Civilminister Ardalan Shekarabi i samtal med taxichauffören Coskun Sen.
Close
Civilminister Ardalan Shekarabi i samtal med taxichauffören Coskun Sen.
Close

Civilministern kampanjar för schysta villkor

En lagändring behövs för att få slut på lönedumpningen inom färdtjänsten. En lag som regeringen ska fortsätta kämpa för trots att SD kan fälla förslaget i riksdagen. Det var civilminister Ardalan Shekarabis budskap när han träffade taxichaufförer på Arlanda tidigt i morse.

– Vi står fast vid att det här behövs. Och man behöver inte diskutera många minuter med taxichaufförerna för att konstatera att det här är nödvändig lagstiftning.

Ardalan Shekarabi (S) har sedan han blev civilminister för två år sedan drivit frågan om schysta villkor vid upphandlingar. I vinter var det tänkt att en lagändring skulle bli verklighet. Enligt förslaget, som regeringen redan har presenterat, ska myndigheter som köper tjänster ställa krav på kollektivavtalsenliga löner, arbetstider och semestrar.

– Det här är ju en jätteviktig fråga för att vi ska få schysta villkor på svensk arbetsmarknad. Det lägsta man kan förvänta sig av våra politiker är att våra skattepengar inte används till social dumpning, säger Ardalan Shekarabi.

Allt var klart för att lagen skulle röstas igenom i riksdagen den 30 november. Men så plötsligt bytte Sverigedemokraterna fot och som det ser ut nu saknar regeringen den majoritet som krävs för att göra verklighet av lagförslaget.

– Jimmie Åkesson stod utanför byggbodar i valrörelsen och sa att han var för förslaget. Sen träffade SD Almega och näringslivet under sommaren och fick komma in i värmen hos Anna Kinberg Batra och då var det inga problem att sälja ut svenska taxichaufförer och lastbilschaufförer. Han har lurat folk, säger Ardalan Shekarabi.

Mötet med chaufförer på ”Remoten”, den värmestuga där många taxiförare väntar på en körning från Arlanda, gav ministern vatten på sin kvarn.

– Jag pratade precis med en kille som berättade att färdtjänst är det värsta. Det är bättre att köra privat. Då får man i alla fall lite högre betalt. Det är ju helt otroligt att våra skattepengar används till att dumpa lönerna för de här människorna.

Killen i fråga heter Coskun Sen. Han kör för taxi 020 och hann prata med Ardalan Shekarabi om både Sverigedemokraterna och hur dåligt det fungerar med färdtjänsten. Fick Coskun Sen bestämma skulle alla taxiförare ha kollektivavtal, priserna på färdtjänsten skulle höjas och chaufförerna skulle få bättre utbildning. Mer än så hinner han inte säga innan det är hans tur i kön för en körning bort från flygplatsen.

– Höj, ni måste höja priset för färdtjänsten, säger han till ministern på vägen ut.

–Vi gör vad vi kan, svarar Shekarabi.

Ahmad Omara kör för en friåkare och arbetar 13 timmar en vanlig dag för att få ihop det. Han hinner också berätta om sin situation för Shekarabi. Helst skulle han vilja att det bara fanns ett taxibolag och fasta priser. Men framförallt:

– Utbilda inte fler taxichaufförer. Det finns redan för många.

På remoten vimlar det av chaufförer så här i gryningen. En bra bild av hur överetablerad taximarknaden i dag, tycker Transports Lars Mikaelsson.

– Alla de här skulle ha andra jobb egentligen, i stället för att stå här och vänta utan att få betalt.

Ministerbesöket på remoten är snart över. Men Shekarabi tar med sig förarnas historier.

– Det är viktigt att höra deras berättelser. När man pratar om färdtjänst och krav på schysta villkor kan det bli ganska teoretiskt. Men det här är riktiga människor av kött och blod som behöver jobba väldigt långa dagar och arbetsveckor för att få mat på bordet. Och det är delvis för att vi inte ställer krav på schysta villkor när vi köper färdtjänst och skolskjutsar.

– Vi ska komma ihåg att 50 procent av intäkterna i taxibranschen kommer från offentliga sektorn. Så vi har en enorm konsumentmakt som vi inte utnyttjar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Stridsåtgärder. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Krönika. Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Upprop mot stålbad för folkbildningen

Politik. – Vi kräver ett omedelbart stopp på nedskärningarna mot studieförbunden! Det deklarerar ABF:s förbundssekreterare Annika Dahl och Medborgarskolans förbundschef Ann-Sofie Olding i ett press­meddelande.

Foto: Peter Fredriksson/Teknik i Väst Arvika

Första eldrivna sopbilen i Arvika

Miljö. Renhållningsavdelningens första eldrivna sopbil är nu på rull i Arvika, för att minska utsläppen av växthusgaser.

Flygplatskontrollanter strejkar i Tyskland

Bevakning/Flyg. Säkerhetspersonal på 13 flygplatser i Tyskland inledde under natten till den 10 mars en dygnslång ”varningsstrejk”. Facket Verdi kräver bland annat åttaprocentig löneökning och en begränsning av visstidsanställningar.

Transportare ute på kamp på terminaler

Fackligt arbete. Fokus ligger på terminaler på Transports kampdag den 5 mars. Hos Instabee i Bromma träffade folk från Stockholmsavdelningen terminalare och chaufförer.

DHL Express Italy undersöks för grovt skattefusk

Rättsfall. DHL i Italien skattefuskar för att kunna utnyttja billig arbetskraft. Det hävdar åklagarmyndigheten i Milano och den har beslagtagit en halv miljard kronor från företaget.

Månskära över Bromma, dag tre i Ramadan 2024.

Ramadan och arbete

Arbetsvillkor. Lördagen den 1 mars startar den muslimska fastemånaden ramadan. Jobbpass utan mat och dryck kan vara en utmaning, men för de allra flesta fungerar det bra att arbeta som vanligt.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.