Snabbkoll / Avtalsrörelsen Illustration

Då kommer den nya lönen

Snabbkoll. Avtalsrörelsen – smaka på ordet. Transportarbetaren borrar under vintern ner sig på djupet i de olika branscherna. Här kommer basfakta för dig som vill hänga med.

1. Vad gäller det egentligen?

Närmare tre miljoner anställda i hela Sverige ska få nya löneavtal under 2020. Det handlar om 485 avtal i olika branscher. Både arbetare, tjänstemän och akademiker väntar på lönehöjningarna.

2. Hur går det till?

Fackförbund och arbetsgivare förhandlar med varandra. De brukar mötas i en kompromiss utifrån sina krav respektive bud.

3. Kan det bli strejk?

Ja, facken kan ta fram sina kraftfullaste vapen när avtalen upphör att gälla: strejk och blockad. Arbetsgivarnas moteld är lockout, när anställda stängs av från jobbet utan lön. Den mest uthålliga parten kan då få igenom mer än motparten var beredd att gå med på. Själv får du som medlem betalt från Transport om du blir uttagen i strejk eller lockout.

4. Om parterna ändå inte kan enas?

Statliga Medlingsinstitutet har uppdraget att försöka få fack och arbetsgivare att komma överens. Erfarna medlare (som tidigare jobbat för fack eller arbetsgivare) kliver in när det är risk för stridsåtgärder som strejk eller lockout. De ställer också upp när parterna gemensamt ber om det.

5. Hur mycket pengar ser det ut att bli?

De flesta LO-förbunden har enats om att kräva tre procent högre löner. Lågavlönade kan få mer. Facken driver att de ska få ett fast lönepåslag i kronor, som ger en större summa än procenten. Slutsumman vet vi inte förrän avtalen är underskrivna av båda parter.

6. När kommer den nya lönen?

Den 1 april är det tänkt att de flesta av Transports avtal börjar gälla. Till exempel det största: transportavtalet. Den 1 maj gäller för bland andra hamnarbetare och tidningsbud. En månad senare ska bevakningsbranschen ha nya avtal. Till slut ska flygteknikerna, som sista transportbransch, få nya löner den 1 november.

7. Om förhandlingarna inte är klara i tid?

Då fortsätter den gamla lönen att betalas ut. Men höjningen börjar normalt gälla från det datum som avtalet löpte ut och då kommer de pengarna senare.

8. Bestämmer industrin vad vi ska få?

Det är riktigt att löneuppgörelserna för facken som jobbar i industrin sedan länge är en norm – eller ett märke – för förhandlingarna i övriga branscher. I år har ett par förbund brutit sig ur LO:s samordning och förhandlar på egen hand. Kommunal och Pappers försöker på det sättet att slippa vara bundna av industrins lönenivåer.

9. Hur tänker Transport om det?

Det förs en diskussion om lönenivåerna i varje bransch under förhandlingarna. En hel del andra villkor kommer också upp under avtalsrörelsen. Det handlar om till exempel arbetsmiljö, fortbildning, arbetstider, pensioner, försäkringar, integriteten i arbetslivet, som kamera- och gps-

övervakning. Transport jobbar för att kollektivavtalen ska bli bättre för de anställda.

10. Vem förhandlar för Transport?

I mötet med arbetsgivarna finns fackförbundets ordförande Tommy Wreeth, avtalssekreterare Peter Winstén och en eller två centrala ombudsmän för den bransch det handlar om. Bakom sig har de en delegation av fackligt aktiva från branschen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Alexander Sundqvist:
    10 mars, 2020

    Kolla på det här med lön efter färdskrivaren efter som transport styrelsen vill att arbetstiden ska stämma mot färdskrivaren. Så blir det ju så att åkare kommer kunna skriva lön efter färdskrivare.Börjar bli för mycket regler å kontroller bara för att göra sitt jobb. Finns ju ingen bransch som är så kontrollerad.

  2. Marko Torvinen:
    31 januari, 2020

    Inlägget säger inte mig så mycket.
    Gå istället ut med vilka punkter som ni prioriterar först i förhandlingen.
    Lycka till.👍

  3. Baloo Engström:
    30 januari, 2020

    Lastbilschaufför här, 3procent är för lågt. Med de kraven om flexibilitet som råder, samt den växande chaufförsbristen. Så borde höjningen vara 7,5-9 procent årligen. Samt Ob och övertid i procentsatser av timlönen, likt handels.

  4. Mirre:
    30 januari, 2020

    Jag tycker att Förbundet måste se över OB-tillägg. DVS för natt arbete. Det kan inte gälla samma Ob för arbete kl.19 och kl. 2 på natten.

  5. Magnus Rahm:
    30 januari, 2020

    Med tanke på att vi i transport ligger så fruktansvärt efter i löneökning kontra industrin samt dödligheten och riskerna är betydligt högre inom transportsektorn samt den enorma brist på chafförer som råder borde det ju vara en rejäl ökning på lönen samt flera tillägg.

Lästips:

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Elektrifiering av transportsektorn

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.