Dagsböter för olaglig cabotagekörning
Skaraborgs tingsrätt har dömt en bulgarisk lastbilschaufför till 50 dagsböter för olaglig cabotagetransport. Enligt en domstolsnotarie är det tingsrättens första fällande dom i sitt slag, och därför finns ingen etablerad straffpraxis.
Enligt vad chauffören själv uppgett kör han för den spanska speditören Lina Diagonal, men får sina uppdrag från ett bolag i hemlandet Bulgarien. Även lastbilen är bulgariskregistrerad.
I juni i fjol stoppades han av polisen på E20 utanför Mariestad. Det framgick att han kommit till Sverige utan last, och därmed bara haft rätt att utföra en cabotagetransport inom tre dagar efter sitt inträde i landet.
Färdskrivaren visade dock att han vistats i Sverige i ungefär en vecka, och polisen kunde konstatera att han var inne på sin fjärde inrikeskörning när han stoppades.
Eftersom chauffören uppenbart brutit mot cabotagereglerna, förbjöd polisen honom att köra vidare med trailern. Men tingsrätten noterar att polisen inte har rätt att frihetsberöva personer för brott mot bestämmelserna, och när polisen senare återvände till platsen ”var hela ekipaget borta”.
Chauffören har heller inte infunnit sig till rättegången, utan dömdes i sin frånvaro till 50 dagsböter à 50 kronor.
En tingsrättsnotarie kommenterar att detta är den första fällande domen för olaglig cabotagetransport i Skaraborgs tingsrätt. Därför finns ingen etablerad straffpraxis på området.
I domen skriver tingsrätten att det ”är ett utbrett problem i Sverige att utländska förare bryter mot reglerna gällande cabotagetransporter, men det är svårt att göra något åt det eftersom chaufförerna vet att de inte behöver ha med sig dokumentation i hytten utan kan uppge att pappren finns på kontor i andra länder. Därför är det närmast omöjligt att kontrollera att reglerna efterlevs.”