Dags att titta efter utländska lastbilar igen

Den 21 maj börjar en ny studie som ska kartlägga cabotagetrafiken i Sverige och norra Europa. Det är andra gången cabotagestudien genomförs. Transportforskaren Henrik Sternberg hoppas på ett brett deltagande över landgränserna.

Syftet med studien är att undersöka hur internationell godstrafik rör sig på vägarna. Var kommer bilarna ifrån? Vart kör de? Hur länge stannar de? Det viktigaste verktyget för att få in dessa data är en mobil-app. Med den kan vem som helst som ser en utländsk lastbil skriva in registreringsnumret och skicka in. Bilens position registreras automatiskt och färden kan sedan följas genom att den taggas på nytt av andra på olika platser. Forskarna analyserar informationen och får en bra bild av hur omfattande den internationella trafiken är och hur många som kör illegalt.

Den nya cabotagestudien startar den 21 maj och kommer att pågå i tre veckor.

– Den data vi har i dag bygger på studien vi gjorde 2013 så den börjar bli gammal, säger transportforskaren Henrik Sternberg. Vi behöver en uppdatering. Dessutom har både parlamentet och kommissionen i Bryssel uttryckt stort intresse för en till studie.

Den här gången hoppas Henrik Sternberg på deltagande från Österrike, Tyskland, Belgien, Nederländerna och Luxemburg. För att underlätta rapporterandet släpps en holländsk och en tysk version av appen senare i veckan. En engelsk version finns redan.

Med den nya studien vill Henrik Sternberg uppdatera läget, och på så sätt fortsätta att öka medvetenheten kring hur den internationella trafiken i Europa och speciellt Sverige ser ut.

– Efter vår förra studie har politikerna tvingats adressera problemet. Jag ser också en ökad medvetenhet hos flera företag. Många har valt att öppet redovisa vilka speditörer och åkerier de använder och på vilka villkor de jobbar. Fler företag har också börjat kräva kollektivavtal.

Transports utredare Magnus Falk ser fram emot den nya studien. Den kommer precis som den förra att beskriva problemet på ett mycket bra sätt, säger han.

– Vi vill att så många som möjligt deltar, inte bara chaufförer utan även privatpersoner. Det gäller bara att tänka på att tagga bilen, inte släpet. Antingen får du köra om och titta ner mot stänkskyddet, eller tagga vid möte eller på parkeringsplatser. Det här är självklart för den som jobbar med lastbilar, men inte för andra.

Resultat från studien kommer att redovisas på Transports seminarium om åkerinäringen den 29 juni i Almedalen. Förbundet är med och finansierar den nya cabotagestudien genom Elin och Charles Lindleys stiftelse som ägs av Transport.

 

Fotnot: Appen heter ”cabotagestudien” och finns att hämta på Itunes och Google play.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.