Biljettkontrollanter-foto-Västtrafik
Close
Civilklädda biljettkontrollanter fotades och hängdes ut på nätet.
Close

Civila kontrollanter kvar hos Västtrafik

Bevakning. De omstridda, civilklädda kontrollanterna i Göteborgs kollektivtrafik blir kvar åtminstone under en förlängd testperiod. Flera kontrollanter har utsatts för våld och hot, men enligt trafikbolaget Västtrafik har det lugnat ned sig.

Det var i februari i år som Västtrafik införde ”civila” kontroller på bussar och spårvagnar i Göteborg. Kontrollerna utförs av anställda hos bevakningsföretaget QSG, som också svarar för de vanliga biljettkontrollerna med personal i blå uniform.

Flera civilklädda kontrollanter mötte omgående problem med uppdraget: Utsattes för våld och hot av fuskande resenärer.
Kontrollanter hängdes bland annat ut med bild på en hemsida på nätet, som Transportarbetaren tidigare skrivit om, i våras.

Till följd av hoten utlyste Transport ett skyddsstopp och systemet med civila kontrollanter togs under en kort tid ur bruk. Men skyddsstoppet hävdes snabbt av Arbetsmiljöverket.

Nu kan systemet bli permanent. Enligt Västtrafik har det gått bra och resenärerna har börjat vänja sig med civila kontrollanter: Både kritik mot systemet och konfrontationer mot de arbetande kontrollanterna har minskat. Biljettförsäljningen har ökat kraftigt sedan systemet infördes.

– Nu har det blivit en normalitet i vår verksamhet. Det vi ser nu är att många är tacksamma. De allra flesta som betalar för sin resa vill att alla andra också ska betala, säger Cecilia Wallem, ansvarig på biljettkontroll hos Västtrafik, till Göteborgs-Posten.

Testperioden var egentligen planerad att vara avslutad i början av augusti men fortsätter under en period. Efter utvärdering tas sedan beslutet om systemet definitivt blir kvar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. John:
    16 augusti, 2024

    Det behövs ju tydligen då öåt det bli permanent.

  2. Peter Jansson:
    15 augusti, 2024

    Det är en självklarhet att kontrollanterna skall vara civilklädda för att komma på de som inte betalar för en biljett och även vara avskräckande så att folk köper biljett för de vet inte vem det är som är kontrollant innan de blir kontrollerade.Jag har själv sett flera gånger folk som har gått på bussen och spårvagnen och när det även kommer på uniformerade kontrollanter på samma hållplats så går de av igen vid en annan dörr för att de antagligen inte har någon biljett.Kan folk fuska och det är liten risk att de åka fast så fuskar vissa individer så är det i vårt samhälle.

Lästips:

Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.