Close
Kalle Hederos Eriksson har jobbat som cykelbud på Pling transport i tre år.
Close

Cykelåkeri tecknar avtal med Transport

Bud. Cykelbud med reglerad arbetstid och fast lön på 24 300 kronor i månaden. Finns det? I Göteborg har cykelåkeriet Pling transport gått i bräschen och tecknat kollektivavtal med Transport.

– Det är väldigt positivt. Här har vi en aktör som visar att går att bedriva cykelbudsverksamhet med seriösa villkor, säger ombudsman Mats Andersson, som förhandlat fram det lokala företagsavtalet med Pling.

I Norge strejkar cykelbuden på Foodora och i Sverige får facket mängder av vittnesmål från bud som sliter hårt för usel betalning.

I Göteborg bromsar Kalle Hederos Eriksson in med lådcykeln utanför en förskola. Han ska leverera lunchmaten.

Ungarna tittar nyfiket på cykeln. Det gör andra trafikanter också. Cykelåkeriet Pling har byggt upp sin verksamhet kring futuristiska hojjar. Den mest avancerade modellen är 14-växlad, sex-hjulig, lastar 200 kilo och kostar runt 100 000 kronor.

Pling har enklare varianter också. Gemensamt för alla är de har noga utprovad fjädring så att exempelvis glas, semlor och hamburgare fortfarande ser ut som glas, semlor och hamburgare när de kommer fram. Cyklarna är också el-assisterande. Det vill säga föraren måste trampa och vid 25 kilometers hastighet upphör elmotorn att driva på.

– Fordonen klassas som cyklar och det gör att vi får åka på cykelbanorna. På det sättet undviker vi att fastna i bilköer, säger Stina Johansson.

Hon har jobbat fyra år på Pling och är cykelbud, marknadsansvarig och styrelseordförande. Cykelåkeriet sticker ut på flera sätt i budbranschen. Verksamheten startade 2012 och drivs som en kooperativ, en ekonomisk förening.

Plings grundare hade en dubbel affärsidé. Det ena var att utveckla moderna transportcyklar. Det andra var att starta en budverksamhet för att visa att konceptet fungerar.

Resultatet blev åkeriet Pling transport och bolaget Velove, som designar och bygger cyklarna. Velove siktar brett och säljer sina produkter både i Sverige och i andra europeiska länder.

Cykelåkeriet Pling transport
Stina Johansson sitter i ledningen för Pling, men jobbar också som bud. Hon tar över tvåhjulingen efter Thomas Röstell, som är en av grundarna till cykelåkeriet i Göteborg.

Stina Johansson och Thomas Röstell ingår båda i ledningen för Pling. Samtidigt tar de cykelpass, som övriga anställda.

I Plings koncept ingår ett rejält miljötänk. Stina Johansson säger:

– Alla anställda har ett miljöengagemang, om än i olika grad. En del söker sig till oss för att de har ett starkt cykelintresse. Vi har fått spontana ansökningar från personer som ledsnat på sina kontorsjobb. En skrev: ”Jag struntar i vad ni erbjuder för lön, bara jag får vara ute röra på mig…”

Både Stina Johansson och Thomas Röstell beskriver samhällsutvecklingen och trafiksituationen i storstäderna som ohållbar.

– Städerna kommer att tvingas begränsa biltrafiken mer och mer, säger Stina Johansson. Alla vill ju ha en människovänligare stad. Dagens kunder förväntar sig leveranser på minuten när. För bud fungerar inte en trafiksituation där det är ovisst om en och samma resa tar 15 minuter eller en timme. Därför är cykeln mer produktiv och pålitlig.

Thomas Röstell har precis avverkat ett förmiddagspass på en tvåhjulig cykel med påhängsvagn. Han har letat upp gamla fotografierna där cyklar, lådcyklar, var ett givet inslag i stadsmiljön.

– Vi vill komma tillbaka dit, säger han.

Många av Plings kunder är företag eller institutioner, bland annat Göteborgs universitet. Buden kör ut lunchmat, gods, blommor, bröd, datorer, möbler – ja, det mesta som ryms i skåpen. Bland de mer spektakulära är brudpar, som beställt cykelskjuts. På kvällarna kör Pling ut e-handelspaket till privatpersoner.

Sedan någon månad tillbaka servar cykelbuden elva kommunala förskolor med lunchmat. Det var det uppdraget som bäddade för kollektivavtalet. Matleveranserna utförs av ett bussföretag som länge haft avtal med Transport. Om Pling ville bli underentreprenör till bussbolaget behövdes ett kollektivavtal.

Thomas Röstell säger:

– Vi hade kollektivavtal på agendan redan innan. Ett första steg var att betala avtalsenliga löner. Vi vill ha bra villkor för vår personal.

På försommaren inleddes dialogen med Transports Göteborgsavdelning. Ett problem är att inget av de rikstäckande kollektivavtalen som Transport har i portföljen reglerar villkoren för cykelbud.

Ombudsman Mats Andersson snickrade ihop ett nytt avtal som parterna nu enats om. Han säger:

– Det är en kombination av kollektivavtalen för åkeri/terminal och taxi. Fast det baseras helt på fast månadslön. Procentlönen som är vanligt i taxi finns inte. Lönen är okej, tycker jag. Den ligger i nivå med vad budbilsförare med b-körkort får.

– Jag hoppas att avtalet med Pling kan bli ett embryo till fler avtal som reglerar villkoren för landets cykelbud.

Överenskommelsen med Pling började gälla den 1 september 2019. För att cykelåkeriet skulle få tid att ställa om sker en löneuppräkning vid årsskiftet. Då blir lönen 24 305 kronor för bud som har två år i yrket. Begynnelselönen är några hundralappar lägre, 23 824 kronor.

Plingavtalet har flera skrivningar som flyttar fram positionerna för de anställda. Bland annat ska schema meddelas 14 dagar i förväg och det finns begränsningar för möjligheten att stapla vikariat och visstidsanställningar på varandra. Dessutom ska intjänad tjänstepension redovisas på lönespecifikationen, ett krav som Transports brottas med länge på andra avtalsområden.

Stina Johansson och Thomas Röstell är också nöjda med uppgörelsen. De hoppas att ett kollektivavtal ska locka nya kunder.

Just nu har Pling fullt upp. Förra året dubblerades omsättningen och 2019 ser ut att sluta likadant. Hur ser framtidsplanerna ut?

Thomas Röstell igen:

– Vi ville bevisa att cykel är ett reellt alternativ i budbranschen. Vi ville också visa på en mer demokratisk affärsmodell, genom kooperativ.

– Om det ska bli ekonomiskt hållbart, och få större genomslag för miljön, behöver vi växa. Vi får redan förfrågningar från kunder som vill utöka. Om ett par år tror jag att Pling transport kommer att finnas i fler svenska storstäder. Och kanske i någon stad ute i Europa. Som London eller Berlin.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Thomas Wellerstedt Pansinär tidgare Facklig Ombord w:
    14 februari, 2021

    En bra artikel om när transporter att Kollektivavtal kan vara plus för företags utveckling !

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

”Det är modernt slaveri” säger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 år, om plattformsbolagens villkor.

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.