Däcksarbetare och tidningsbud riskerar dö i förtid

Däcksarbetare och tidningsbud hör till de yrkesgrupper där risken är störst att dö i förtid, enligt en färsk rapport från Statistiska centralbyrån om dödligheten inom olika yrken. Värst utsatta är dock arbetslösa.

Några djuplodande analyser av varför människor i vissa yrkesgrupper löper större risk att dö tidigare än andra har Statistiska centralbyrån inte gjort. Dödsorsakerna, yrkesgrupp för yrkesgrupp finns inte med i studien. Däremot hänvisar Örjan Hemström på SCB till generella orsaker. Att däckspersonal och tidningsdistributörer placerar sig så högt upp i riskgrupperna kommenterar han:

– Kraven på kvalifikationer är inte så höga i de här yrkena och generellt innebär det en högre dödlighet. Tittar man på statistiken så verkar utbildning vara ännu viktigare än yrke för hur länge man lever. Med vissa undantag.

Andra faktorer som spelar in är arbetsmiljö, löner, levnads- och kostvanor, rökning, alkoholkonsumtion och otrygghet i anställningen, räknar Örjan Hemström upp.

– Ju högre utbildning människor har, desto färre är det som röker, konstaterar han.

Sammanfattningsvis framgår, inte oväntat, att bättre arbetsmiljö, högre löner och hälsosammare levnadsvanor bidrar till längre liv.

När det gäller tidningsbuden pekar Transports centrala arbetsmiljöombudsman, Martin Miljeteig, på följderna av nattarbete. Att distributörerna tvingas ”vrida klockan bakåt”, jämfört med vår biologiska klocka, stiga upp i vargtimmen och jobba i högt tempo under en intensiv period. Miljeteig tror även att det hot och våld som distributörerna utsätts för kan spela in.

Beträffande natt- och skiftarbete har forskningsstudier också visat att det medför en ökad risk att drabbas av sömnstörningar, mag- och tarmsjukdomar, liksom hjärt- och kärlsjukdomar.

SCB har i sin färska rapport ”Yrke och dödlighet 2008-2012″ jämfört 113 olika yrkesgrupper. Sammanlagt ingår nästan 3,7 miljoner personer mellan 35 och 64 år i undersökningen. Mer än 42 000 av de studerade dog innan eller samma år som de fyllde 65.

Att vara utan jobb utgör, enligt rapporten, den största risken att dö i förtid. Arbetslösa löper hela tre gånger så hög risk som sysselsatta, enligt rapporten. Orsaken är inte klarlagd, men bedömare pekar på att sjukdom riskerar att leda till arbetslöshet.

Till arbetet.se säger professorn i medicinsk sociologi vid Stockholms universitet, Denny Vågerö, att hon snarare tror att arbetslöshet leder till sjuklighet och död.

– Det finns en koppling mellan arbetslöshet och överdödlighet senare i livet.

I stort bekräftar statistiken redan kända fakta, som att arbetare löper större risk att dö i förtid än högre tjänstemän. Att chefer är mer långlivade. Och, vilket nämnts beträffande tidningsbuden, att lågutbildade löper större risk att gå bort tidigare än personer med högre utbildning.

Mellan 2008 och 2012 dog 219 personer i jobbet. Männen dominerade klart med 199 personer, att jämföra med 20 kvinnor. Även om dödsfallen i arbetslivet nu har minskat märks lastbilschaufförer i den grupp där dödsolyckor är vanliga, vid sidan av montörer och elektriker.

Martin Miljeteig på Transport tror att stressen inom åkeribranschen kan vara en orsak.

– Färre chaufförer ska göra mer på allt kortare tid. Åkerierna maxar körtiderna och förarna stressar vid lastning och lossning. I den ökande konkurrensen har man tänjt systemet till det yttersta, samtidigt som kraven på chaufförerna ökat, säger han.

Statistiken ringar också in tristess som en riskfaktor. Har du tråkigt, liten stimulans, höga krav riktade mot dig och samtidigt begränsat utrymme att fatta egna beslut löper du större risk att drabbas av hjärtinfarkt.

 

Yrkesgrupper med hög dödlighet bland män

1. Servicearbetare (bilservice, biltvätt, rostskyddsbehandling)

2. Industrioperatörer

3. Däckspersonal

4. Maskinoperatörer (textil, skinn- och läderindustri)

5. Tidningsdistributörer, vaktmästare

 

Yrkesgrupper med hög dödlighet bland kvinnor

1. Elmontörer, tele- och elektronikreparatörer

2. Servicearbetare (bilservice, biltvätt, rostskyddsbehandling)

3. Maskinoperatörer (textil, skinn- och läderindustri)

4. Tidningsdistributörer, vaktmästare

5. Datatekniker och dataoperatörer

Källa: SCB, www.scb.se

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.