Close
Mellan Munkatorp och trafikplatsen Norrplan upphör gulmarkeringen som betyder att fordonen får väga upp till 74 ton.
Close

Cykelväg hindrar 74-tonsbilar

Åkeri. Runt tolv procent av de statliga vägarna tillåter numera tyngre lastbilar. Bra, tycker lastbilschauffören Petra Åhlén och hennes chef. Ända till hon förstorade upp kartan och såg att en liten snutt av E18 hindrar hennes rutt med 74-tonsbilen. Orsak: en cykelbana.

– Jag tänkte att Trafikverket måste ha missat något, säger Bo Zetterman, vd på åkeriet Josef Lindberg i Sandarne i Söderhamn.

Han är mycket nöjd med riksdagens beslut från 2017 att lastbilar som väger 74 ton ska tillåtas på vissa vägar. När sedan Trafikverket såg ut ge den högsta bärighetsklassen på den rutt som går mellan Sandarne och Aspa bruk, vid Askersund, blev han ännu nöjdare. Det handlar om en sträcka på cirka 38 mil.

”BK4-vägarna är inte utmärkta med några särskilda vägmärken. Det är helt enkelt kartan som gäller”, skriver Trafikverket på sin hemsida.

Petra Åhlén. Foto: Lena Blomquist

Så chauffören Petra Åhlén förstorade upp kartan till max. Då upptäckte hon att E18, mellan två trafikplatser i Örebro, inte var godkänd för 74 ton. Knappt två kilometer, en minuts körtid enligt gps:en.

– Jag gillar inte att bryta mot reglerna och det gör inte åkeriet heller, säger hon.

Alltså blir det 64-tonsbilar på sträckan, vilket innebär flera transporter för samma godsmängd.

– Och jag som tänker på miljön, suckar Petra Åhlén.

Både hon och chefen håller det för sannolikt att andra åkerier inte har upptäckt detta – eller i vissa fall kör på som om de inte hade zoomat in Trafikverkets karta.

– Det blir negativt för konkurrensen, konstaterar Bo Zetterman.

Orsaken till avbrottet i bärighet är en cykelbana som passerar under E18.

– Vägen klarar inte den tunga belastningen just där enligt våra kriterier, säger Kenneth Natanaelsson på Trafikverket.

Han beskriver problemet utifrån myndighetens sida:

– Vi har som grundprincip att inte öppna ett vägnät för 74 ton om det inte håller hela vägen. Men här valde vi ändå att öppna på båda sidor om bron över cykelbanan, för dem som kör på någondera sidan.

Nu väntar förstärkning av E18 där vägen passerar över cykelstråket. Ärendet ska utredas av myndigheten, men ingen tidsplan finns. Nästa översyn av bärighetsklassningen i Örebro län sker 2022, enligt Trafikverkets region.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett femte tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.