Cykelväg hindrar 74-tonsbilar
Åkeri. Runt tolv procent av de statliga vägarna tillåter numera tyngre lastbilar. Bra, tycker lastbilschauffören Petra Åhlén och hennes chef. Ända till hon förstorade upp kartan och såg att en liten snutt av E18 hindrar hennes rutt med 74-tonsbilen. Orsak: en cykelbana.
– Jag tänkte att Trafikverket måste ha missat något, säger Bo Zetterman, vd på åkeriet Josef Lindberg i Sandarne i Söderhamn.
Han är mycket nöjd med riksdagens beslut från 2017 att lastbilar som väger 74 ton ska tillåtas på vissa vägar. När sedan Trafikverket såg ut ge den högsta bärighetsklassen på den rutt som går mellan Sandarne och Aspa bruk, vid Askersund, blev han ännu nöjdare. Det handlar om en sträcka på cirka 38 mil.
”BK4-vägarna är inte utmärkta med några särskilda vägmärken. Det är helt enkelt kartan som gäller”, skriver Trafikverket på sin hemsida.
Så chauffören Petra Åhlén förstorade upp kartan till max. Då upptäckte hon att E18, mellan två trafikplatser i Örebro, inte var godkänd för 74 ton. Knappt två kilometer, en minuts körtid enligt gps:en.
– Jag gillar inte att bryta mot reglerna och det gör inte åkeriet heller, säger hon.
Alltså blir det 64-tonsbilar på sträckan, vilket innebär flera transporter för samma godsmängd.
– Och jag som tänker på miljön, suckar Petra Åhlén.
Både hon och chefen håller det för sannolikt att andra åkerier inte har upptäckt detta – eller i vissa fall kör på som om de inte hade zoomat in Trafikverkets karta.
– Det blir negativt för konkurrensen, konstaterar Bo Zetterman.
Orsaken till avbrottet i bärighet är en cykelbana som passerar under E18.
– Vägen klarar inte den tunga belastningen just där enligt våra kriterier, säger Kenneth Natanaelsson på Trafikverket.
Han beskriver problemet utifrån myndighetens sida:
– Vi har som grundprincip att inte öppna ett vägnät för 74 ton om det inte håller hela vägen. Men här valde vi ändå att öppna på båda sidor om bron över cykelbanan, för dem som kör på någondera sidan.
Nu väntar förstärkning av E18 där vägen passerar över cykelstråket. Ärendet ska utredas av myndigheten, men ingen tidsplan finns. Nästa översyn av bärighetsklassningen i Örebro län sker 2022, enligt Trafikverkets region.