Close
Kalle Hederos Eriksson har jobbat som cykelbud på Pling transport i tre år.
Close

Cykelåkeri tecknar avtal med Transport

Bud. Cykelbud med reglerad arbetstid och fast lön på 24 300 kronor i månaden. Finns det? I Göteborg har cykelåkeriet Pling transport gått i bräschen och tecknat kollektivavtal med Transport.

– Det är väldigt positivt. Här har vi en aktör som visar att går att bedriva cykelbudsverksamhet med seriösa villkor, säger ombudsman Mats Andersson, som förhandlat fram det lokala företagsavtalet med Pling.

I Norge strejkar cykelbuden på Foodora och i Sverige får facket mängder av vittnesmål från bud som sliter hårt för usel betalning.

I Göteborg bromsar Kalle Hederos Eriksson in med lådcykeln utanför en förskola. Han ska leverera lunchmaten.

Ungarna tittar nyfiket på cykeln. Det gör andra trafikanter också. Cykelåkeriet Pling har byggt upp sin verksamhet kring futuristiska hojjar. Den mest avancerade modellen är 14-växlad, sex-hjulig, lastar 200 kilo och kostar runt 100 000 kronor.

Pling har enklare varianter också. Gemensamt för alla är de har noga utprovad fjädring så att exempelvis glas, semlor och hamburgare fortfarande ser ut som glas, semlor och hamburgare när de kommer fram. Cyklarna är också el-assisterande. Det vill säga föraren måste trampa och vid 25 kilometers hastighet upphör elmotorn att driva på.

– Fordonen klassas som cyklar och det gör att vi får åka på cykelbanorna. På det sättet undviker vi att fastna i bilköer, säger Stina Johansson.

Hon har jobbat fyra år på Pling och är cykelbud, marknadsansvarig och styrelseordförande. Cykelåkeriet sticker ut på flera sätt i budbranschen. Verksamheten startade 2012 och drivs som en kooperativ, en ekonomisk förening.

Plings grundare hade en dubbel affärsidé. Det ena var att utveckla moderna transportcyklar. Det andra var att starta en budverksamhet för att visa att konceptet fungerar.

Resultatet blev åkeriet Pling transport och bolaget Velove, som designar och bygger cyklarna. Velove siktar brett och säljer sina produkter både i Sverige och i andra europeiska länder.

Cykelåkeriet Pling transport
Stina Johansson sitter i ledningen för Pling, men jobbar också som bud. Hon tar över tvåhjulingen efter Thomas Röstell, som är en av grundarna till cykelåkeriet i Göteborg.

Stina Johansson och Thomas Röstell ingår båda i ledningen för Pling. Samtidigt tar de cykelpass, som övriga anställda.

I Plings koncept ingår ett rejält miljötänk. Stina Johansson säger:

– Alla anställda har ett miljöengagemang, om än i olika grad. En del söker sig till oss för att de har ett starkt cykelintresse. Vi har fått spontana ansökningar från personer som ledsnat på sina kontorsjobb. En skrev: ”Jag struntar i vad ni erbjuder för lön, bara jag får vara ute röra på mig…”

Både Stina Johansson och Thomas Röstell beskriver samhällsutvecklingen och trafiksituationen i storstäderna som ohållbar.

– Städerna kommer att tvingas begränsa biltrafiken mer och mer, säger Stina Johansson. Alla vill ju ha en människovänligare stad. Dagens kunder förväntar sig leveranser på minuten när. För bud fungerar inte en trafiksituation där det är ovisst om en och samma resa tar 15 minuter eller en timme. Därför är cykeln mer produktiv och pålitlig.

Thomas Röstell har precis avverkat ett förmiddagspass på en tvåhjulig cykel med påhängsvagn. Han har letat upp gamla fotografierna där cyklar, lådcyklar, var ett givet inslag i stadsmiljön.

– Vi vill komma tillbaka dit, säger han.

Många av Plings kunder är företag eller institutioner, bland annat Göteborgs universitet. Buden kör ut lunchmat, gods, blommor, bröd, datorer, möbler – ja, det mesta som ryms i skåpen. Bland de mer spektakulära är brudpar, som beställt cykelskjuts. På kvällarna kör Pling ut e-handelspaket till privatpersoner.

Sedan någon månad tillbaka servar cykelbuden elva kommunala förskolor med lunchmat. Det var det uppdraget som bäddade för kollektivavtalet. Matleveranserna utförs av ett bussföretag som länge haft avtal med Transport. Om Pling ville bli underentreprenör till bussbolaget behövdes ett kollektivavtal.

Thomas Röstell säger:

– Vi hade kollektivavtal på agendan redan innan. Ett första steg var att betala avtalsenliga löner. Vi vill ha bra villkor för vår personal.

På försommaren inleddes dialogen med Transports Göteborgsavdelning. Ett problem är att inget av de rikstäckande kollektivavtalen som Transport har i portföljen reglerar villkoren för cykelbud.

Ombudsman Mats Andersson snickrade ihop ett nytt avtal som parterna nu enats om. Han säger:

– Det är en kombination av kollektivavtalen för åkeri/terminal och taxi. Fast det baseras helt på fast månadslön. Procentlönen som är vanligt i taxi finns inte. Lönen är okej, tycker jag. Den ligger i nivå med vad budbilsförare med b-körkort får.

– Jag hoppas att avtalet med Pling kan bli ett embryo till fler avtal som reglerar villkoren för landets cykelbud.

Överenskommelsen med Pling började gälla den 1 september 2019. För att cykelåkeriet skulle få tid att ställa om sker en löneuppräkning vid årsskiftet. Då blir lönen 24 305 kronor för bud som har två år i yrket. Begynnelselönen är några hundralappar lägre, 23 824 kronor.

Plingavtalet har flera skrivningar som flyttar fram positionerna för de anställda. Bland annat ska schema meddelas 14 dagar i förväg och det finns begränsningar för möjligheten att stapla vikariat och visstidsanställningar på varandra. Dessutom ska intjänad tjänstepension redovisas på lönespecifikationen, ett krav som Transports brottas med länge på andra avtalsområden.

Stina Johansson och Thomas Röstell är också nöjda med uppgörelsen. De hoppas att ett kollektivavtal ska locka nya kunder.

Just nu har Pling fullt upp. Förra året dubblerades omsättningen och 2019 ser ut att sluta likadant. Hur ser framtidsplanerna ut?

Thomas Röstell igen:

– Vi ville bevisa att cykel är ett reellt alternativ i budbranschen. Vi ville också visa på en mer demokratisk affärsmodell, genom kooperativ.

– Om det ska bli ekonomiskt hållbart, och få större genomslag för miljön, behöver vi växa. Vi får redan förfrågningar från kunder som vill utöka. Om ett par år tror jag att Pling transport kommer att finnas i fler svenska storstäder. Och kanske i någon stad ute i Europa. Som London eller Berlin.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Thomas Wellerstedt Pansinär tidgare Facklig Ombord w:
    14 februari, 2021

    En bra artikel om när transporter att Kollektivavtal kan vara plus för företags utveckling !

Lästips:

Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Transport får många frågor om kabinavtalet

Flyg. Den 1 februari tog Transport över avtalet för flygets kabinpersonal från Unionen. Nu är arbetet med ett nytt kollektivavtal i full gång.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så blir taxitelefonisternas fackbyte till Unionen

Taxiväxel. Som en del i gränsdragningsuppgörelsen mellan Transport och Unionen går taxitelefonisterna över till Unionen.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.