Dags för facket att bli offensivt igen

Krönika. Som bekant lever vi i globaliseringens tidevarv, vilket inneburit avregleringar och privatiseringar, minskad demokrati och en välfärdsstat i förfall.

Att vi motsätter oss detta är fullkomligt naturligt. Ofta får man höra folk säga ”att det var bättre förr”. Så var det naturligtvis inte. Det är inte så många år sedan som folk mer eller mindre arbetade ihjäl sig. Hade usla bostäder och dålig mat.
Den tiden är tack och lov förbi. Den teknologiska utvecklingen de senaste decennierna har förenklat våra liv, samtidigt som den vidgat våra vyer på ett remarkabelt sätt. Lite förenklat kallar man det för globaliseringen. Den har påverkat våra liv och vår livsstil i grunden, på gott och ont.

Det torde vara ställt utom allt tvivel att vi varken kan eller vill stoppa globaliseringen och återreglera allt som det var innan nyliberalismens intrång. Ett sådant vägval skulle med all säkerhet leda oss in i en återvändsgränd. I stället ska vi ta till vara på de fördelar som globaliseringen trots allt skapar, och framför allt ska det ske en rättvis fördelning av vinsterna.

Då tänker jag närmast på att arbetarna ska vara med och dela på de vinster som skapas i och med en höjd produktivitet. Vidare borde det inte vara så svårt att ställa krav på att en del av vinsterna ska investeras i de länder där produktionen sker.

Allt sedan nyliberalismens inledande skede på 1980- och 1990-talen har arbetarrörelsens ledning, till följd av ett yttre tryck och en inre osäkerhet, backat från bärande delar i det välfärdsbygge som vi under så lång tid varit verksamma i. Främst tänker jag på att kravet om full sysselsättning mer eller mindre försvunnit från dagordningen.

Men än värre är det när facket även övergett så centrala delar i vår ideologi som kravet på ekonomisk demokrati. Många av oss kommer säker ihåg debatten i mitten och slutet av 1970-talet om löntagarfonderna, som slutligen blev verklighet om än i mindre omfattning än vad vi trodde från början. Vi kommer också ihåg att den borgerliga regeringen avskaffade fonderna och delade ut en del av pengarna till dem som hade råd att öppna ett så kallat allemanskonto. Resterande delen, merparten av kapitalet, delades ut till universitet och till företagens forsknings- och utvecklingsavdelningar.

Vad jag egentligen vill ha sagt med detta är att inte sedan kampen om löntagarfonderna har fackföreningarna i Sverige drivit några expansiva frågor. I stället har rörelsen blivit defensiv och bevakat det man haft, så gott det nu låtit sig göras. Det förhållningssättet duger inte.

Nu när folk lärt sig vad globaliseringen innebär tror jag att det finns goda förutsättningar för fackföreningarna att initiera en bred ideologisk offensiv, för att slå tillbaka. Mot privatiseringar, avreglering av ekonomin, försvagning av demokratin och mot angreppen mot kollektivavtalen, arbetsrätten och välfärdssystemen.

Men för att komma dit måste fackföreningarna även fortsättningsvis växa sig starkare. Därför är vår viktigaste framtidsfråga fortfarande att organisera alla arbetare. Facket måste också göra djupgående förändringar i både arbetsformer och tänkande. Det är viktigt att inte stanna kvar i tankemodellerna från framgångsåren på 1960- och 1970-talen. Den gamla modellen bär inte längre framåt, nu är det tid för fackföreningarna att återigen blir offensiva.

Även om jag vet att detta reformeringsarbete kommer att vara trögt och svårt, så får det inte råda några som helst tvivel om vart vi är på väg. Det handlar om att antingen se på när andra sätter dagordningen eller vara den som bestämmer dagordningen. För mig är svaret självklart.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

German Bender. Foto: Lilly Hallberg

Andra sidans slitningar synade

Mötet. Teslakonflikt och inflation gjorde German ­Benders doktorsavhandling högaktuell. I den ­utforskar han lönebildning och industrinormeringen som institution – och belyser betydelse­fulla motsättningar på arbetsgivarsidan som sällan uppmärksammas.

Illustration elvägar

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Verkligheten

Musik. Det är tråkigt att diska. Så jag ställer upp cd-spelaren på köksbordet, stoppar i en gammal cd med The Latin Kings – och hoppas att det ska gå bra den här gången. Det gör det inte.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Vem vinner på väskförbudet?

Säkerhet. Det är snart ett år sedan som polisen införde ett förbud mot väskor på evenemang som kräver polistillstånd eller som måste anmälas till polisen. För bevakningsbranschen har det inneburit ”klirr i kassan”.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Vägens hjältar förtjänar uppskattning

Debatt. Dygnet runt, sju dagar i veckan, sommar, vinter, höst och vår. Vilka jag pratar om? Det är vägens hjältar, de som ser till att tidningen kommer till din postlåda, de som kör taxibilen som tar dig till flyget, de som levererar paketen du har beställt.