Debatt

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Torsdagen den 17 oktober 2024 slöt alltså Region Värmland genom Värmlandstrafik åter avtal med ett skandalomsusat taxiföretag utan kollektivavtal som ska köra servicetrafik – färdtjänst och skolskjutsar bland annat –  i fyra år med start den 1 maj 2025

Vi vet ju hur det slutade sist med indraget trafiktillstånd, vilket ledde till att Värmlandstrafik plötsligt fick avbryta kontraktet. De bolag som körde tidigare ställde upp och löste problemen från ena dagen till nästa dag.

Man går ut i media och berättar att, nu kommer vi spara 20 miljoner kronor per år i fyra år. Men man berättar inte hur dessa besparingar ska kunna ske med bibehållen kvalitét, sociala villkor, god arbetsmiljö, Fora-försäkringar och inte minst löner enligt kollektivavtalet mellan Transport och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) för taxiförare.

För det kommer inte gå att köra fordonen billigare, de kostar lika mycket i inköp, bränsle och underhåll oavsett om man har kollektivavtal eller inte. I stället är det återigen chaufförerna som ska ta den ekonomiska kostnaden åt Region Värmland.

Detta genom kraftigt sänkta löner och orimlig arbetstid. För med sänkta löner, behöver man arbeta långt över heltidsmåttet på antingen 166,4 timmar eller 174 timmar per månad, beroende på om man arbetar helger och röda dagar, eller om man endast arbetar vardagar. För att få samma lön som man tidigare fått med kollektivavtal kommer nu chaufförerna tvingas arbeta minst 250 timmar per månad.

Värmlands befolkning behöver ha i åtanke när man sätter sig i ett fordon som kör servicetrafik, har chauffören arbetat drygt 200 timmar redan den här månaden, hur säker är då chauffören i trafiken? Kommer vi fram till målet utan att en allvarlig olycka sker? Det kan också påverka hastigheten, då det för ekonomins skull är viktigt att komma snabbt till nästa körning, vilket kommer leda till mycket höga hastigheter på de värmländska vägarna.

En taxichaufför som kör samhällsbetalda körningar ska enligt kollektivavtalet ha månadslön på mellan 26948 kronor per månad upp till 28084 kronor per månad. I timlön blir det från 161,95 kronor/timme till 168,77 kronor/timme beroende på hur många år man har i yrket. Högsta lönen kommer efter fyra år eller mer i yrket. Till detta tillkommer tillägg för obekväm arbetstid (30,50 kronor/timme), kvalificerad obekväm arbetstid (50,99 kronor/timme) och övertidsersättning (timlön gånger 1,5).

Vi har nu fått information att det nya företaget kommer att erbjuda tre alternativ. 1: Betala en timlön på 123 kr/timme. 2: Att chaufförerna ska bli egna företagare och hyra ett fordon av arbetsgivaren för otroliga 15 000 kronor per månad! Men det stoppar inte där, för chauffören ska också betala 15 procent på inkört kapital till arbetsgivaren, plus bränsle och underhåll på fordonet. 3: Arbeta med provisionslön, alltså ackordslön! Vad blir då kvar i lön till chauffören? Det kommer sluta i ekonomisk katastrof för den enskilde chauffören!

Taxichauffören har heller inga möjligheter att påverka vilka körningar man ska ta eller avstå ifrån. Fordonet är hela tiden knutet till Värmlandstrafiks beställningscentral i Munkfors.

Så till politikerna och tjänstemännen på Region Värmland och Värmlandstrafik, avbryt upphandlingen genast och gör om och rätt! När man ska ta fram upphandlingsunderlag, ta då kontakt med aktuellt fackförbund. Vi kommer då berätta vilka löner, arbetstider, raster och mycket mer som gäller för aktuell yrkesgrupp. Då kan ni också göra en bättre upphandling, och räkna på om anbuden är rimliga eller inte. Självklart ska företagen ha kollektivavtal, när det handlar om trafik som betalas med skattemedel! Det tjänar alla på, inte minst Region Värmland.

Ronnie Persson, taxichaufför i servicetrafiken sedan 2002, och skyddsombud

Svar från Anders Wahlén, servicetrafikchef Region Värmland:

Lön, semester och arbetstid tillämpas utifrån centrala avtal

Tack för att du bryr dig om servicetrafiken i Värmland. Det gör vi också. Därför ser vi fram emot alla de positiva förändringar som kommer i samband med att vi går in i ett nytt trafikavtal. Bortsett från det du skriver, att de nya avtalen kostar Värmlands skattebetalare 20 miljoner mindre per år, kommer vi nu också att kunna ge värmlänningarna samma service dygnet runt genom att hämta hem alla bokningar och trafikledning till beställningscentralen i Munkfors.

Den upphandling du skriver om och dess tilldelning har fattats beslut om av Region Värmlands kollektivtrafiknämnd som var eniga i sitt beslut. Förvaltningsrätten har också vid två tillfällen gett Region Värmland rätt vad gäller såväl upphandling som tilldelning.

Många delar i det du skriver bygger på felaktigheter, antaganden och rykten och vi vill nu försöka bemöta dessa så gott vi kan. Vi känner en oro över att den här typen av retorik skadar hela branschen.

Det företag som tilldelats flest bilar i upphandlingen, Cab in hand, har inte den historia du beskriver. Möjligen att du har blandat ihop företag.

Kollektivavtal kan inte krävas enligt Lagen om offentlig upphandling, men i avtalet kräver Region Värmland att alla de bolag som regionen tecknar avtal med minst tillämpar villkor och lön, semester och arbetstid enligt lägsta nivåer i det centrala kollektivavtalet i branschen mellan Svenska Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund, taxiavtalet-förare.

Cab in hand AB har som avsikt att teckna avtal och har de senaste dagarna sökt Värmlandsavdelningens ombudsman utan framgång. Cab in hand vill dock betona att även om bolaget inte har kollektivavtal idag så tillämpas villkor för lön, semester och arbetstid enligt Transports kollektivavtal. Bolaget har också avtal med Fora.  Cab in hand kommer inom kort att påbörja rekryteringsarbetet i Värmland. Här kommer alla villkor och lönenivåer att framgå. Bolaget har redan införskaffat 55 fabriksnya specialfordon som är levererade till Sverige, vilket borgar för en god arbetsmiljö för förarna.

Vi vill även ägna uppmärksamhet åt påståendet att det inte går att spara 20 miljoner per år med bibehållen kvalitet, sociala villkor, god arbetsmiljö, Fora försäkringar och löner i nivå med kollektivavtal. Priserna i det nya avtalet är inte låga jämfört med övriga Sverige. Däremot har Region Värmland haft – och har – höga ersättningar till de bolag som nu utför servicetrafiken i Värmland.

Exempel från övriga Sverige, bland annat vår färdtjänst i Karlstad, visar att det går att bedriva bra servicetrafik med dessa prisnivåer. Men kanske att bolagen får en mindre vinstmarginal än idag. Vidare innebär det nya avtalet en garanterad ersättning per timme (+200 kronor) för direktstyrda fordon, vilket är nytt och det som Cab in hand har avtal för.

När beställningscentralen tar över trafikledningen även nattetid kommer, som du skriver, inte längre taxibolagen att göra detta. Detta innebär att våra system kan planera in rast (exempelvis lunch) om trafikbolaget så önskar för samtliga förare, vilket vi tror snarare kommer att förbättra arbetsmiljön.

Anders Wahlén, servicetrafikchef, Region Värmland 

Replik till Anders Wahlén från Ronnie Persson:

Ja, det var Cab in Hand som jag syftade på, och jag har inte blandat ihop något. Jag fick i fredags eftermiddag reda på att de försökt nå vår ombudsman, alltså efter att min insändare skickats in till NWT.

Jag är den förste att verkligen hoppas att jag har fel angående den information jag fått om vilka löner och övriga villkor, med att bli underentreprenörer eller provisionslöner, som det sagts att de vill använda.

För är det så, att de avser att teckna kollektivavtal med Transport, så innebär det ju att alla chaufförer som de behöver anställa får behålla rätten till månadslön och tilläggen för obekväm arbetstid, kvalificerad obekväm arbetstid samt övertidsersättning helt enligt kollektivavtalet. Givetvis även semesterersättning och övrigt som ingår i kollektivavtalet för taxiförare.

Anders Wahlén och övriga Värmlandstrafik vet att jag i åratal försökt få till det här med ordentliga raster för lunch och toalettbesök för Värmlands taxichaufförer inom servicetrafiken. Därför glädjer det mig att man nu ska införa ett nytt trafikplaneringssystem, där man dessutom äntligen kan planera in chaufförernas raster enligt kollektivavtal och lagar.

Vill dock påpeka att raster ska tas på lämpliga ställen, med möjlighet till att värma medhavd mat och kunna uträtta sina eventuella toalettbesök.

För om ovanstående blir verklighet, med att Cab in Hand tecknar kollektivavtal med Transport (som givetvis ska följas också), och att Värmlandstrafiks nya trafikplaneringssystem med trafikledning dygnet runt fungerar, som dessutom ska ge chaufförerna raster efter ordning, ser jag inga problem med bytet av entreprenörer.

För vi, chaufförerna, är det viktigaste verktyget ni har, för att servicetrafiken ska fungera bra för Värmlands kunder som dagligen behöver åka färdtjänst och sjukresor med mera. Mår vi bra och har bra arbetsmiljö, så kommer vi också leverera en trygg, lugn och säker resa för våra kunder!

Väl mött i trafiken, Värmland!
Med vänliga hälsningar

Ronnie Persson, taxichaufför i servicetrafiken sedan 2002, och skyddsombud

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

”Det är modernt slaveri” säger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 år, om plattformsbolagens villkor.

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.