Dags för facket att bli offensivt igen

Krönika. Som bekant lever vi i globaliseringens tidevarv, vilket inneburit avregleringar och privatiseringar, minskad demokrati och en välfärdsstat i förfall.

Att vi motsätter oss detta är fullkomligt naturligt. Ofta får man höra folk säga ”att det var bättre förr”. Så var det naturligtvis inte. Det är inte så många år sedan som folk mer eller mindre arbetade ihjäl sig. Hade usla bostäder och dålig mat.
Den tiden är tack och lov förbi. Den teknologiska utvecklingen de senaste decennierna har förenklat våra liv, samtidigt som den vidgat våra vyer på ett remarkabelt sätt. Lite förenklat kallar man det för globaliseringen. Den har påverkat våra liv och vår livsstil i grunden, på gott och ont.

Det torde vara ställt utom allt tvivel att vi varken kan eller vill stoppa globaliseringen och återreglera allt som det var innan nyliberalismens intrång. Ett sådant vägval skulle med all säkerhet leda oss in i en återvändsgränd. I stället ska vi ta till vara på de fördelar som globaliseringen trots allt skapar, och framför allt ska det ske en rättvis fördelning av vinsterna.

Då tänker jag närmast på att arbetarna ska vara med och dela på de vinster som skapas i och med en höjd produktivitet. Vidare borde det inte vara så svårt att ställa krav på att en del av vinsterna ska investeras i de länder där produktionen sker.

Allt sedan nyliberalismens inledande skede på 1980- och 1990-talen har arbetarrörelsens ledning, till följd av ett yttre tryck och en inre osäkerhet, backat från bärande delar i det välfärdsbygge som vi under så lång tid varit verksamma i. Främst tänker jag på att kravet om full sysselsättning mer eller mindre försvunnit från dagordningen.

Men än värre är det när facket även övergett så centrala delar i vår ideologi som kravet på ekonomisk demokrati. Många av oss kommer säker ihåg debatten i mitten och slutet av 1970-talet om löntagarfonderna, som slutligen blev verklighet om än i mindre omfattning än vad vi trodde från början. Vi kommer också ihåg att den borgerliga regeringen avskaffade fonderna och delade ut en del av pengarna till dem som hade råd att öppna ett så kallat allemanskonto. Resterande delen, merparten av kapitalet, delades ut till universitet och till företagens forsknings- och utvecklingsavdelningar.

Vad jag egentligen vill ha sagt med detta är att inte sedan kampen om löntagarfonderna har fackföreningarna i Sverige drivit några expansiva frågor. I stället har rörelsen blivit defensiv och bevakat det man haft, så gott det nu låtit sig göras. Det förhållningssättet duger inte.

Nu när folk lärt sig vad globaliseringen innebär tror jag att det finns goda förutsättningar för fackföreningarna att initiera en bred ideologisk offensiv, för att slå tillbaka. Mot privatiseringar, avreglering av ekonomin, försvagning av demokratin och mot angreppen mot kollektivavtalen, arbetsrätten och välfärdssystemen.

Men för att komma dit måste fackföreningarna även fortsättningsvis växa sig starkare. Därför är vår viktigaste framtidsfråga fortfarande att organisera alla arbetare. Facket måste också göra djupgående förändringar i både arbetsformer och tänkande. Det är viktigt att inte stanna kvar i tankemodellerna från framgångsåren på 1960- och 1970-talen. Den gamla modellen bär inte längre framåt, nu är det tid för fackföreningarna att återigen blir offensiva.

Även om jag vet att detta reformeringsarbete kommer att vara trögt och svårt, så får det inte råda några som helst tvivel om vart vi är på väg. Det handlar om att antingen se på när andra sätter dagordningen eller vara den som bestämmer dagordningen. För mig är svaret självklart.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

German Bender. Foto: Lilly Hallberg

Andra sidans slitningar synade

Mötet. Teslakonflikt och inflation gjorde German ­Benders doktorsavhandling högaktuell. I den ­utforskar han lönebildning och industrinormeringen som institution – och belyser betydelse­fulla motsättningar på arbetsgivarsidan som sällan uppmärksammas.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.