Dags att ställa krav på taxinäringen

Ledare. De senaste veckorna har tv-programmet Uppdrag granskning avslöjat allvarliga brister i taxibranschen. Förare som fått legitimationen indragen av Transportstyrelsen har i flera fall fortsatt köra, utan giltig behörighet. Beställningscentralen Taxi Kurir hängs ut och bekräftar att kontrollen av chaufförerna varit bristfällig. Det har bidragit till att ett par färdtjänstförare förgripit sig på funktionshindrade flickor – inte bara en gång, utan flera.

Det är givetvis extremt allvarligt att samhällets mest utsatta – människor med funktionshinder eller utvecklingsstörning – utnyttjas hänsynslöst av yrkesmän som har fått förtroendet att köra dem till skola, jobb eller vänner.

Uppdrag gransknings avslöjande riskerar att påverka förtroendet för en hel yrkeskår. I sammanhanget är det kanske lätt att glömma att äldre och handikappade tyvärr blir utnyttjade i många sammanhang. Det gäller i förskolor, på vårdinrättningar och på arbetsplatser. I hemmet, av anhöriga.

I Sverige finns 20 000 taxiförare som dagligen kör kunder. Om bara en promille missköter sig är det ändå 20 personer. Det är bra om tillsynen över branschen förbättras. Men det också ske på ett sätt som inte kränker de anställdas personliga integritet mer än nödvändigt.

Redan nu finns många exempel där beställningscentraler stänger av förare, utan att de drabbade får någon reell möjlighet att utveckla sin talan. I taxinäringen råder sedan länge en form av organiserad ansvarsflykt, som gör det ytterst svårt för facket att bistå anställda på det sätt som normalt sker på övriga arbetsmarknaden.

Om landsting och kommuner på allvar vill förbättra situationen i taxinäringen är det en bra start om man som upphandlare ställer större krav. Här är tre punkter som skulle bidra till ökad seriositet, ökad status och bättre möjligheter till kontroll:

  • Förarna ska vara anställda direkt av beställningscentralen.
  • Taxiföretaget ska givetvis ha kollektivavtal och respektera de arbetstidsregler som finns.
  • Procentlön, alltså rakt ackord, får inte tillämpas inom färdtjänst och andra samhällsbetalda körningar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Sutreplik från Ronnie Persson.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Verkligheten

Musik. Det är tråkigt att diska. Så jag ställer upp cd-spelaren på köksbordet, stoppar i en gammal cd med The Latin Kings – och hoppas att det ska gå bra den här gången. Det gör det inte.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Vem vinner på väskförbudet?

Säkerhet. Det är snart ett år sedan som polisen införde ett förbud mot väskor på evenemang som kräver polistillstånd eller som måste anmälas till polisen. För bevakningsbranschen har det inneburit ”klirr i kassan”.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Vägens hjältar förtjänar uppskattning

Debatt. Dygnet runt, sju dagar i veckan, sommar, vinter, höst och vår. Vilka jag pratar om? Det är vägens hjältar, de som ser till att tidningen kommer till din postlåda, de som kör taxibilen som tar dig till flyget, de som levererar paketen du har beställt.

En svårhanterad avtalsrörelse väntar

Ordförandeord. Jag tror att det blåser upp till en rätt rörig och svårsamordnad avtalsrörelse 2025. Avtalsrörelsen är, som många av er vet, perioden då vi fastställer villkoren i våra kollektivavtal. Och frågan är om vi ska vara med i en samordnad avtalsrörelse med LO eller inte.