlemmar? Hur känns det att sänka deras löner?
– Det är inte fråga om lönesänkningar, bara om förändringar av ob-ersättningen. Men nu har vi tagit det här beslutet, att allt ska gå genom vd:n.
Är det inte konstigt i så fall att er vd inte ens får förhandlingsmandat av styrelsen?
– Det var en nyhet för mig, det kan jag faktiskt inte svara på. Men jag satt i vart fall inte stand-by vid förhandlingen med facket.
Transportarbetaren ringer upp ytterligare en politiker i bolagsstyrelsen, socialdemokraten Lena Vilhelmsson i Köping. Även hon förnekar att det är fråga om lönesänkningar.
På frågan om vd Carola Alzéns roll säger Lena Vilhelmsson:
– Hon har förhandlingsmandat. Men styrelsen vill se alla förslag. Styrelsen vill vara informerad.
Själv förnekar Alzén att hon påstått sig sakna mandat att förhandla.
– Jag har mandat att förhandla enligt det centrala avtalet.
Jaha, vad gällde vid förhandlingen den 20 januari då? Var det styrelsen som fanns stand-by och bestämde?
– Jag har mandat att förhandla enligt det centrala avtalet.