Däckjobb i Valbo – snart börjar ruschen!

På Euromaster i Valbo råder ett bedrägligt lugn. Inom ett par veckor kommer stormen. Då ska alla firmabilar, åkerier och privatpersoner skifta däck. Samtidigt. – Höstruschen är intensivast. Utan tvekan, säger Anders Lind, som tycker att hjultekniker är ett mer rättvisande namn på det jobb han och kollegorna har.

Däck är en vetenskap. Kanske inte att skifta dem, men väl att utveckla rätt form, gummiblandning, mönster och sedan avgöra vilket däck som passar för ett visst fordon och typ av körning.

Det påpekar Anders Lind som entusiastiskt guidar runt bland travar av däck i olika färgnyanser. Allt från fabriksnya blanksvarta till slitna gråa som avslöjar att hjulen hunnit avverka bortåt fyra, fem varv runt jorden.

Euromaster är en kedja kopplad till däcktillverkaren Michelin. Verkstäder finns över hela Europa.

En av dem ligger alltså i Valbo, kloss intill riksvägen mellan Gävle och Sandviken. Läget är strategiskt. Inom några mils radie finns gott om vanliga privatbilister, småfirmor och åkerier, men också tunga industrier som Sandvik och Korsnäs.

– Vi är faktiskt störst på entreprenadsidan, alltså på däck till tunga fordon. Vi har till och med egen verkstad och fast personal stationerad inne på Ovako och Sandvik, förklarar Anders Lind.

Han är både däckarbetare och rycker in i kundmottagningen när chefen, Per Fredberg, är ute på affärsbesök. Som i dag.

Lind ursäktar sig för en viss röra som råder inne i verkstaden. Orsaken är en omfattande ombyggnation. Ett nytt stort höglager är färdigställt och en del av lokalen har fått nytt golv. Där ska man kunna köra in hela lastbilsekipage, så att jobben inte behöver utföras på garageplanen.

En ”spontankund” rullar in på gården. Ett containerekipage har fått problem med ett hjul. Bromsen har legat på och antagligen orsakat en ”platta” – en slitskada som uppstår snabbt när däcket hasar mot vägen.

Fredrik Lövgren har jobbat på verkstaden i ett år. Han kryper in under trailern och justerar in domkraften. Någon minut senare granskar han däcken och hittar mycket riktigt ”plattan”.

Skadan är så djup att däcket måste kasseras. Chauffören och Fredrik knallar i väg till skogslagret. Här står äldre utbytta hjul som fortfarande kan göra tjänst någon månad – i väntan på det stora höstbytet.

För det är så det fungerar, berättar Anders Lind. Lastbilsdäck håller normalt i ett år och nästan alla åkerier försöker byta på senhösten, precis innan halkan slår till. Då har man bästa möjliga mönster över vintern och sedan får gummit rulla på över vår och sommar.

Det finns till och med däck som utvecklats speciellt för denna ettårs-cykel. I takt med att däcket slits kommer det fram sommaranpassad mönstring.

– Ett sånt däck bör förstås inte köras en säsong till, då blir det fel, förtydligar Anders Lind.

Han och kollegan Klasse Eriksson tar en snabb fika. Klasse är 69 år och rycker in och jobbar extra på Euromaster.

– Jag är ju pensionär, men det blev för segt att gå hemma. Jag har varit mackföreståndare och hållit på med bilar i hela mitt liv. Dagens är ungefär 100 gånger bättre än de på 1950-talet, betonar han.

Däcken då?

Anders och Klasse är rörande överens. Även däcken är bättre. Mycket bättre.

– Det gick väl lite mjukare med de gamla diagonaldäcken, men väghållningen var usel, säger Klasse.

Anders håller med:

– Dagens däck går tystare och mer ekonomiskt. Är bränslesnålare. De stora däcktillverkarna jobbar en hel del med miljöpåverkan också. De skadliga
HA-oljorna är borta. Även arbetsmiljön kan påverkas. Moderna däck är mer lättjobbade för oss.

På Euromaster i Valbo ger man inte mycket för lågprisdäcken från länder som Kina. Den allmänna uppfattningen i fikarummet är att man åker bättre och säkrare på måttligt nötta kvalitetsdäck än på nya ”Kina-däck”.

Kunderna avlöser varandra. De flesta är inbokade i förväg. Flera väktarbilar kommer för att skifta till vinterdäck.

En av dem har pyspunka. Lennart Randström plockar av hjulet och hittar en skruv som trängt igenom gummit.

– Väktare kör ofta inne på industriområden där del ligger en massa skräp på marken. De får ofta punktering, säger han och letar fram en särskild svampformad gummiplugg som ska täta hålet.

Lennart upptäcker dessutom en buckla på fälgen. Säger:

– Aluminiumfälgar är bara skit. Hade det varit plåt, hade man kunnat knacka till den lite. Nu måste fälgen förmodligen bytas.

När väktaren backat ut blir det plötsligt lugnt några minuter.

– Kom tillbaka om någon vecka, ler Anders Lind. Då är det säkert full fart. När första snön kommer sover jag bara hemma, i bästa fall. Något annat hinner man inte.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.