Close
Kalle Hederos Eriksson har jobbat som cykelbud på Pling transport i tre år.
Close

Cykelåkeri tecknar avtal med Transport

Bud. Cykelbud med reglerad arbetstid och fast lön på 24 300 kronor i månaden. Finns det? I Göteborg har cykelåkeriet Pling transport gått i bräschen och tecknat kollektivavtal med Transport.

– Det är väldigt positivt. Här har vi en aktör som visar att går att bedriva cykelbudsverksamhet med seriösa villkor, säger ombudsman Mats Andersson, som förhandlat fram det lokala företagsavtalet med Pling.

I Norge strejkar cykelbuden på Foodora och i Sverige får facket mängder av vittnesmål från bud som sliter hårt för usel betalning.

I Göteborg bromsar Kalle Hederos Eriksson in med lådcykeln utanför en förskola. Han ska leverera lunchmaten.

Ungarna tittar nyfiket på cykeln. Det gör andra trafikanter också. Cykelåkeriet Pling har byggt upp sin verksamhet kring futuristiska hojjar. Den mest avancerade modellen är 14-växlad, sex-hjulig, lastar 200 kilo och kostar runt 100 000 kronor.

Pling har enklare varianter också. Gemensamt för alla är de har noga utprovad fjädring så att exempelvis glas, semlor och hamburgare fortfarande ser ut som glas, semlor och hamburgare när de kommer fram. Cyklarna är också el-assisterande. Det vill säga föraren måste trampa och vid 25 kilometers hastighet upphör elmotorn att driva på.

– Fordonen klassas som cyklar och det gör att vi får åka på cykelbanorna. På det sättet undviker vi att fastna i bilköer, säger Stina Johansson.

Hon har jobbat fyra år på Pling och är cykelbud, marknadsansvarig och styrelseordförande. Cykelåkeriet sticker ut på flera sätt i budbranschen. Verksamheten startade 2012 och drivs som en kooperativ, en ekonomisk förening.

Plings grundare hade en dubbel affärsidé. Det ena var att utveckla moderna transportcyklar. Det andra var att starta en budverksamhet för att visa att konceptet fungerar.

Resultatet blev åkeriet Pling transport och bolaget Velove, som designar och bygger cyklarna. Velove siktar brett och säljer sina produkter både i Sverige och i andra europeiska länder.

Cykelåkeriet Pling transport
Stina Johansson sitter i ledningen för Pling, men jobbar också som bud. Hon tar över tvåhjulingen efter Thomas Röstell, som är en av grundarna till cykelåkeriet i Göteborg.

Stina Johansson och Thomas Röstell ingår båda i ledningen för Pling. Samtidigt tar de cykelpass, som övriga anställda.

I Plings koncept ingår ett rejält miljötänk. Stina Johansson säger:

– Alla anställda har ett miljöengagemang, om än i olika grad. En del söker sig till oss för att de har ett starkt cykelintresse. Vi har fått spontana ansökningar från personer som ledsnat på sina kontorsjobb. En skrev: ”Jag struntar i vad ni erbjuder för lön, bara jag får vara ute röra på mig…”

Både Stina Johansson och Thomas Röstell beskriver samhällsutvecklingen och trafiksituationen i storstäderna som ohållbar.

– Städerna kommer att tvingas begränsa biltrafiken mer och mer, säger Stina Johansson. Alla vill ju ha en människovänligare stad. Dagens kunder förväntar sig leveranser på minuten när. För bud fungerar inte en trafiksituation där det är ovisst om en och samma resa tar 15 minuter eller en timme. Därför är cykeln mer produktiv och pålitlig.

Thomas Röstell har precis avverkat ett förmiddagspass på en tvåhjulig cykel med påhängsvagn. Han har letat upp gamla fotografierna där cyklar, lådcyklar, var ett givet inslag i stadsmiljön.

– Vi vill komma tillbaka dit, säger han.

Många av Plings kunder är företag eller institutioner, bland annat Göteborgs universitet. Buden kör ut lunchmat, gods, blommor, bröd, datorer, möbler – ja, det mesta som ryms i skåpen. Bland de mer spektakulära är brudpar, som beställt cykelskjuts. På kvällarna kör Pling ut e-handelspaket till privatpersoner.

Sedan någon månad tillbaka servar cykelbuden elva kommunala förskolor med lunchmat. Det var det uppdraget som bäddade för kollektivavtalet. Matleveranserna utförs av ett bussföretag som länge haft avtal med Transport. Om Pling ville bli underentreprenör till bussbolaget behövdes ett kollektivavtal.

Thomas Röstell säger:

– Vi hade kollektivavtal på agendan redan innan. Ett första steg var att betala avtalsenliga löner. Vi vill ha bra villkor för vår personal.

På försommaren inleddes dialogen med Transports Göteborgsavdelning. Ett problem är att inget av de rikstäckande kollektivavtalen som Transport har i portföljen reglerar villkoren för cykelbud.

Ombudsman Mats Andersson snickrade ihop ett nytt avtal som parterna nu enats om. Han säger:

– Det är en kombination av kollektivavtalen för åkeri/terminal och taxi. Fast det baseras helt på fast månadslön. Procentlönen som är vanligt i taxi finns inte. Lönen är okej, tycker jag. Den ligger i nivå med vad budbilsförare med b-körkort får.

– Jag hoppas att avtalet med Pling kan bli ett embryo till fler avtal som reglerar villkoren för landets cykelbud.

Överenskommelsen med Pling började gälla den 1 september 2019. För att cykelåkeriet skulle få tid att ställa om sker en löneuppräkning vid årsskiftet. Då blir lönen 24 305 kronor för bud som har två år i yrket. Begynnelselönen är några hundralappar lägre, 23 824 kronor.

Plingavtalet har flera skrivningar som flyttar fram positionerna för de anställda. Bland annat ska schema meddelas 14 dagar i förväg och det finns begränsningar för möjligheten att stapla vikariat och visstidsanställningar på varandra. Dessutom ska intjänad tjänstepension redovisas på lönespecifikationen, ett krav som Transports brottas med länge på andra avtalsområden.

Stina Johansson och Thomas Röstell är också nöjda med uppgörelsen. De hoppas att ett kollektivavtal ska locka nya kunder.

Just nu har Pling fullt upp. Förra året dubblerades omsättningen och 2019 ser ut att sluta likadant. Hur ser framtidsplanerna ut?

Thomas Röstell igen:

– Vi ville bevisa att cykel är ett reellt alternativ i budbranschen. Vi ville också visa på en mer demokratisk affärsmodell, genom kooperativ.

– Om det ska bli ekonomiskt hållbart, och få större genomslag för miljön, behöver vi växa. Vi får redan förfrågningar från kunder som vill utöka. Om ett par år tror jag att Pling transport kommer att finnas i fler svenska storstäder. Och kanske i någon stad ute i Europa. Som London eller Berlin.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Thomas Wellerstedt Pansinär tidgare Facklig Ombord w:
    14 februari, 2021

    En bra artikel om när transporter att Kollektivavtal kan vara plus för företags utveckling !

Lästips:

Transportarbetarens logga

Branschöverenskommelse mellan Sobona och Transport

Avtal 2025. Den 14 april kom Transport överens om nya branschöverenskommelser med Sobona gällande bland annat arbetstagare inom civilflygområdet och miljöarbetare inom vatten och miljö. Ett tvåårigt avtal i nivå med Industrimärket, vilket är 6,4 procent.

Transports första förhandling om kabinavtal i gång

Kabinavtalet. Tisdagen den 15 april 2025 drog förhandlingarna om ett nytt centralt kabinavtal i gång. Utmaningen: Att jämka viljorna från ett tiotal företagsavtal.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.

Branschöverenskommelse mellan Sobona och Transport

Avtal 2025. Den 14 april kom Transport överens om nya branschöverenskommelser med Sobona gällande bland annat arbetstagare inom civilflygområdet och miljöarbetare inom vatten och miljö. Ett tvåårigt avtal i nivå med Industrimärket, vilket är 6,4 procent.

LO:s man om makt och möjligheter

Politik. Johan Danielsson gör sin andra mandatperiod som ledamot av Europarlamentet: Kamp mot arbetslivskriminalitet och lönedumpning, obligatoriska sociala krav vid upphandlingar, nollvision om arbetsplatsolyckor. Och fungerande kontroll.

Avtal 2025

Förhandlingar för mackanställda har startat

Bensin- och garageavtalet. På måndagen började Transportarbetareförbundet och Motorbranschens Arbetsgivareförbund förhandla om ett nytt kollektivavtal för anställda vid bensinstationer. Totalt går över 3 700 personer på avtalet.

Birminghams renhållare strejkar och sopbergen växer

Miljö. Miljöarbetarna i Storbritanniens näst största stad, Birmingham, har strejkat i över en månad. Konflikten handlar om arbetsvillkor och sänkta löner. Under tiden fylls gatorna av sopor, nu cirka 17 000 ton, som drar till sig fåglar, råttor, kackerlackor och rävar.

Nya krav på sopsortering ändrar arbetsrutiner

Miljöarbete. Skärpta krav på sopsortering påverkar arbetet med hämtning av avfall. Och nya transporter har tillkommit, som när textilberg fraktas från Östersund till Södertälje.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.