Våren 2014. Hamnarbetarna i Västerås lossar importerat avfall.
Close
Våren 2014. Hamnarbetarna i Västerås lossar importerat avfall.
Close

Cirkus när Mälarhamnar sänker de anställdas löner

Det kommunala bolaget Mälarhamnar driver nu igenom kraftiga försämringar av hamnarbetarnas lönevillkor. När Transport kallat företaget till förhandlingsbordet hävdade vd:n, Carola Alzén, plötsligt att hon saknar mandat att förhandla med facket. – Det är ren cirkus, säger Transports ombudsman Per-Olof Norgren.

Mälarhamnar bildades 2001 genom en sammanslagning av hamnarna i Västerås och Köping.

Precis som i andra stuverier kräver båtanlöpen flexibilitet, och för att klara det ville arbetsgivaren ha ett lokalt avtal med Transport. Efter långa förhandlingar enades parterna om en uppgörelse som bland annat innehåller ett ansvarstillägg på 2 000 kronor till alla hamnarbetare. Det är en kompensation för att arbetsledarna togs bort från kajen.

I höstas sa Mälarhamnar plötsligt upp avtalet. Bolaget står inför stora investeringar och personalen befarade att de skulle få vara med och betala notan genom lönesänkningar.

Transport kallade bolaget till förhandling. Den 20 januari genomfördes den. Men varken resultatet eller själva överläggningen blev som fackets förväntat sig.

Ombudsman Anette Wilhelmsson säger:

– När vi sitter där säger vd Carola Alzén plötsligt att hon inte har förhandlingsmandat. Det ligger hos bolagsstyrelsen. Som påstods sitta stand-by under våra diskussioner.

Även ombudsman Per-Olof Norgren var med vid förhandlingsbordet:

– Hon var glasklar. Som vd saknade hon förhandlingsmandat. Jag har aldrig varit med om något liknande. Om vi kallar en arbetsgivare till förhandling förväntar vi oss naturligtvis att vi träffar en motpart som kan förhandla.

I Köping och Västerås är hamnarbetarna besvikna. Den 10 februari skrotas den lokala överenskommelsen och det centrala avtalet träder in i sin helhet. Det innebär att allt arbete ska ske måndag till fredag mellan klockslagen 07:00 och16:30. Arbetsgivaren har sedan rätt att beordra viss övertid, men det mesta av flexibiliteten är borta.

Hur ska båtanlöpen klaras?

– Under hela processen har Mälarhamnar hotat med att ta in entreprenörer, om vi inte går med på försämringarna. Det är riktigt grinigt nu, säger Per-Plof Norgren.

På den fackliga sidan riktas ilskan också mot politikerna i bolagsstyrelsen. Där sitter bland annat socialdemokraten Håkan Ax, som är med i Transports Västeråsavdelning och som under en period var anställd i förbundet.

Transportarbetaren ringer upp Ax med frågan:

Hur kan du som transportare och socialdemokrat ställa dig bakom rena lönesänkningar för hamnarbetare?

– Nu är det ju så att alla diskussioner med medierna ska skötas av vår vd. Det är så vi har planerat.

Känner du inget ansvar att åtminstone svara på frågor inför Transports medlemmar? Hur känns det att sänka deras löner? 

– Det är inte fråga om lönesänkningar, bara om förändringar av ob-ersättningen. Men nu har vi tagit det här beslutet, att allt ska gå genom vd:n.

Är det inte konstigt i så fall att er vd inte ens får förhandlingsmandat av styrelsen?

– Det var en nyhet för mig, det kan jag faktiskt inte svara på. Men jag satt i vart fall inte stand-by vid förhandlingen med facket.

Transportarbetaren ringer upp ytterligare en politiker i bolagsstyrelsen, socialdemokraten Lena Vilhelmsson i Köping. Även hon förnekar att det är fråga om lönesänkningar.

På frågan om vd Carola Alzéns roll säger Lena Vilhelmsson:

– Hon har förhandlingsmandat. Men styrelsen vill se alla förslag. Styrelsen vill vara informerad.

Själv förnekar Alzén att hon påstått sig sakna mandat att förhandla.

– Jag har mandat att förhandla enligt det centrala avtalet.

Jaha, vad gällde vid förhandlingen den 20 januari då? Var det styrelsen som fanns stand-by och bestämde?

– Jag har mandat att förhandla enligt det centrala avtalet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.