CSG:s rekonstruktion har stoppats

Bevakning. Osäkerhet råder bland de anställda på vaktbolaget CSG sedan rekonstruktionen av företaget har stoppats. Personalen förtjänar en stor eloge säger Transports ombudsman Clas Hellsing.

Den 19 mars ansökte CSG AB och Nordic Level Security AB om rekonstruktion vilket Transportarbetaren tidigare har skrivit om. Nu har rekonstruktionen för CSG AB, efter kritik från Skatteverket, stoppats.

Clas hellsong ombudsman Transport Örebro
Clas Hellsing är ombudsman för Transport i Örebro.

– Jag har varit starkt kritisk till rekonstruktionen redan från början. Att inleda en rekonstruktion för att försöka pruta ner skulder som företaget skaffat sig till andra företag när man själv har räknat för lågt i sin prissättning gentemot kunder. Det är fel väg att bygga en rekonstruktion på. Det finns ingen livskraft i det, säger Clas Hellsing, ombudsman på Transport i Örebro.

CSG AB överklagade stoppet till hovrätten. Hovrätten har slagit fast att stoppet vidhålls och ska ske med omedelbar verkan.

Genom rekonstruktionen har staten tillfört 37,8 miljoner kronor till CSG:s verksamhet för lönekostnader. Verksamheten har kunnat överleva några månader till.

– Detta är allas våra skattepengar som läggs på löner för att försöka rädda företaget från konkurs.

Clas Hellsing säger att oron bland de anställda är stor. Det är svårt att veta vad som kommer att hända och det blir lätt ryktesspridning.

– Jag känner starkt för all personal som jobbar och sliter lokalt här i Örebro. De sliter hårt både dag och natt för att få verksamheten att fungera. Samtidigt oroas de och tankarna far åt alla håll. Det är många rykten och få vet vad som kommer att hända framöver.

Hellsing säger vidare att det borde vara kvalitet och inte pris som styr upphandlingen av bevakningstjänster.

– Problemet generellt med upphandling är när företagen konkurrerar med varandra om lägsta pris i anbudsgivningar. Girigheten att få anbudet gör att priserna sjunker. I dag har vi en prisnivå inom bevakningsbranschen som är på tok för låg för branschens långsiktiga fortlevnad.

Han säger också att CSG:s ekonomiska läge kan ses som ett kvitto på att företag som inte tar höjd för de kostnader verksamheten innebär kommer att få svårt att klara sin verksamhet på sikt.

– Den svenska modellen bygger på att vi har starka, livskraftiga och lönsamma företag. Det är då vi upprätthåller god arbetsmiljö och schysta arbetsvillkor för landets arbetare.

Personalen på CSG håller skenet uppe och jobbar på trots det tuffa läget.

– Det tar på krafterna att läsa en massa skit i nyheterna och veta att det även händer saker på andra ställen, som inte får samma uppmärksamhet. CSG-personalen gör sitt bästa utifrån givna förutsättningar och utför sitt arbete med stolthet. De kan inte påverka hur företaget har räknat när de lägger anbud, men de får leva med det. Personalen på CSG förtjänar en stor eloge, säger Clas Hellsing.

Tidigare publicerat

Den 25 mars 2024

CSG-anställda har inte fått sin lön

Den 21 mars 2024

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ulf:
    17 augusti, 2024

    Hur går det med de anställdas löner?

  2. Peter Jansson:
    12 augusti, 2024

    Rekonstruktioner borde vara förbjudet då de är ett sätt att skaffa sig ekonomiska fördelar när man inte klarar av att konkurrera på lika villkor på marknaden.Företagare är väldigt kreativa när det gäller att skaffa sig ekonomiska fördelar det måste alla i vårt samhälle vara medvetna om och agera emot för att ha ett sunt företagsklimat på den svenska marknaden.

Lästips:

Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Transports förbundsråd röstade enhälligt nej till att stå utanför LO-samordningen.

Transport står utanför LO-samordningen

Avtalsrörelsen. Transport har meddelat LO att de ställer sig utanför LO-samordningen i kommande avtalsrörelse.

Taxistolpe

Åtta av tio taxiföretagare skattade för lite

Taxi. Åtta av tio av de taxiföretag som granskats sedan 2020 fått ändring av sin skatt på grund av fusk eller fel, visar en sammanställning från Skatteverket.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.