Ledare

Då skåningarna flyr undan havet

Ledare. Mycket talar för att delar av Skåne kommer att läggas under vatten när klimateffekten gör att havet stiger. Det är problematiskt. Risken finns att vi får stora strömmar av klimatflyktingar som söker sig norrut i Sverige, eftersom även Danmark och norra Tyskland väntas bli obeboeligt.

Skåningar har trots allt en egen kultur, egen flagga och en egen dialekt – som gör att det kan bli svårt för dem att få jobb här uppe.

Exempelvis äter skåningar ål. Det är en rödlistad art som är utrotningshotad.

Jag har hört att man slaktar ålen levande och att den fortsätter sprattla i stekpannan, även utan huvud. Sådan ålslakt bör förbjudas.

Många skåningar bär halsduk mot den ihållande vinden som blåser över låglandet. Halsdukar är lätta att dra upp över mun och näsa och försvårar identifiering på övervakningskameror. Kommer de hit bör halsdukar inte vara tillåtet på offentliga platser.

I Skåne är det vanligt att folk kör på friktionsdäck, utan dubb, på vintrarna. Det kommer att bli stora trafikproblem när de flyr mot Hallandsåsen och småländska höglandet.

Det vore tråkigt om många av flyktingarna skulle frysa ihjäl längs vägen. De umbäranden som kan väntas, och den svåra bostadsbristen här uppe i norr, gör att det vore betydligt bättre att hjälpa skåningarna på plats i deras hemlandskap. Helst innan vattnet stigit för mycket.

Man skulle kunna bygga särskilda invallningar och ställa upp husvagnar innanför murarna.

Naturligtvis blir det en stor koncentration av flyktingar här och det är ju en form av läger. För att undvika att de två orden sammankopplas på ett olyckligt sätt kan vi i proaktivt syfte jobba in namnet ”safe settlements”.

Varje SS-bosättning (namnet blev kanske inte optimalt ändå…) bör få en egen kommendant som ansvarar för att ordning och reda upprätthålls. Kameror och ordningsvakter bör vara igång dygnet runt.

Jag ser framför mig att bosättarna kan odla ris på de översvämmade åkrarna där vattnet inte är alltför djupt. För att bidra till sin egen försörjning.

Om skåningarna ändå försöker fly – för att få del av vårt välstånd – är det viktigt att vi upprätthåller principen om ”första landskap”. Det vill säga flyktingarna ska stanna och söka asyl i de landskap dit de först kommer. Antagligen Småland eller Halland.

Trycket kommer att bli stort på orter som Halmstad och Växjö och risken finns att flyktingar som riskerat livet i gistna ekor och gummibåtar motas bort. Vi bör inleda en dialog med Norge och Finland och ställa krav på att alla våra grannländer hjälper till, så att trycket inte bli för stort på ett enskilt nordiskt land.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Thorsten:
    7 oktober, 2018

    Transports egen interna ryggdunkarklubb bland kommentarerna.

    Jan Lindkvist raljerar och försöker trycka till skåningarna som gav Sverigedemokraterna ett väldigt högt valresultat.
    Det Jan inte förstår, eller inte vill förstå, är att de flesta SD-väljare inte känner något hudfärgshat eller avsky mot människor från andra länder.
    Däremot är det många av dem som upplever problem som följt med invandringen.
    Problem som ökat kraftigt som tex gruppvåldtäkter, överfallsvåldtäkter, personrån, skottlossningar mm.
    Anledningen till att SD ökat kraftigt är pga av att övriga partier likt en struts stoppar huvudet i sanden när problemen kommer på tal.
    Många, många, många SD-väljare är alltså inte rasister även om det är både enklare och trevligare för Jan Lindkvist att hålla sig till den tanken.
    De vill bara inte se sig själv eller sina nära och kära drabbas av brottslighet.

    Om våra, av medlemsavgifter, (högt) avlönade företrädare hade lagt samma energi på att jobba i medlemmarnas intresse som de gör på att smutskasta demokratiskt valda partier, hade vi kanske haft en grundlön som går att leva drägligt på.
    Vi borde ligga i paritet med maskinister och byggare, och där är vi långt ifrån.

  2. Gert Christensen:
    3 oktober, 2018

    Mycket bra sammanfattat Janne. Det är precis så här främlingsfientliga grupperingar vill hantera flyktingar.
    Märker på andra kommentarer att man inte tål att höra sanningen. Vem Som Då vill får ta åt sig. Förlåt om Dom Då kan tolkas som SD.

  3. Anders Kindmo:
    29 september, 2018

    Ja Du,Jan Lindkvist, försöker Du dej på satir och ironi, så har Du gruvligen misslyckats och humor finns inte i närheten, av din artikel. Jag förstår ju mycket väl att Du vill åt alla de som röstat på SD, här i Skåne och att det skall ses som ett inlägg mot de som gjort det.

    Detta med ål, måste jag göra dej besviken på, det stämmer inte.
    Du skriver om kommendant, vid läger, det är kanske något, det har Ni ju vana från, om man tänker på Tage Erlander historia (som för övrigt var bra politiker, trots detta svarta i hans historia).

    Det finns mycket mer att skriva, men detta får räcka.
    Ser fram emot, kommande somrar, då vi kanske slipper rikssvenskar här i Skåne..
    Säger som Edvard Persson: Vi klarar oss nog ändå!

    Med gemytliga och fackliga hälsningar
    Från Skåne

    P.s Får Ni svårt med mat i den tärande delen av Sverige, så kan vi skicka lite bistånd från Sveriges korn- och köttbod

  4. Mats:
    26 september, 2018

    Äntligen någon som satt på pränt vad en rikssvensk känner när man är i Skåne.

  5. Ragnar Gråsvoll:
    26 september, 2018

    Helt Sant. Den svenska flyktingdebatten är allt för inskränkt. Och kortsynt. Utan perspektiv. Vad du skriver är inte bara en humoristiska kommentar - utan t.o.m. troligt - i värsta fall.
    Men vi har plats för många fler i vårt långa land, så det vandrar inga kor på isen. Det är hur som helst på tiden att vi återerövrar och odlar upp våra stendöda granöknar och Danskar / Skåningar lär ju vara bra på lantbruk. Bara trevligt med lite fler melodiska diftonger i Svenskan. Är för övrigt säker på att både Norge och Finland ställer opp. - Men det är en helt annan diskussion...

  6. Peter Lundström:
    26 september, 2018

    En mycket bra och aktuell artikel.

  7. Peter Blom:
    26 september, 2018

    Oroa dig inte, en skåning klarar sig alltid och löser även detta problem😂😂😂😂😂

  8. Kenneth Pettersson:
    25 september, 2018

    Tack Janne!
    En relevant artikel, mycket bra och väldigt aktuell i dessa dagar.
    Då jag är skåning, så är det bra att vara förberedd på mottagandet.

Lästips:

Både barn och barnbarn har fått åka med Erika Trell i lastbilshytten under årens lopp.

I början fick Erika mycket gliringar från äldre män

Mötet. Erika Trell har jobbat inom transportbranschen sedan 1987. Sedan dess har mycket förändrats, men Erikas passion för chaufförsyrket är fortfarande kvar.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Pengar men också tid

Ledare. Så stor löneökning skulle du haft för att matcha pris­ökningarna. Det var en rubrik i Dagens Nyheter (DN 9/9–2024 ) som fångade mitt intresse.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.