Ledare. De senaste veckorna har tv-programmet Uppdrag granskning avslöjat allvarliga brister i taxibranschen. Förare som fått legitimationen indragen av Transportstyrelsen har i flera fall fortsatt köra, utan giltig behörighet. Beställningscentralen Taxi Kurir hängs ut och bekräftar att kontrollen av chaufförerna varit bristfällig. Det har bidragit till att ett par färdtjänstförare förgripit sig på funktionshindrade flickor – inte bara en gång, utan flera.
Det är givetvis extremt allvarligt att samhällets mest utsatta – människor med funktionshinder eller utvecklingsstörning – utnyttjas hänsynslöst av yrkesmän som har fått förtroendet att köra dem till skola, jobb eller vänner.
Uppdrag gransknings avslöjande riskerar att påverka förtroendet för en hel yrkeskår. I sammanhanget är det kanske lätt att glömma att äldre och handikappade tyvärr blir utnyttjade i många sammanhang. Det gäller i förskolor, på vårdinrättningar och på arbetsplatser. I hemmet, av anhöriga.
I Sverige finns 20 000 taxiförare som dagligen kör kunder. Om bara en promille missköter sig är det ändå 20 personer. Det är bra om tillsynen över branschen förbättras. Men det också ske på ett sätt som inte kränker de anställdas personliga integritet mer än nödvändigt.
Redan nu finns många exempel där beställningscentraler stänger av förare, utan att de drabbade får någon reell möjlighet att utveckla sin talan. I taxinäringen råder sedan länge en form av organiserad ansvarsflykt, som gör det ytterst svårt för facket att bistå anställda på det sätt som normalt sker på övriga arbetsmarknaden.
Om landsting och kommuner på allvar vill förbättra situationen i taxinäringen är det en bra start om man som upphandlare ställer större krav. Här är tre punkter som skulle bidra till ökad seriositet, ökad status och bättre möjligheter till kontroll:
- Förarna ska vara anställda direkt av beställningscentralen.
- Taxiföretaget ska givetvis ha kollektivavtal och respektera de arbetstidsregler som finns.
- Procentlön, alltså rakt ackord, får inte tillämpas inom färdtjänst och andra samhällsbetalda körningar.